loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 97 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • در دوران عقد شوهرم میگوید ، بدون اجازه او  به منزل خواهرم نروم . این توقع بی جایی است یا نه ؟

  • بعضی مراجع میگویند ولایت برعهده شوهر است و برای رفت و آمد باید از شوهر اجازه گرفت و بعضی مراجع می گویند خیر . شوهر ولایت ندارد و برای رفت و آمد اجازه لازم نیست . بعضی ها می گویند بستگی به آداب و رسوم آن شهری دارند که زندگی می کنند . حالا از این ها بگذریم . وقتی دختر عقد میشود ولایت همچنان با پدر است و همه امرشان را از پدرشان اجازه میگیرند . من به همسر این خانم توصیه می کنم که وادارشان نکنید اجاره بگیرند . چون شما به عرف عمل کرده اید و چرا می خواهید خودتان را به دردسر بیندازید و اصلا فلسفه دوران عقد این است که درکنار همسر آرامش بگیرید و تعهد نداشته باشید. یکی از خوبی هایش این است . شما می خواهید تعهد بعهده بگیرید که کارتان سخت میشود . شما خیالتان راحت باشد . ایشان دختر پدرشان هستند و در منزل پدر و شما پسر پدرتان و در منزل پدر. در حد عرف دوران عقد همدیگر را هر چند وقت می بینید و آرامش می گیرید . نیازهایتان بر آورده میشود و مسئولیتی هم ندارید . حالا با گفتن این حرفها ، کار را برای خانم سخت می کنید و این یک تنش است و این جزء توقعات فراتر از دوران عقد است . دوران عقد یک فضای خاص است . حا لا ما نمیگوییم ایشان بد دل است و... بلکه می گوییم آقا میگوید من شرعا همسر شما هستم و جایی می رویید به من اطلاع بدهید . ولی حالا خانه خواهرت نرو و تلفن نزن ، یک کم رایحه بدگمانی است .

  •  ده ماه است که عقد کرده ایم و شوهرم به من خرجی نمیدهد و من هم خجالت می کشم که به او بگویم . چه کار کنم ؟

  • اگر منظور از خرجی نفقه است یعنی همان نفقه ای که وقتی وارد زندگی زناشویی میشوند آقا به خانم می دهد، این یک توقعات بالاتر از دوران عقد است و بر اساس قول مشهور فقهاء نفقه در دوران عقد تعلق نمیگیرد . چرا ؟ چون نفقه را در مقابل تمکین خانم قرار میدهند . به این معنا که دختر خانم در دوران عقد ، دوشیزه خانم می ماند و بعد از عروسی ارتباطات همسری فراتر میشود و تمکین میکنند و نفقه تعلق میگیرد. من از این خانم محترم تقاضا دارم این توقع را ازهمسرتان نداشته باشید . چون وظیفه اش نیست . اینکه جوانان را تشویق به ازدواج زودتر می کنید این است که دوران عقد احتیاج به نفقه ندارد. جوان میگوید من الان دانشجو هستم ، می گوییم ازدواج کن . دو سال عقد باش که احتیاج به نفقه ندارد ولی درکنار همسرت  آرامش بگیرد و تعهدی بعهده ات  نیست . شیرینی دوران عقد بخاطر این است که تعهدی نیست ولی آرامش هست . نه آقا نه خانم تعهدی ندارند . می فرمایند واجب نیست . نمی گوید حرام است . حالا آقایی با خانمی  ازدواج کرده اند و آقا تمکن مالی دارند و خانواده همسر تنگدست تر هستند. خیلی خوب است آقا همین الان ، به شکل های مختلف به همسرشان کمک کنند . البته محترمانه که جسارت نباشد . مثلا بصورت هدیه بدهند نه خرجی . ولی خرجی دادن در حد نفقه ، در دوران توقع بی جایی است  .
سامان امیری بازدید : 208 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • متوجه شده ام در دوران عقد که شوهرم وقتی عصبانی میشود از حالت طبیعی خارج میشود و حلت غیر عادی دارند . داد میزنند و وحشت تمام وجود مرا فرا میگیرد . اگر با ایشان وارد زندگی مشترک بشوم ، مشکلی برایم پبش نمی آید ؟

  • اگر صرفا داد زدن باشد ، ما را ناراحت نمیکند یا عصبانیتها ی موردی باشد که همه در زندگیشان پیش می آید . یک وقتی عصبانی میشوند و داد میزنند ف نگران کننده نیست . البته همین مقدارش هم در زندگی خوب نیست . در دوران عقد چون شدت عواطف زیاد است ، رعایت همدیگررا میکنند . مگر اینکه آن شقی باشد که من عرض خواهم کرد . همه مجردها به این مواردی که میگویم توجه کنند که با چنین مردی ازدواج نکنند . وقتی عصبانی میشود ، چشم هایش قرمز میشود ، رنگ چهره اش تغییر میکند ، به شدت نفس نفس میزند ، تپش قلب شدید دارد ، دست هایش میلرزد ، بدنش می لرزد ، هرچه دم دستش می آید پرت میکند ، خودش را میزند ، با کله توی شیشه می رود ، دیگری را میزند ، خودش را میزند . بعد از مدتی بشدت پشیمان میشود . موردی داشتیم که میگویند : بعد می آمد ، گریه میکرد و می گوید مرا ببخش . دست خودم نیست . این اختلال در سیستم عصبی است . این مورد قبل از ورود به زندگی مشترک باید درمان شود . چرا پیش می آید؟ هیجانات شدید دوران بارداری مادراین آقا بوده یا تشنج در دوران کودکی داشته یا در هنگام تولد سرش به جایی خورده و یا صرع گیجگاهی دارد یا دمل یا آبسه مغزی دارد یعنی قسمتی از مغزش چرک دارد و آسیبی به دستگاه مرکزی اعصاب رسیده . بی شک فیزیولوژیک است . یا اگر تشنج در کودکی باشد ، کار روان پزشکُی و متخصص اعصاب است. حالا یکی کمتر ، یکی  بیشتر . اگر دمل یا آبسه باشد ، متخصص مغز واعصاب . گاهی کار متخصص غدد است . من به همسر این آقا می گویم در این مورد جدی باشید . ایشان ممکن است هم به خود و هم به شما و دیگران لطمه بزند . مورد خود زنی داشتیم که سر و کله اش را کبود کرده و بعد خودش تعجب می کرد. توی جامعه و سر کار و درگیری و دعوا و کت کاری ، کار به این جاها هم میرسد . برای خودش مشکل ایجاد میکند و برای دیگران تحمل این ها سخت است . من که آقا هستم وقتی صحنه های این جوری می بینم ، وحشت میکنم . ما مرد هستیم وحشت میکنیم چه  برسد به شما که خانم هستید .
    حالا یک خانم با این روح لطیف ، حق دارند که وحشت کنند . سعی کنید ایشان درمان شوند و متخصصان می توانند ایشان را درمان کنند و اگر می خواهید با همین وضعیت ادامه بدهید . آینده را ببینید و راه سختی در پیش است و کارتان سخت است . 

  • شوهرم به شدت بد دل است و سوءظن دارد . میگوید تا من به تو اعتماد نکنم با تو ازدواج نخواهم کرد.  می گوید با هیچ کس حرف نزن . به هیچ کس نباید نگاه کنی و به خیابان هم نباید بروی . آیا با چنین شخصی میتوان زندگی کرد؟

  • اگر واقعا با این قرائن باشد ایشان اختلال دارند و نمیشود با ایشان زندگی کرد و کار خیلی سخت است . ما باید مرزهای مشخص کنیم . هر کس که یک وقت هایی در او بدبینی ایجاد میشود را نمیتوانیم بگوییم بیمار است و دارای اختلال یا مسئله دار است . فرض بفرمایید بعضی آقایان با کارکردن خانم ها مخالف هستند . نمیخواهند در فضاهایی بروید که آقا در آنجا باشد . بلافاصله میگویند : بد دل هستی و سوءظن داری . نه بابا . این مرامش این است . سبکش این است . غیرتی است  و این جوری دوست دارد و برعکس هم هست . اگر آقایی به خانمش اجازه بدهد سرکار برود ، غیرتش کمرنگ است ، آدم بی قیدی است ، خیر. لذا دقت کنید . این ها اشکالی ندارد و نمیتوانیم بگوییم اختلال است . حتی در این مورد با هیچ کس نباید حرف بزنی . ممکن است این خانم یک رفتاری کرده اند ، یک کاری کرده اند ، یک تدبیری در رفتارشان داشته اند که الان اعتمادشان از خانم سلب شده است . ولی سه ماه با هم ارتباط داشته اند ، این مسائل نبوده و حالا میگوید نباید با کسی حرف بزنی و از خانه بیرون نرویی . نمیتوانیم بگوییم این آدم بیمار است . اعتمادش سلب شده است . شما باید سعی کنید اعتمادشان را جلب کنید که راه کارهای زیادی دارد .
    یا نه ، اتفاقاتی افتاده ، آقا سوال میکندکه  شما اینجا رفته بودی ؟ چه کار داشتی ؟ خانم استدلال می آورد و آقا می پذیرد و تمام میشود و این بدل نیست و سوءظن ندارد. اختلال هم ندارد ولی یک وقت خانم استدلال میآورند و آقا نمی پذیرند . استدلال پذیر نیست.
    مثلا در بحث ازدواج گفتیم شما در مرحله قبل از محرمیت با آقا گفتگو می کنید . خیلی رو ی نگاه شما روی نامحرم حساس است و روی نگاهتان حساس است . مثلا برای خرید بیرون رفته اید. روی پوششتان حساس است . نگاه میکند . چپ چپ نگاه میکند . یا سوالات عجیب و غریب میکند که آیا خانم شما موبایل داشتی ؟ مزاحم تلفنی داشتی ؟ یا نه پسر عمو داری ؟ خوب این چه ربطی دارد . این ها نگران کننده است . دبیرستان می رفتی ؟ با چی می رفتی ؟ با تاکسی یا آژانس ؟ بعد می آید چنین شروطی برای زندگی می گذارد که حق نداری عمویت را ببوسی . با برادرزاده ات  دیده بوسی کنی. پوشش باید مثل جلوی نامحرم باشد و شرط می گذارد . اگر این نشانه ها باشد ریال این اختلال دارد و بیماراست . اختلالی دارد بنام اختلال هذیان (خذیان )زناشویی و حتما باید درمان شود . ولی متاسفانه یکی از پیچیده ترین مشکلات اختلالی به حساب میآید که بعضی روان پزشکها می گویند درمان ندارد . ولی با دارو میتوانیم آرامش بدهیم . بعضی ها میگویند : سی درصد امکان درمان دارد . مراجعه بکنند خانم بدانند با این جور آدمها زندگی خیلی سخت است . دائم تعقیبتان خواهد کرد و خلاصه توی خانه آسایش ندارید . تلفن را چک میکند . اگر اشغال باشد یک جوربدبختی دارید و اگر جواب ندهید یک جور ممکن است از سر کارش به منزل بیاید و شما را چک کند . ممکن است در خانه را به روی شما تا چهار بعد از ظهر قفل کند . خلاصه کار سخت میشود . حتی مورد داشتیم که طرف خوابی دیده و صبح بلند شده ، قشقرق بپا کرده که تومشکلی داشتی و کاربسیار سخت میشود.

  •  خواستگارمن رفتار غیر عادی دارد وعصبانی میشود و بعد معذرت خواهی  میکند و میگوید:  این رفتار بخاطر این است که می ترسد من را از دست بدهد . آیا ازدواج با ایشان ، مشکلی برای من پیش نمی آورد ؟

  • اگر عصبانیت موردی و معمول باشد و همه دارند . کسی نمی تواند مدعی شود که عصبانی نمی شود  همه این را داریم ولی بستگی دارد که چقدر روی این صفت کار کرده ایم که بتوانیم آن را ابراز نکنیم . همه عصبانیت را دارند و به قول طلبه ها ، مقوله به تشکیک است . یعنی همه دارند و این نگران کننده نیست . اگر طرفتان عصبانیت موردی دارد و این صفاتی را که می گوییم ندارد ، شما می توانید در آینده با از بین بردن زمینه ها این عصبانیت را کم کنید و از بین ببرید . حالا اگر طرف شما عصبانی میشود و حالت غیر عادی دارد و طبیعی نیست و نشانه هایی دارد مثلا چشمهایش قرمز میشود و رنگ چهره اش عوض میشود و دستهایش می لزرد و تپش شدید قلب دارد و هرچه گیرش می آید پرت میکند و دیگران را می زند و گاهی خودزنی می کند. گاهی با کله توی شیشه می رود و یا روی شیشه مشت می زند . اگر چنین چیزی باشد ، اختلال در سیستم عصبی است و باید درمان بشود و خوشبختانه درمان دارد . و خیلی ها     نمی دانند و رنج می برند . شش ماه تحت نظر روان پزشک باشند ، خوب میشوند . شما می توانید فرصتی بدهید تا درمان کنند و بعد بیایند . ممکن است ده تا ویژگی مثبت داشته باشند . حیف است ، ایشان را رد نکنید . درمان کنید . 

  •  از کجا می توان تشخیص داد طرف سوءظن دارد یا خیر ؟

  • حالا خواستگار به شما بدگمان می شوند و شما دلیل می آورید و ایشان می پذیرند ، و دیگر دنبالش را هم نمی گیرد ، چنین شخصی دچار بیماری سوء ظن نیست . حالا شما دلیل قانع کننده می آوری و آقا نمی پذیرد و تکرار می کند و رفتارهای عجیب و غریب دارد . حتی در مورد رفتارهای مشروع شما حساس است روی حرف زدن شما با نامحرم حساس است . روی خنده های معمولی شما با نامحرم حساس است . روی دیده بوسی شما با محارم هم حساس است . نگا ه های معنادار و چشم غره و کنترل های دائم و دائم حرص می خورد . و از درون منقلب است .با اینکه پوشش شما شرعی است باز حساس است . سوالهای بودار می کند . شما از کی موبایل داشتید ؟ آیا مزاحم تلفنی هم داشته اید ؟ از مدرسه با چه وسیله ای به خانه می آمدی ؟ مسیر دانکده تا منزل را با چی می رفتی بااتوبوس یا تاکسی ؟ شرط های آنچنانی میگذارد . شما با هیچ نامحرمی حق نداری حرف بزنی . مگر میشود ؟ یا می گوید پوشش جلوی محارم مثل پوشش جلوی نامحرم باشد . اگر چنین چیزی شد ، این اختلال است . این بیماری است و در روان پزشکی به آن اختلال هذیانی یا هذیان زناشویی می گویند وطرفینی است . ممکن است این برای خانم هم باشد . ولی آقایان بیشتر این مشکل را دارند. این اختلال در یک حیطه است و شدید هم هست ولی اختلال شخصیتی پارانوئیدی در همه زمینه ها است . این یک بیماری بدی است .  با همین نشانه ها شما می توانید بفهمید . حالا می پرسند طرف همه شرایط را دارد ، زندگی با او چه جوری است ؟ زندگی با کسی که اختلال هذیانی دارد خیلی سخت است . متاسفانه این ها درمان ندارند و بعصی ها می گویند درمان این بیماری شبه معجره است و درمان آن خیلی سخت است . چون آقا پریشان است . خواب می بیند و صبح که بیدار میشود می گوید  شما به من خیانت کردی وگر نه من خواب نمی دیدم . کار خیلی سخت است . البته خانمی بودند که هفده سال با چنین آقایی زندگی کرده اند و سازگار است . ما هشدار می دهیم واقعا زندگی با این آدم سخت است .
سامان امیری بازدید : 159 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  •  سه ماه است ازدواج کرده ایم و دائم با هم مجادله می کنیم . لطفا در باره مجادله توضیح دهید

  • بله مجادله یک آفت بزرگ است و خیلی خطرناک است . یک وقت ، زوج ها  مشکلی در زندگی دارند .  همه مشکل دارند . یک وقت اختلاف سلیقه هایی دارد ، بعد می خواهند ، برای حل این اختلاف با همسرش گفتگو کنند . این خیلی عالی است . این گفتگو یک مهارت است ولی متاسفانه خیلی ها مهارت این گفتگو را ندارند تا می آیند شروع به گفتگو کنند ، تبدیل به بگو و مگو و مجادله میشود . گفتگو چیز جالبی است . و روی آن تاکید شده است . یک وقت شما یک حرف حقی دارید و می خواهید به همسر خود اثبات کنید ، اندیشه حقی دارید ، شما از مقوله گفتگو خارج میشوید . گفتگو برای اختلاف سلیقه و حل مشکلات است ولی اینجا به وادی جدل وارد میشود و جز راه کارهای اثبات حق درمنطق ، بقیه جدل است . اینجا جدل می کنیم . آیا عیبی دارد ؟ خیر . این یک ابزار برای اثبات حق است به معنای منطقی آن . این شیوه اولیا خداست : نحن المجادلون . ما از مجادلون هستیم و جادلهم هی بالتی احسن یعنی مجادله ای که توی آن دروغ ، بهتان ، افترا ، بی حرمتی ، فحش ، واژگان زشت نباشد ، اشکال ندارد .  
    اما یک وقت شما روی مطلبی ، با هم گفتگو و جدل می کنید که نه رفع مشکل است نه اثبات حق. خودشان میگویند مابا هم سر ، مسائل بیهوده بحث میکنیم . نه برای رفع مشکل است نه برای اثبات حق است . این  یک جدال و نبرد بی حاصل است . چون نتیجه ای ندارد . خودشان میدانند به جایی نمیرسند و یک نبرد بی حاصل است . اگر این شد ، مراء( مراع ) میشود . مراء ، یک چیزی  ورای جدل است . این یکی از آفات زندگی است و به زندگی لطمه میزند وبخاطر همین است که این قدر روی مراء تأکید کرده اند. رسول اکرم (ص) فرموده اند : ایمان بنده تکمیل نمیشود مگر اینکه مراء را ترک کنند . چرا؟ زیرا المراء بذرالشر. مراء بذر شر است . یعنی این بذری است که می کارید و شرارت رشد میکند . بذر ظاهرش کوچک است . بعضی ها می گویند چه اشکال دارد ، با هم جرو بحث میکنیم و چند ساعت بعد آشتی میکنیم . این بگو و مگو ها بذر کوچک است . شما این را می کارید . این قضیه بامبو است که بعد از مدتها مثلا چهل رشد میکند . شما بذر را می کارید و زندگی را تباه می کنید . این کار شیطان است. المراءخلق ابلیس : من تقاضا میکنم دست بردارید . مراء بسیار خطرناک است . حالا هر کس که این مشکل را دارد و می فرماید من حرف حقی دارم ، میخواهم به همسرم اثبات کنم و او زیر بار نمیرود . خوب عزیز من وقتی که شما میدانید او زیر بار نمیرود ، این هم مراء(مراع )است . چون نتیجه ای ندارد . بنابراین فرموده اند : اترک المراءو لو کنت محقا : مراء را ترک کنید حتی اگر به حق باشد . پیامبر فرموده اند : پرهیزگارترین مردم آن کسی است که مراء را ترک کند  حتی اگر به حق باشد. عزیزان مراء را ترک کنید چون خطرناک است . به فرض می گوید همسرم شروع میکند ، ما میگوییم شما سکوت کن . بلغاری ها ضرب المثل هایی دارند که می گویند با سکوت میتوان شیطان را عصبانی کرد . یک طرف اگر سکوت کند ، مراءشکل نمیگیرد و تمام میشود . باید با یک لبخند تمام کرد نه با بی اعتنایی و ما بگوییم جواب ابلهان خاموشی است . در این صورت بیشتر حرصش می گیرد. با آرامش،  لبخند بزنید . سکوت کنید یا حق را هم به او بدهید تا زندگیتان در معرض مراء قرار نگیرد.

  •  بگو و مگوهای دوران عقد تا چه حد می تواند سلامت دوران عقد را به خطر بیاندازد؟

  • باز از همان آفت ها است . تنش و اختلاف و بسیار هم جدی است . ما در زندگی درگیری های کلامی را در اصطلاح مراء می گوییم . مراء)مراع )جدال بی پایان و بی حاصل است . ما جدال داریم . نفس مجادله خوب است . مجادله اثبات حق ، برای دشمن است .  یک مسلمان ، برای  اثبات حق در مقابل کافر می تواند مراع کند ، تا این حق را ثابت کند . نحن مجادلون و همین مجادلون را قرآن می گوید بالتی هی احسن یعنی در مقابل دشمن می خواهی حق را اثبات کنی ، توهین و تحقیر و  بی ادبی نباشد. اگر چنین چیزی است اشکال ندارد . اما اگر شما یک جدال را شروع میکنی که دلت خنک شود یا پیروز میدان باشی ولی نمیخواهی حقی را ثابت کنی به آن مراء میگویند . می خواهد خود راثابت کند یا برتری خود راثابت کند که این ها بیهوده است و آفت ازدواج است . یا از این دو نفر یک نفر حرف،  حقی دارد وی می خواهد با جدال به همسرش بقبولاند ولی همسرش مقاومت میکند و میرسد به اینجا که این یک جدال بی پایان است و هر چقدرهم بگوید او نمیپذیرد ولو به حق است . این آقا محق است . امام رضا میفرماید : اترک المراء ولوکنت محقا . مراء را ترک کن حتی اگرحق با تو باشد . این بگو مگو ها دل راچرکین می کند . کینه می آورد و شما را به جدایی می کشاند .آقا علی (ع) فرمودند : مراء پیوندها را قطع میکند . این ارتباط مقدس را ، بگو ومگو ها از بین میرود و این مسئله این قدر مهم است که رسول اکرم (ص) میفرمایند : لایستکملوا عبدحقیقه الایمان حتی المراء . بنده در حقیقت ایمان به کمال نمیرسد اگر مراء را ترک نکند . این بگو و مگوها در این دوران ترک نشود ، پایه های زندگی ما متزلزل میشود و این یک چرخه معیوب است . یعنی ما میخواهیم این ساختمان را روی پایه های سست بنا کنیم و خطرناک است .

  •  من و شوهرم همه اش از هم ایراد میگیریم و سر هر چیز کوچکی دعوا و قشقرق به پا می کنیم. چه کار کنیم ؟

  • این به یک اشکال  بنیادی بر میگردد . این زوج جوان که این قدر ایرادهای  همدیگر را می گیرند ، گمان می کنم به این قضیه برمیگردد که شاید یک فکر آرمان گرانه در قضیه ازدواج داشته اند و یک احساس شاعرانه داشته اند که من با یک نفر ازدواج خواهم کرد که مطلق خوب است . اگر چنین چیزی باشد ، ایرادگیری زیاد میشود . ولی اگر فکرمان این باشد که من با مطلق خوب ازدواج نکرده ام ، من با خوب نسبی ازدواج کرده ام ، من باکسی ازدواج کرده ام که هفتاد درصد خوب است و سی درصد صفات منفی دارد . ما همه گل هستیم ولی بی خار نیستیم . جالب است گل سرخ که مظهر عشق است پر از خار است . اگر این برای ما جا بیفتد که ما معایبی داریم و نقطه مثبتی ، دیگر این طور بهم ایراد نمی گیریم و سراغ نقاط مثبت می رویم . من به خانم و آقا میگویم اگر یک نقطه منفی در عضو خانواده دیدید ، فکرکنید یک نکته مثبت هم دارد . می بینیم خیلی نکته مثبت دارد و این نکته منفی حذف میشود و اگر ما روی نقاط مثبت ذون کنیم ، دیگر نقطه منفی شما را آزار نمیدهد . اگر مبنایمان را عوض کنیم زندگی خوبی خواهیم داشت .
سامان امیری بازدید : 149 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • دوسال است که عقد کرده هستم و شوهرم تا سه سال دیگر هم نمیتواند شرایط ایده ال زندگی را فراهم کند ، چه باید بکنم ؟

  • یعنی ایشان انتظار دارند که همسرشان ، در مدت عقد تمام امکانات را فراهم کنند . این شرایط ایده آل خیلی لازم نیست و فرمودند : میخواهند سه سال دیگر به شرایط ایده ال برسند . این یک آرمان گرایی هست و اختلال است . این یک اختلال روان شناختی آرمان گرایی است و اینکه هیچ یا همه ، این مشکل درست میکند .لازم نیست . ما باید در حدی ، امکانات اولیه را داشته باشیم و بعد وارد زندگی بشوییم و آرام آرام زندگیمان را بسازیم . این خودش لذت دارد . من بارها عرض کرده ام اگر شما انتظار دارید که همه نیازهایتان را با قبل از ورود به زندگی رسمی برآورده کنید و دیگر هیچی کم و کسر نداشته باشید ، دیگر چه انگیزه ای برای تلاش و کار دارید ؟ بویژه که مرد اصلا بطور فطری دوست دارد که زحمت بکشد ، تلاش کند و نیازهای اولیه همسرش را برآورده بکند . وقتی شما همه این نیازها منزل و ماشین و ... را برآورده کردید ، شاید دیگر انگیزه ای نداشته باشید . این فکر خوبی نیست . گذشته از اینکه دو سال عقد هستید و سه سال دیگر هم میخواهید ادامه بدهید،  خوب اینجا زمان عقد خیلی طولانی میشود یادم می آید ، گفته بودیم دوران عقد حداقل شش ماه ، مطلوب یکسال و حداکثر دو سال است .مگر اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد . قطعا پنج سال زمان زیادی است و واقعاً مشکل درست میکند . ممکن است بیشتراز دوسال هم باشد اما باید دلیل منطقی و عقلانی داشته باشد نه دلیل ایشان که منطقی و عاقلانه نیست . چرا طولانی نشود ؟ اول اینکه خانم و آقا از هم خسته میشوند زیرا یک حالت برزخ است نه مجردند نه متاهل . دوران برزخی است و خسته میشوند و برای خانواده دختر سختی دارد . شما میخواهید به منزل دختر خانم بروید . در بیشتر فرهنگ ها اجازه نمیدهند دختر خیلی برود و محدودیت هایی است ، پس دچا رمشکل میشوید . شما دو عزیز ، نقطه ضعف هایی دارید ، در این دو سال این نقطه ضعف ها پر رنگ میشود ، ممکن است در شما تردید ایجاد کند . ما موارد اینجوری داشتیم . حالا با این ازدواج های دیر رس که با سن بالا ازدواج میکنند ، شما فکر نمیکنید نشاط و شادابی تان  کمتر میشود و در خانم های محترم ،  در سن بالا بارداری سخت میشود.
    لذا من توصیه ام این است که به این فکر نکنید . چون برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد . این سوال ، هم به درد کسانی که عقد کرده اند ، می خورد و هم به درد  خانم و آقای مجرد . این حرفها برای شما هم هست . نشاط و شادانی و فاصله سنی شما هم به فکر خودتان باشید . ازدواجتان را به تأخیر نیندازید. این آقا هم نباید ازدواجش را به تاخیر بیندازد . فرانسویان جمله قشنگی دارند : ازدواج ، زودش مشکلی بزرگ است و دیرش ، مشکلی بزرگتر است . واقعا مشکل بزرگتری است از این فکر آرمان گرایی بیرون بیاید و  سر زندگیتان  برویید .

  •  دوسال است عقد کرده ام وهنوز مسائلی را در مورد شوهرم میبینم و میشنوم که اطلاع نداشتم . این باعث تردیدم  در ازدواج با ایشان شده است . لطفا ً راهنمایی بفرمایید .
  • من با عقد طولانی موافق نیستم . به جهت همین است که نقاط ضعف برجسته میشود ، کم کم تردید ایجاد میشود . ما قبلا عرض کردیم ، یکسال برای دوران عقد مناسب است مگرضرورتی  باشد و واقعا نگذارید ازدوسال بیشتر باشد مگر اینکه دلیل خاص داشته باشید . شما می بینید ومیشنوید ، این را قبل ازعقد باید انجام میدادید ، گوشها را بازمیکردید و چشمهایتان را باز کنید . قبل از عقد باید دو تا چشم دیگر هم قرض کرد و با چهارچشم  دید ولی حالا عقد کرده اید ، پس چشمهایتان را ببندید . اگردر مسائلی که شما می بینید و میشنوید ، موردی هست ، آنرا به حساب سی درصد نقاط منفی ایشان بگذارید. ما همه گل هستیم ولی گل بی خار نیستیم . همه سی درصد نقاط منفی داریم . اگر موردی وجزئی است وکلان نیست ، حمل بر صحت کنید . تغافل کنید . برای آن محمل درست کنید . یکی ازدستورهای دین است که تغافل کنید . خودت را به ندانستن بزن . از شریفترین اخلاق انسان کریم ، این است که تغافل کند. وجه خوب را برداشت کنید . مثلا همسرشما موبایل را برمیدارد و صحبت میکند ، صدای خانمی را میشنوید . شما میتوانید دو جوربرداشت کنید . یکی اینکه بگویید نکنند این خانم نامحرم است  و شوهر من با او رابطه ناپسند دارد ، این یک برداشت است . حضرت علی (ع) فرمودند : وامر اخیک علی احسن . کار برادرت را به وجه احسن و نیکو قرار بده . یک وجه آن این است که بگویید مادرش بود یا خواهرش بود یا نه خواهرزاده اش بود . محمل بسازید . شاید همکارش بود که با او کار داشت . حالا یک چیزی از او شنیده اید ، بگویید برای قبل از ازدواجش بوده والان نیست . بله من شنیدم که او رفتاری داشته ، بله او برای قبل از ازدواجش بوده ، بگو توبه کرده است . اینها وجوه احسن است . اگر این کار را بکنید ، دلتان چرکین نمی شود . این برای آن است که کانون خانواده ازهم نپاشد . کینه و بد دلی ایجاد نشود . اینها برا ی قوام خانواده است . به قول سهراب سپهری چشمها را باید شست . حالا اگر نه ، ازامور کلان است ، شما ازاعتیاد ایشان میشنوید ، از رابطه نامشروع ایشان میشنوید، حالا اگرموردی را شنیدید که میتوان ازآن گذشت ، می گذرید ولی اگرآنقدر دارید میشنوید ، که درشما تردید جدی ایجادشده  ، که نکند ایشان کاسب کار است و روشش ارتباطات نامشروع است یا خانم متدینی هستید که ازمجاری مختلف میشنوید که ایشان شراب خوار است ، نماز نمی خواند یا مثلا اعتیاد دارد اینها از امورکلان است . یکی از امورعقد بستگی همین است برای رفع این ابهامات است . دوره تجدید نظر است واگر واقعاً می بینید طرف شرایط شما را ندارد و در اینجا بی دقتی کنید و چشم پوشی کنید و بگویید انشاء اله درست میشود ، اینجا جایش نیست . الان دوران عقد است و شما دوشیزه هستید ، لطمه کمتری می خورید ، البته فرصت ها راازدست میدهید . البته ارزش دارد ، اگر وارد زندگی بشوید فرصت ، به مراتب بیشتر از دست میرود . فرزندی هم داشته باشد خیلی بدتر است . اینجا دفع افسد به فاسد میکنیم . بین بد و بدتر بد را انتخاب میکنیم که دچا ربدتر نشویم

  •  مدت عقد بستگی چقدر باید باشد ؟

  • ما نمی توانیم زمان بدهیم . ما نمی توانیم یک حداقل و یک حداکثر را بگوییم . چون فرهنگ ها و آداب ها متفاوت است . مبنای من اعتدال است . نه افراط و نه تفریط . اگر مدت زمان عقد طولانی بشود ، خسته می شوید ، در این رفت وآمدها ممکن است بین اعضای خانواده تنش هایی ایجاد شود ، در این مدت طولانی نقطه ضعف ها پررنگ  بشود ، حساس بشوند و در آنها تردید ایجاد شود ، بار اقتصادی برای خانواده دختر خانم دارد . پس این مدت را طولانی نکنید مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشید . مثلا آقا  هنوز درسشان تمام نشده ، سربازی شان تمام نشده ، بواقع امکانات اولیه مادی را ندارند
    یا اینکه مسائلی در دوران عقد بستگی پیش آمده که به تردید رسیده اند و می گویند : شش ماه دیگر به تاخیر بیندازیم تا ببینیم چه میشود تا نگراناز بین برود . در ضمن خیلی کم هم نکنید . اگر این دوران اصلا نباشد و یا خیلی کوتاه باشد ، فواید آن از بین می رود. یکی از فواید دوران عقد بستگی ، شناخت عمیق تر و فراهم آوردن زمینه تفاهم بیشتر است . فرصت تجدید نظر را به دو طرف می دهد . ممکن است شما همه نکات را رعایت بکنید و بعد ببینید مشکل جدی پیش آمده پس وقت تجدید نظر همین الان است زیرا وارد زندگی بشوید ، کار سخت تر میشود . وقتی همزمان عقد و عروسی بکنند خانم دیگر دوشیزه نیستند و جدا شدن سخت تر میشود ولی اگر عقد کرده باشند، مشکلات کمتر است هرچند که خانم فرصت ها را از دست می دهد ولی باز بهتر است . این دوران ، دوران کار ورزی ازدواج است . حالا اگر خانم در دوران زندگی خود را آماده نکرده اند ، این فرصت خوبی است و آقایان هم عقل معاش پیدا کنند یعنی مدیریت پول داشته باشند . در این دوران ، ارتباط عاطفی کم کم قطع میشود تا طرفین راحت تر این کار را انجام دهند . دیگر اینکه خانواده ها آمادگی برای ازدواج پیدا می کنند .
سامان امیری بازدید : 91 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • شوهرم و خانواده اش  ، بعد از یکسال عقد ، میگویند : باید مهریه ات را ببخشی تا عروسی کنی . آیا این خواسته به جایی است ؟

  • خیلی عجیب است . مهریه که یک پول نیست که در مقابل کالا بدهند . مثلا یک کالایی معامله شد ه و طرف پشیمان شده ،  طرف میگوید خانم  پول شما را نمیدهم . پول این کالا را به شما پس نمی دهم . ما در بحث ازدواج گفته بودیم مهریه یک پیش کش و یک هدیه است و نشانه صداقت و نشانه عشق قلبی مرد به زن است . این یک پول نیست ، صداق با صدق است یعنی نشانه صداقت است . من خیلی باورم نمیشود که این شوهر و این خانواده آقا بخواهند نشانه صداقتشان را پس بگیرند . آنقدر قضیه مهریه درشرع مقدس مهم است که در دین ما آمده ، این یک دین برگردن آقا است و اگر خانم مطالبه  نکند،  سالهای سال ، واجب نیست که ایشان پرداخت کنند ولی اگر مطالبه کند باید بپردازند . حالا می گویند مستحب است مرد قسمتی از مهریه را در قبل از ورود به زندگی زناشویی بپردازد و این نشان میدهد خیلی مهم است . این ها می خواهند به زور خانم را وادار کنند که مهریه اش را ببخشد ولی حالا اگر خانم بخواهد قسمتی از مهریه یا همه مهریه را ببخشد ، بحث دیگری است . آیه چهارسوره شریفه نساء:  شما مهریه همسرتان را بپردازید . اگر خودشان  دوست داشتند ، مهریه شان را بدهند بخورید نوش جانتان با طیب خاطر . ممکن است این آقا محترم اصرار میکنند شاید رقم مهریه نجومی است واقعا توصیه میشود مقداری از مهریه را ببخشید و مهریه رامعقول کنید.
    حالا اگر چنین چیزی است آنها نباید بگویند کل مهریه ات را ببخش . بگویند قسمتی از مهریه ات را ببخش و آنرا سبک تر کن . روایت از حضرت علی(ع)  داریم : لاتفالو به امول النساء فتکونواعداوه . مهر خانم ها را زیاد نگیرید زیراکینه می آورد . اگر واقعا این قضیه نیست و مهریه مطلوب است و خانواده آقا پسر اصرار میکنند ، خیلی بد است در آموزه های دینی ما به جد ، در مقابلش ایستاده اند و میگویند سارق است . پلیدترین گناه است ، کسی زنش را به زور وادارمی کند تا از مهریه اش بگذرد ،خداوند او را نمی آمرزد . امام صادق (ع) میفرماید : فهو عنداله زان . همان کسی است که عمل خلاف عفت انجام داده است . ما خیلی در این زمینه حرف داریم . پیامبر فرمودند : وقتی یک یتیمی گریه میکند خداوند چقدرناراحت میشود و حالا اگر خانمی را وادار به این کار بکنند ، خدا بیشتر ازاشک یتیم خشمگین میشود . امیدوارم خانم ه از شما طلب مهریه نکنند و زمانی که استطاعت داشتید از شما طلب کنند. 

  •  مهریه ی مطلوب برای یک ازدواج خوب چقدر است ؟

  • اسلام برای مهریه حد و اندازه ای تعیین نکرده است. مهریه بستگی به توافق طرفین دارد . نکته اش هم این است که اگر حداقلی را قرار می داد مثلا فرض کنید یک سکه قرار می داد شادی کسی پیدا می شد که همان یک سکه را هم نمی داشت و از ازدواج محروم میشود. لذا اسلام حدی را برای مهریه معین کرده است. اما اسلام تاکید کرده است که مهریه زیاد نباشد . چه روایات هشدار دهنده ای در این رابطه داریم . حضرت علی (ع) می فرماید : مهریه ی را زیاد نکنید زیرا دشمنی می آورد . به آقایان گفته بودیم که شما در جلسه ی اول خواستگاری باید حدود مهریه دست تان بیاید یعنی انتظار خانواده ی خانم را بدست بیاورید البته رقم لازم نیست . ممکن است که یک مسیر طولانی تا بله برون را بروید و در آنجا به بن بست برسید . ما مواردی داریم که این مسئله ی مهریه مطرح نمیشود و تا بله برون پیش می روند و حتی در این مراسم خویشاوند هم شرکت می کنند و در آنجا خانواده ی دختر خانم مهریه ی سنگینی را در نظر می گیرند . آقا در موقعیتی قرار گرفته که دیگر نمی تواند برگردد زیرا هم علقه ای ایجاد شده است و هم بحث آبرویش است چون همه فهمیده اند لذا زیر بار مهریه ی سنگین می رود اما در دلش کینه ایجاد میشود. پیامبر فرمودند که مهریه را آسان بگیرید زیرا مرد مهریه را به زور می دهد  اما در دل او کینه ایجاد میشود . خیلی از مشکلات بعد از ازدواج به این مسائل برمیگردد . از آقا می پرسند که چرا شما این قدر در حق خانم تان ستم می کنید ؟ ممکن است نگوید ولی در همان موقع این در ضمیر ناخودآگاهش رفته و کینه ایجاد شده است . لذا اسلام تاکید کرده که مهریه ها خیلی زیاد نباشد. متاسفانه الان چه مهریه هایی می گیرند ، به تاریخ تولدت و تاریخ میلادی . این مهریه ها قطعا مطلوب اسلام نیست اما مهریه را هم تعیین نکرده است . حالا ممکن است بعضی ها بگویند که این مهریه های سنگین برای بقای زندگی است و می خواهیم ضمانتی برای استمرار زندگی مان باشد. واقعا چه کسی می تواند ادعاکند که مهریه ضامن بقای زندگی میشود ؟ اگر این جوری بود مگر ما در مهریه های سنگین کم طلاق می بینیم ؟ حالا بفرض برای بقای زندگی هم باشد ولی با چه کیفیتی ؟ وقتی مرد کینه دارد ، تحت فشار است و عقده ای شده است دیگر معلوم نیست که زندگی بکند . این صورت زندگی است و در حقیقت مردگی است . لذا این باعث بقای زندگی نمیشود . ما موارد زیادی داشته ایم که مهریه های سنگین داشته اند و کارشان به طلاق کشیده شده است . مردی که بخواهد زندگی نکند آنقدر راه کار بلد است و آنقدر مفر و گریزگاه دارد که مثلا می تواند خانم را تحت فشار قرار دهد تا خانم بگوید : مهرم حلال جانم آزاد . البته این کاری که آقا می کند خیلی خطرناک است. پیامبر فرمود : مردی که زنش را آزار بدهد تا از مهرش بگذرد ، خدا را به اندازه ای خشمگیمن می کند که گریه های یتیم خدا را خشمگین می کند . این خیلی تکان دهنده است . سراغ مهریه های زیاد نروید و خانواده های دختر خانم هم مهریه های سنگین را تحمیل نکنند البته از طرفی خانواده ی پسر هم نباید مهریه ی ناچیز را تحمیل نکنند. بعضی مواقع آقا تمکن مالی دارد ولی زیر بار یک مهریه ی متعارف نمی رود . بالاخره مهریه حق است . مهریه برای زن پشتوانه است و خدا آنرا قرارداده است . بنظر من مهریه در حد متعارف خوب است. پس این طرفینی است. خانواده ی دختر مهریه خیلی بالا را به آقا پسر تحمیل نکنند و از طرفی خانواده ی آقا پسر هم مهریه ی خیلی ناچیز که اصلا مهریه بحساب نمی آید را به دختر خانم تحمیل نکنند . پس در حد توان خوب است و ببینند که آقا چقدر توان دارد . در حدی که بتواند یک پشتوانه برای همسرش ایجاد بکند ، مهریه را تعیین کند . من بسیار دیده ام که در مواردی بخاطر مهریه های ناچیز ، آقایی که انسان سالمی نیست و بعد می خواهد مشکلاتی درست کند با وقاحت تمام مشکلات ایجاد میکند . مثلا ما داریم که آقا می گوید خانم بیا برویم محضر ، مهریه ات را بدهم و تو را طلاق بدهم زیرا مهریه اش یک سکه است . او می تواند خیلی راحت این مهریه را بدهد ولی اگر متعارف باشد و باید قبل از این که به خانم بگوید که بیا محضر برویم اول حساب و کتابی بکند و دسترنج چند سالش باشد به این راحتی حرف از طلاق نمی زند . قبلا گفتیم که خانم می گوید : مهرم حلال جانم خلاص . حالا خانم با فردی به بن بست رسیده است یا با اعجوبه ای سر کار دارد و در ستم است و خودش میخواهد طلاق بگیرد . خوب این مهری ندارد که بخواهد بگیرد. و بگوید مهرم حلال جونم خلاص . حداقل در این جور مواقع اهرم فشار خوبی است . من کلاً با افراط و تفریط مخالف هستم . در هرکاری افراط و تفریط غلط است . روایت داریم که بهترین کارها حد وسط آن است . روایت داریم که راست و چپ گمراهی است و راه راست همان حد وسط است .
سامان امیری بازدید : 90 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  •  نه ماه است عقد کردیم وقبل از عروسی باردار شده ام . شوهرم میگوید : بخاطر حفظ آبرو ، بچه را صدق کنیم . این درست است؟

  • مگر شما مرتکب گناه شده اید ؟ شما زن و شوهر هستید و اتفاق نامشروعی نیفتاده و نطفه ای که بوجود آمده ، کاملا مشروع و قانونی است . این دغدغه که بخاطر مردم دارید خیلی مهم نیست . فرهنگ غلطی هست که مردم حساسیت نشان میدهند ، پچ پچ میکنند ، نگاه معنی دار میکنند ، حرفهای بودار میزنند ، این خیلی شیوع ندارد . مردم هم میدانند که شما خانم و آقا که در دوران عقد بودید یک ناشی گری کرده اید . شاید از بعضی از مسائلی که در دوران عقد باید مطلع بودید، نبودید. این یک فاجعه نیست . کار نامشروعی نیست . در بعضی جاها ممکن است این مسئله را بد نمیدانند . مردم باید این فرهنگ ها را درست کنند . این چیز خوبی نیست ، جزء اینکه ببینید چه دغدغه ای ایجاد میکند ، این فکر را در این آقا ایجاد کرده که برویم این بچه را سقط کنیم و سقط جنین قتل عمد است و گناه کبیره است و دیه دارد. بعضی ها تلقی شان این است که اگر روح در جنین دمیده باشد که چهارماه یا شش ماه رامیگویند با ورود به پنج ماه روح دمیده میشود فکرمیکنند وقتی قتل است که روح در آن دمیده شده باشد ولی این جوری نیست و بر اساس مراجع تقلید ما سقط جنین بعد از انعقاد در هر ماهی که باشد جایز نیست . حرام است و دیه دارد . البته دیه اش در ماهها ی مختلف فرق دارد . شما اصلا به این داستان توجه نکنید . الان نه ماه عقد هستید واین اتفاق افتاده ، چقدرخوب است الان که این اتفاق افتاده به فکرباشید که وارد زندگی رسمی بشوید . شاید درماههای اول باشید ، مقداری تشریفات راکم کنید و خانواده ها را درجریان بگذارید.  دختر خانم به مادرشان بگویند ، اگر میخواهند جهیزیه تهیه کنند قدری زودتر تهیه کنند . غالبا درکشور ما برای عقد یک مراسم مفصل میگیرند و برای عروسی خیلی لازم نیست . یک سفر زیارتی انجام بدهند و برگردند زندگیشان راشروع کنند . خیلی به چشم نمیآید . به چشم آدمهایی که حساس و کنجکاو هستند . این کارگناه است و قتل عمد است چون این عمل خلاف انسانیت است چون آن یک موجود است ، انسان است ، آقای برناردنا تانسون یک شخصیتی در امریکا هست که خودش سالها کار سقط جنین را انجام میداده و کارش این بوده ،  دراین اواخر احساس میکند موجودی را میکشد . روی این قضیه حساس میشود و از این کار دست میکشد و برای اینکه دیگران را هم از این کار منع کند با یک دستگاه فراصوتی را در رحم خانمی که جنین ده هفته ای دارد، و میخواهد سقط کند ، قرار میدهد و یک فیلم می گیرد . اسم این فیلم را فریاد خاموش میگذارد که نشان میدهد ، وقتی دستگاه مکنده د ر رحم به دنبال این جنین میرود که آن را بگیرد ، جنین از دست این دستگاه مکنده فرار می کند و به جای دیگرمیرود . بالاخره دستگاه جنین را میگیرد و تکه تکه اعضای بدن این جنین را می مکد و اصلا در غرب سر و صدایی ایجاد کرد . حتی برای جنین نوزده ماهه ای از همین طریق فیلم گرفت و اسم  فیلمش را افول خرد می گذارد و رقت بار بود زیرا این یک موجود است آخر بعضی ها باورشان نمیشود ، فکر می کنند بچه وقتی به دنیا آمد موجوداست . من تقاضا میکنم از این فکر بیرون بیایید و این کار راهم کنید.
سامان امیری بازدید : 91 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • در دوران عقد به این نتیجه رسیده ام که شوهرم خیلی خسیس است . نمی دانم میتوانم با او بسازم یا نه ؟ لطفا راهنمایی کنید.
  • در مقام مشاوره ، مراجعان کمی نبودند . کسانی بودند که آمدند و همین صحبت را کردند و وقتی با آقا صحبت کردیم ، داستان آن نبوده و آقا خسیس نیست . خساست باید تعریف شود . اینکه من همیشه در سوالات ، اول تعریف میکنم و مرزها را مشخص میکنم ، برای این است که ما نیاییم بر اساس نظر خودمان حکمی بدهیم و عده ای را دچار مشکل کنیم  . ما اول باید خساست را تعریف کنیم . خساست چیست ؟ گاهی یک سری ویژگی هایی است که ، ما برداشتمان این است که خساست است . مثلا فرض کنید آقایی عقل معاش دارند . در فقه ما و لسان دینی ما ، عقل معاش همان است که غربی ها به آن مدیرت پول می گویند . یعنی اینکه دقیق خرج می کنند ، صرفه جویی می کنند ، حساب شده خرج می کنند و اگر چنین چیزی باشد معلوم نیست ایشان خسیس باشند . حالا بویژه همین خانم محترم ، خودشان در فضایی بزرگ شده اند که این مدیریت نبوده ، از طرف پدرشان این مدیریت نبوده یا پدرشان خیلی سخاوتمند بوده اند و حسابی همه چیز به خانم می دادند و حالا این خانم با آقایی ازدواج کرده اند که عقل معاش دارند ، خوب معلوم است ایشان شوهر را با پدرشان مقایسه می کنند و فکر می کنند که شوهرشان خسیس است . چون از سخاوت پدر تا مدیریت عقل معاش شوهر،  تفاوت زیاد است . این شخص نمی تواند خسیس باشد . من مواردی داشتم که گفته اند ، در موارد خاصی خرج می کند . تشخیص ضرورت میدهد و میگوید این مورد ضروری نیست و خانم ، من این را نمی خرم . ولی در موارد ضروری و لازم ، خرج می کند . خسیس به معنای واقعی ، ضرورت و غیر ضرورت سرش نمی شود . در واقع جان به عزرائیل میدهد ولی پول نمیدهد . پول دادن برایش خیلی سخت است . یا فرض کنید این ها در دوران عقد هستند ، خانم می خواهد طلا و لباس بخرد و آقا حساب کند و مفصل به ایشان برسد و آقا می گوید ، هنوز دوران عقد است و نفقه شما بر عهده من به اساس عرف نیست. البته تذکری عرض میکنم . دراینجا همسرشان جواب نمی دهد و ایشان فکر می کنند خسیس هستند . بر اساس حقوق مدنی ماده 1106 از وقتی که خانم عقد میشوند ، نفقه خانم بر عهده آقا است ولی عرف پذیرفته که در این دوران که خانم تمکین نمیکند آقا هم نفقه  ندهد.
    البته فقهای ما نفقه را در برابر تمکین قرار میدهند . همان تمکین خاص ، که در دوران عقد نیست. عده ای قلیل هم صرف عقد را ، عامل نفقه می دانند که قانون مدنی ما هم بر اساس این قول نادر تنظیم شده است . ولی به هر حال عرف این را پذیرفته است . یا فرض بفرمایید آقا در دوران عقد زیادی هدیه نمیدهد ، نه اینکه خسیس است بلکه صرفه جوئی میکند و میگوید شاید اینها که میخریم خیلی هم به درد خانم نخورد ، این ها را برای ورود خانم به زندگی جمع می کند. مثلا یک خانه بهتری بتواند اجاره کند یا امکانات را برای ورود به زندگی محیا کند یا نه آقا اصلاً پول ندارد . فارغ التحصیل شده یا سرباز است ، خوب این ندارد . چه کار کند ؟ نه اینکه نمی خواهد ، ندارد . دختران خوبم ف دقت کنید این ها هیچ کدام خسیس نیستند . خسیس کسی است که دارد ولی خرج نمی کند . هیچ کدام از این انگیزه ها هم نیست.
    یک خانمی می فرمودند :  شش ماه است با شوهرم عقد هستیم ، هر وقت بیرون می رویم ، ایشان حتی یک بستنی برای من نمیخرند و همیشه ما را به هواخوری دعوت می کند . دو کیلومتر تا پارک که می خواهیم برویم راه است . میگوید خانم هوا خوری ، اتوبوس چی است و برگشتن  هم همینطور ، می گوید بله این واقعا خسیس است و شما دقت کنید اگر این است زندگی با چنین  آدمی خیلی سخت است زیرا اوامکانات زندگی را برای شما فراهم نخواهد کرد . مهمانی نمیرود از ترس اینکه نیایند، مهمانی بروید جواب دارد خرج دارد،مسافرت نمیرود ، خرج نمیکند ، به بچه ها نمیرسد ، بچه ها دچار سوء تغذیه می شوند و خیلی خیلی کارشما ، سخت می شود . من نمی توانم بگویم شما در دوران عقد از ایشان جدا شوید . مثلا ممکن است  خانم استقلال مالی دارند و با این فرض وارد زندگی میشوند که خودشان امکانات را فراهم کنند . البته اگرجلوی اشتغال شما را نگیرد . البته ادم های خسیس دوست دارند خانم برایشان کار کند و پول بیاورد. اینجا کار راحت تر میشود ، یا فرض کنید شما الان مهریه تان را از آقا گرفته اید ، باز آدم خسیس بعید است این کار را بکند یا یک پدر متمکن دارید که تا آخر عمر به شما کمک میکند . اگر این جور است ممکن است شما بتوانید با این آقا وارد زندگی شوید ولی اگراگر اینجوری نیست واقعاً کار سخت میشود و اگر احتمال میدهید ایشان اصلاح میشوند ، وارد زندگی شوید ولی متاسفانه تجربه نشان داده که آدمهای خسیس به ندرت اصلاح میشود . من موردی داشتم که به مرز مرگ رسیده بودند و چهل روز در حالت کُما بودند و بعد که نجات پیدا کردند ، منقلب شدند و بعد شروع به بخشش و سخاوت کردند و گرنه این ها اصلاح شدنی نیستند و دوستان راونپزشک هم این خساست را یک اختلال شخصیت و  وسواس میدانند . البته این با آن اختلال وسواس فرق میکند،که خسیس هستند ، آرمان گرا هستند به جزئیات زندگی خیلی اهمیت میدهند ، به شدت کار،   بی وقفه کار می کنند ، دور انداختن اشیا ی بی ارزش برایشان خیلی سخت است . معمولا این ها حتی با دارو هم قابل درمان نیستند و دارو می تواند فقط این ها را انعطاف پذیر کند . که به حرف ها گوش دهند و خیلی به درمان اینها خوش بین نیستند ، با تمام این شرایط ، دختر عزیزم تصمیم بگیر.

  •  از کجا بفهمیم آقا خسیس است ؟
    سوال کنید که چقدر اهل میهمانی دادن هستید ؟ و اهل مسافرت هستید یا نه و هدف از این سوالها این بود که بفهیم طرف خسیس است یا نه ؟ اگر بگوید من بنا ندارم خیلی خرج کنم ، در اینجا کمی ما را نگران میکند . حتما سوال کنید میخواهید سطح زندگی تان چطور باشد ؟ اگر بگوید زندگی متوسط می خواهم ، برایش شاخص تهیه کنید . مثلا بگویید : مثل زندگی مادر یا خواهرتان . این جور آدمها ماشین نیم خرند زیرا می ترسند بچه ها رویش خط بکشند البته این ها بهانه است و یا وسایل برقی نمی خرند از ترس اینکه مصرف برق بالا برود . حتما راجع به اسراف سوال کنید که تعریف شما از اسراف چیست ؟ این جور آدمها ، نیازهای اولیه خودشان و خانواده شان را تامین نمی کنند چون  میگویند : اسراف است . شما این ها را سوال کنید و اگر تردید کردید، از دوستانشان تحقیق کنید . بپرسید ایشان چقدر دست به جیب هستند ؟ مزید برعلت هم این می تواند باشد که ، در شب خواستگاری نه گل آوردند نه شیرینی و مجموع اینها  میتواند  به شما کمک کند . 
سامان امیری بازدید : 187 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
از رسول اکرم (ص) منقول است آن شبی کهمرا به معراج بردند از تمامی آسمانها گذشتم تا به آسمان هفتم رسیدم و آنچه دیدهبودم و با خدای تعالی بی‌واسطه سخن گفتم و مراجعت نمودم چون به مقام جبرئیل رسیدمگفتم یا جبرئیل این چه دعایی است که جمله فرشتگان می‌خوانند؟

گفت یا محمد (ص) این همان دعایی استکه از جانب حق به شما آوردم و خدای تعالی می‌فرماید که هر که از آدم تا خاتم ایندعا را بخواند یا با خود دارد عزیز و مکرّم گردد و حاجتش برآورده شود حق تعالی هیچحجاب در میان او و خودش نگذارد و او را از جمیع بلایا محفوظ فرماید و اگر از آدمتا خاتم جمع شوند و جمیع دریاها مرکب گردد و آسمان و زمین کاغذ شود چندان نویسندهکه همه فرشتگان مانده شوند و دریا خشک شود و آسمان و زمین تمام شود نمی‌تواند ثواباین دعا را بنویسند و از هزار یکی نوشته نشود و خواننده و دارنده این دعا را تنگیدست ندهد و تا روز اجل بستگی در کار وی نشود و در روز قیامت حساب را از وی بردارندو بی‌حساب داخل بهشت شود.

یا محمد (ص) دارنده و خواننده این دعارستگاری یابد. هر کس در عمر خود این دعا را یکبار بخواند و اگر نتواند گوش بدهد یابا خود دارد چنان باشد که چهل هزار ختم قرآن کرده باشد و چهل هزار حج کرده باشد وچهل هزار گوسفند قربانی کرده و چهل هزار بنده آزاد کرده و چهل هزار مسکین را طعامداده و چهل هزار برهنه را پوشیده باشد و تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داوود وفرقان محمد مصطفی (ص) را خوانده باشد و اگر بیمار باشد چنانچه طبیبان از معالجه آنعاجز باشند چون این دعا را به آن بیمار دهند حق تعالی دِین او را ادا فرماید و اگرکسی کاهل نماز باشد این دعا را با خود دارد حق تعالی دل او را روشن گرداند حریصنماز شود و اگر زن دشوار زاید این دعا را بر آب خواند بخورد به آسانی بار نهد و اگرکسی را بسته باشند این دعا را بر موم گیرند بر کمر وی بندند فی‌الحال گشوده گردد واگر بخت دختر بسته باشد این دعا را بخواند یا با خود دارد بخت او گشوده شود و اگرکسی را به پای دار برند این دعا را بر وی بخوانند و بدمند یا در نزد آن کس باشدهیچ ضرری به او نرسد و اگر جهت فرزند بخواند خداوند عالم پسری به وی عطا فرماید ودارنده این دعا از گزند مار و عقرب و زبان بدگو ایمن گردد.

خواننده و دارنده این دعا از درد گوشو دردسر و دردچشم و درد دل و جگر و فلج و لغوه و جمیع دردها ایمن گردد و هر کس ایندعا را با خود به گور ببرد حق سبحانه او را ببخشد و سکرات موت را بر وی آسانگرداند و از عذاب قبر و سؤال نکیر و منکر ایمن گردد و روز جزا چهل هزار فرشته بهاستقبال وی برآیند تا داخل بهشت می‌کنند و شرح این دعا بسیار بود اما مختصر کردیمتا ملال نگیرد بسیار مجرب است انشاءا... والله اعلم بالصّواب.

متن دعا

هذادعای معراج

 

یا سَیّدُ یا سَیّدُ یا صَمَدُ یامَنْ لَهُ الْمُسْتَنَدُ اِجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مَمّا اَنا فیهِوَاکْفِنی فِیهِ وَ اَعُوذُ بِکَ بِسْمِ اللهِ التّامّاتِ یا اَللهُ یا اَللهُ یااَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا خالِقُ یا رازِقُ یا بارِیُ یا اَوَّلُیا آخِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا مالِکُ یا قادِرُ یا واهِبُ یا وَهّابُ یاتَوّابُ یا حَکیمُ یا سَمیعُ یا بَصیرُ یا غَفورُ یا رَحیمُ یا غافِرُ یا شَکُورُیا عالِمُ یا عادِلُ یا کَریمُ یا رَحیمُ یا وَدودُ یا غَفورُ یا رَؤفُ یا وِتْرُیا مُغیثُ یا مُجیبُ یا حَبیبُ یا مُنیبُ یا رَقیبُ یا مَعیدُ یا حافِظُ یا قابِضُیا حَیُّ یا مُعینُ یا مُبینُ یا جَلیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا دَلیلُیا حَیُّ یا قَیّومُ یا جَبّارُ یا غَفّارُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا دَیّانُ یاغُفْرانُ یا بُرْهانُ یا سُبْحانُ یا مُسْتَعانُ یا سُلْطانُ یا اَمینُ یا مُؤمِنُیا مُتَکَبّ‍ِرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یا ‍وَفِیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّیا مُحِقُّ یا اَمینُ یا مُؤمِنُ یا مُتَکبِّرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یاوَفیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّ یا مُحِقُّ یا مُعْطی یا آخِرُ یا اَحْسَنَالْخالِقینَ یا خَیْرَالرّازِقینَ یا خَیْرَ الْغافِرینَ یا خَیْرَ الْمُحْسِنینَیا خَیْرَ النّاصِرینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ یا نُورَ السَّمواتِ وَ الْأرْضِیا هادِیَ الْمُض‍ِلّینَ یا دَلیلَ الْمُتَحَیّرینَ یا خالِقَ کُلَّ شَیءٍ یافاطِرَ السَّمواتِ والْأرْضِ یا هادِیَ الْمُضِلینَ یا مُفَتَّحَ الْأبْوابِ یامُسَبِّبَ الْأسْبابِ یا رَفیعَ الدَّرَجاتِ یا وَلِیَّ الْحَسَناتِ یاغافِرَ  الْخَطیئاتِ یا مُحیِیَ الْأمْواتِ یا ضاعِفَ الْحَسَناتِ یا دافِعَالْبَلِیّات، اَللّهُمَّ اَحْفَظْ صاحِبِ هذَالدُّعاءِ مِنَ الطّاعُونِوَالزَّلْزَلَهِ وَ الْفُجْاَهِ وَالْوَباء‍ِ وَ م‍ِنْ شَرَّ السُّلْطانِالْجابِرِ وَ شَرَّ الْعَیْنِ السُّوء‍ِ وَ مِنْ شَرَّالْجَنَّ وَالْإنْسِ بِحَقَّلا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ بِحَقَّ حمعسق وَ بِحَقَّ مُحَمَّدِالْمُصْطَفی وَ بِحَقَّ عَلِیَّ الْمُرْتِضی وَالْأئمَّهِ الْهُدی وَ بِحَقَّاللُّوحِ وَالْقَلَمِ وَالْکُرْسِیَّ وَ الْعَرْشِ وَ بِحَقَّ فَسَیَکْفیکَهُمُاللهُ وَ هُوش السَّمیعُ الْعَلیمُ اللّهُمَّ اَحْفَظْ صاحِبِ هذَالدُّعاءِ مِنْشَرَّ کُلَّ ذی شَرًّ وَ مِنْ شَرٌ طارِقٍ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ مِنْ شَرَّوالِدٍ وَ ما وَلَدَ وَ مِ‍نْ شَرَّ ما یَلِجُ فِی‌الأرْضِ وَ ما یَخْرِجُ مِنْهاوَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم اَللّهُمَّ احْفِظْ صاحِبِ هَذَاالدُّعا مِنْ شَرَّالْأعْداءِ وَ مِنْ شَرَّ جَمیعَ الْمِحْنَهِ وَ الدّاءِ وَ مِنْ شَرَّالنَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ وَ مِنْ شَرَّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ یا رَبَّ بِعِزَّعِزَّتِکَ وَ الْقَهْرِ بِلُطْفِکَ وَ الرَّحْمَهِ رَحْمَتَکَ یا واهِبَ الْعَطایایا دافِعَ الْبَلایا یا غافِرَ الْخطایا یا سَتّارَ الْعُیُوبِ یا نُورَالْغُیُوبِ یا نُورَ الْقُلُوبِ یا حَبیبَ الْقُلُوبِ یا قاضِیَ الْحاجاتِ یارَحْمنَ الدُّنْیا وَالْأخِرَهِ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَ بِحَقَّ اَلا اِلااللهِ تُصیرُا الأمُورِ اَللّهُمَّ اَسْتَوْدِعُکَ نَفْسی وَ رُوحی وَ مالی وَ اَوْلادِیوَ جَمیعَ ما اَنْعَمْتَ عَلَیَّ فِی الدّینِ وَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ اِنَّهُلا یُضیعُ صانیکَ یَصُونَکَ وَ مَحْفُوظَکَ وَ مَامُولَکَ وَ لا یُجیرُنی اَحَدٌمِنْکَ وَ لَنْ اَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً اَللّهُمَّ رَبَّنا اتِنا فِیالدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النّارِ وَ عَذابَالْقَبرِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَ صلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِهِ اَجْمَعینَ الطّاهِرینَ وَ الأئِمَّهِ الْمَعْصُومینَ وَ سَلَّمَ تَسْلیماًکَثیراً کَثیراً.

ترجمه دعای معراج

به نامپروردگار و خالقی که بخشنده و پذیرنده توبه و بسیار مهربان به آدمیان است ایخدایی که سرور و بزرگ و فرمانروایی و ای خدایی که تکیه گاه و پشتیبان و روشن وواضحی و ای خدایی که فرمانروایی بی نیاز و بلند و والا مرتبه ای و ای خدایی کهباید در همه کارها و مشکلات بر شما توکل و تکیه و اعتماد نمود بزرگواری و عنایتفرما و نجات و رهایی فرما و بزرگواری و محبت فرما و نجات و خارج فرما از همه مشکلاتو بلاها و غم واندوه خارج فرما و از همه نعمتها به اندازه ای که صلاح می دانیدعنایت فرما و باید در همه مصائب و سختیها بر شما پناهنده شد بنام شما کهپروردگار و خداوند و خالق می باشید و تمام و کاملترین می باشید و ای خداوندکه پروردگاری و ای خداوند که خالق بزرگی و ای خداوند که وصف و اندازه شما در وصفنیست و شما بی نهایت بزرگ و فرمانروایی ای خداوند بسیار بخشنده و ای خداوند بسیارمهربان و بخشایشگر و ای خداوند بسیار توبه پذیرنده و آرامش دهنده و ای خداوندمهربان و بسیار دلگرم کننده و ای خداوند آمرزنده و دل نواز و نیرو دهنده و ای خداوندکه دارای نامهای بزرگ و آمرزنده می باشید و ای خداوندی که پدیدآورنده و سازنده میباشید و ای خداوندی که روزی و نعمت دهنده مخلوقات می باشید و ای خداوندی کهآفریدگار و سازنده مخلوقات می باشید و ای خداوندی که از نخستین و همیشه بوده ای وای خداوندی که تا ابد و آخر و پایان همه هستی شمایی و ای خداوندی که پدیدار کنندهو آشکار کننده همه اسرار می باشید و ای خداوندی که پوشنده و پنهان کننده درون هراسراری می باشید و ای خداوندی که تمام ملک هستی از ذات شما پدیدار شده و ایخداوندی که توانا و بر هر امری فرمانروائی و ای خداوندی که بخشنده ترین می باشید وای خداوندی که بسیار بخشنده و صاحب اعطا می باشید و ای خداوندی که بسیار با گذشت وبسیار توبه پذیر می باشید و ای خداوندی که دانشمندترین و خردمندترین فرمانروایانمی باشید و ای خداوندی که به هر صدایی و هر ندایی شنوایی و ای خداوندی که به هرامری آگاه و دانا و به هر رمزی بینا و بصیری و ای خداوندی که آمرزنده ترین بهگناهان خلق می باشید و ای خداوندی که باعث آرامش قلب مقربین و خداپرستان می باشیدو ای خداوندی که بخشنده و آمرزنده بزرگترین گناهان می باشید و ای خداوندی که نشانههای نعمت و رفاه شما آشکار است و ای خداوندی که دانشمند بر هر دانشی و علمی و ایخداوندی که انصاف و دادگری فقط نزد شماست و ای خداوندی که سخاوتمندترین و نیکوترینصفات نزد شماست و ای خداوندی که بسیار بردبار و شکیبایی به گناهان و اشتباهاتبندگانت و ای خداوندی که بسیار دوستدار و محبوب قلبهای با اخلاص می باشد و ایخداوندی که بخشاینده ترین بخشایندگانی و ای خداوندی که بسیار مهربان و با گذشت به خلقیو ای خداوندی که یکتایی و بی همتایی و ای خداوندی که تنها شمایی فریادرس در همهامور و ای خداوندی که یگانه اجابت کننده دعاها می باشید و ای خداوندی که تنها دوستومحبوب قلبهای مخلصان می باشید و ای خداوندی که باران رحمتت را فراوان در بهارانزیباتر بر بندگان فرو می فرستی و ای خداوندی که هیچ قدرتی رقابت با شما را ندارد واز آن عاجز است و ای خداوندی که به همه رمز و رموز آفرینش کاردان و دانایی و ایخداوندی که نگهبان و روشن کنندة راه عارفانی و ای خداوندی که بر هر نیروی آشکار وغیب چیره شونده ای و ای خداوندی که زنده و پاینده و ابدی و جاودان می باشید و ای خداوندیکه همة کائنات متعلق به ذات کبریائی شماست و ای خداوندی که یکتایی شما انگیزه خلقجهان هستی شد و ای خداوندی که پس از فنای هر چیز تنها صاحب مقتدر مُلک وجودی و ایخداوندی که بخشایش و رحمت زیبنده و شایسته مقام شماست و ای خداوندی که گشایندهدرهای توبه بر روی خلق گنه کاری و ای خداوندی که باز کنندة درهای رحمت بر روی خلقنا امیدی و ای خداوندی که شکوه و عظمت شایسته مقام والا مرتبه شماست و ای خداوندیکه عزّت و آبروی اهل یقین از لطف بی انتهای شماست و ای خداوندی که ذلیل و خواروپَست کنندة مُکذبینی و ای خداوندی که تنها یاری رسان و یاری دهنده اهل ذکری و ای خداوندیکه بزرگی و عظمت شما بر همه خلق آشکار است و ای خداوندی که صاحب شکوه و عظمت وبزرگواری می باشید و ای خداوندی که صاحب همه زیبایی های خلقت و آفرینش می باشید وای خداوندی که صاحب ضمانت و سایه کفالت شما بر سر خلق جلوه گر است و ای خداوندی کهیگانه پشتیبان و حمایت کننده فرستادگان خود به خلقی و ای خداوندی که رهنمای راه حقو حجت می باشید بر مؤمنین  و ای خداوندی که همیشگی و فناناپذیر می باشید و ایخداوندی که پاینده و ابدی و شکوه و جلالت همیشگی است و ای خداوندی که توانایی برتوانگران و پادشاهی بر ملک هستی و ای خداوندی که بسیار با گذشت و آمرزنده ای بهگناهکاران و ای خداوندی که شکوه و لطف و مهربانی شما بی انتهاست و ای خداوندی کهبر بندگانت بسیار لطف و احسان می نمایی و ای خداوندی که عادلترین فرمانروایی بهکردار نیک و بد بندگانت و ای خداوندی که با گذشت و بخشنده ای و ای خداوندی کهنشانه های وجودت بر هر ذره از خلقت آشکار است و ای خداوندی که پاکی و لطافت از ذاتمقدس شماست و ای خداوندی که کمک دهنده ایمان آورندگان می باشید و ای خداوندی کهقدرتمند و بزرگ و بر هر نیرویی تسلط یافته ای و ای خداوندی که وفادار به قول خود وقابل اعتمادی و ای خداوندی که بزرگترین ایمان دهنده و نیرودهنده به قلب خالصانی وای خداوندی که توانا و بر هر نیروی قوی چیره وغالبی و ای خداوندی که نشانه هاینعمت و رفاه شما آشکار است و ای خداوندی که شریف و ارجمندی و بر قلب عارفان میتابید و ای خداوندی که والامقام و بزرگوار و بلندمرتبه و نیرومندی و ای خداوندی کهمتعهد و وفادار به دعای بندگان خاص و عامی و ای خداوندی که پاکیزه از هر عیب می باشیدو ای خداوندی که استوار و توانائی و ای خداوندی که بی نیاز و توانگری و ای خداوندیکه هر چیز را مرگ و فنا و پایان قرار دادی و ای خداوندی که بسیار بخشنده و عطاکننده روزی خلقی و ای خداوندی که پایان هر پایانی و زنده و پاینده ای و ای خداوندیکه بهترین خلق کنندگان وجودی و ای خداوندی که بهترین روزی و نعمت دهنده مخلوقاتی وای خداوندی که بهترین آمرزندگان و توبه پذیرنده خلقی و ای خداوندی که نیکی رسان وبخشاینده خلقی و ای خداوندی که بهترین پشتیبان و یاری کننده خلقی و ای خداوندی کهبزرگترین رحمت و بخشش به خلقی و مهربانترین مهربانان  می باشید و ای خداوندیکه نور و روشنائی آسمانها و زمین و رحمت و برکت و نیروی دلگرم کننده ای و ایخداوندی که رهبر و هدایت کننده گمراهان عالمی و ای خداوندی که راهنما و حجت برای حیرتزدگانی و ای خداوندی که پدیدآورنده و آفریننده همه چیز می باشید و ای خداوندی کهآفریننده و خالق آسمانها و زمین و مخلوقات درون آن می باشید و ای خداوندی کهراهنما و رهبر و هدایت کننده گمراه شدگانی و ای خداوندی که گشاینده و بازکنندهدرهای نعمت و رحمتی و ای خداوندی که سبب ساز در همه مشکلات و مصائب و سختیهایی وای خداوندی که بالابرنده درجات و مقام آدمیان نزد آدمیان و نزد ملکوتیان می باشیدو ای خداوندی که اجابت و مستجاب کننده خواهش ها و نیازهای خلق می باشید و ایخداوندی که نهایت خوبیها و زیبائیها و پایان و نیکی رسان به خلق می باشید و ایخداوندی که بخشنده لغزشها و خطاهای خلقی و ای خداوندی که زنده کننده قلب عارفانی وزنده کننده مردگانی و ای خداوندی که چند برابر کننده نیکیها و خوبیهای خلق و هرنیکویی هستی و ای خداوندی که دفع کننده و دور کننده بدیها و زشتیهای خلقی.

 


دعایی که به معراج معروف است ، در مصباح کفعمی ص 273 آمده و به شرحزیر است:


اللهم إنی أسئلك یا من أقر له بالعبودیة كل معبود، یا من یحمده كلمحمود، یا من یطلب عنده كل مفقود. فیا من یفزع إلیه كل مجهود ، یا من سائله غیر مردود،یا من بابه عن سؤاله غیر مسدود، یا من هو غیر موصوف ولا محدود. یا من عطاؤه غیرممنوع ولا منكود .یا من لیس ببعید و هو نعم المقصود ،یا من رجاء عباده بحبلهمشدود. یا من لیس بوالد ولا مولود. فیا من شبهه و مثله غیر موجود، یا من كرمهوفضله لیس بمعدود ( غیر معدود ) یا من حوض بره للأنام مورود، یا من لا یوصف بقیامولا قعود، یا من لا تجرى علیه حركة ولا جمود ،یا الله یا رحمن یا رحیم یا ودود .یاراحم الشیخ الكبیر یعقوب. یا غافر ذنب داود، یا من لا یخلف الوعد و یعفو عنالموعود ،یا من رزقه وستره للعاصین ممدود ،یا من هو ملجا كل مقصى مطرود، یا من دانله جمیع خلقه بالسجود، یا من لیس عن نیل وجوده أحد مصدود، یا من لا یحیف فی حكمهویحلم عن الظالم العنود، ارحم عبیدا خاطئا لم یوف بالعهود ،انك فعال لما ترید ،یا باریا ودود ،صل على محمد خیر مبعوث .دعا إلى خیر معبود وعلى آله الطیبین الطاهرین أهلالكرم والجود و افعل بنا ما أنت أهله یا ارحم الراحمین.........


ترجمه:

خدایا ! از تو می خواهم ،ای کسی که همه پرستش شده ها به بندگی ات اعترافدارند .همه ستایش شده ها ستایشگر تواند .همه نایافته ها را نزد تو می جویند، همهگرفتاران به تو پناه می برند و تقاضا کنندگان از تو رد نمی شوند . درت برایهیچ تقاضایی بسته نیست . ای کسی که نه توصیف شدنی است و نه حد پذیر می باشد .مانندی برایش نیست و عطایش منع شدنی نیست . دور نیست و بهترین مقصد و مقصود است .ریسمان امید بندگان به سوی او کشیده شده است . نه پدر است و نه فرزند می باشد . شبیه ومثل برای او وجود ندارد. کرم و فضل او شمارش پذیر نمی باشد . حوض نیکی او برایمردمان آماده ورود است . ای کسی که به ایستادن و نشستن توصیف نمی شوی . حرکت و ایستاییبر تو جاری نمی شود. ای خدا ، ای رحمان، ای مهربان، ای رحم کننده بر یعقوب پیر و ایبخشنده لغزش داوود .ای کسی که خلف وعده نمی کنی و از عذابی که وعده داده ای میگذری . رزق و پوشانندگی ات بر گناهکاران کشیده شده. ای کسی که پناهگاه همه راندهشدگانی و ای کسی که همه با سجده بندگی ات می کنند . راه هیچ کس برای رسیدن به بخششتو بسته نیست . در حکمت ظلم نمی باشد . در کیفر ظالم ستمگر، صبر می کنی. بر بندهخطاکاری که به عهد خود وفا نکرده ،رحم کن که تو هر چه بخواهی می کنی، ای نیکیکننده و ای مهربان بر محمد، بهترین فرستاده که به بهترین معبود دعوت می کرد و بر آلپاکیزه و طیب محمد که اهل کرم و بخشش اند ، درود فرست و با ما آنچه کن که سزاوارتو باشد، ای مهربان ترین مهربانان.


این دعا در مصباح کفعمی بدون ذکر سند به پیامبر نسبت داده شد، اگرچه غالبادعاهای جمع آوری شده توسط ایشان معتبر هستند . ولی با توجه به فقدان سند نمی توانبا قاطعیت و اطمینان گفت : این دعا از حضرات معصومین علیهم السلام نقل شده و معتبراست . بلکه با توجه به این که در این دعا جمله یا قسمتی که معنای غیر قابل قبولیداشته باشد، به نظر نمی رسد .و روش علما در این گونه مسایل مسامحه در سند است ، میتوان دعا را به امید ثواب و بر آورده شدن حاجات خواند .


در باره ارزش و ثواب خواندن دعای معراج آنچه که در برخی کتاب ها مانندگنج های معنوی آمده است ، جستجو کردیم، هیچ سند و مدرکی برای آن نیافتیم . آن چهکه مرحوم کفعمی ذکر کرده این است که ، برای برآورده شدن حاجت این دعا را بخواند، آنگاهحاجت خود را از خدا بخواهد .

 

برایدانلود دعا بر روی لینك های زیر كلیك كنید ...

برگرفتهشده از : http://goftomanedini.net/?p=1915

لینكدانلود جدید (این یكی فكر كنم كامل باشه)

برای دانلود كلیك كنید (كامل)

دانلود دعای معراج با صدای امین رستمی (این لینك فكر كنم ناقصه!)

 

سامان امیری بازدید : 87 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم

 سلام امروز میخوام قوی ترین فیلتر شکن دنیا رو به شما معرفی کنم ولی قبلش باید به شما انواع فیلترهایی رو که هست معرفی کنم و اینکه اصولا فیلتر به چه دردی می خوره. خب اگه نگاهی به دیکشنری بیاندازید معنی لغوی فیلتر رو این چنین مشاهده می کنید{(اسباب تصفیه ى آب و گاز و هوا) پالونه ، صافی ، پا لایه ، پالاگر، هر ماده ای که برای پالایین یا صافی کردن به کار می رود مثلا: کاغذ به شکل قیف ، شن و ماسه ، غشاء، پنبه ، زغال ، نمد، پارچه ، توری و...}خب دیدید که فیلتر گوناگونی زیادی داره ولی فیلتری که مورد بحث منه اون فیلتریه که از دیدن چیزهایی که دیدنش و یا شنیدنش و یا گفتنش و یا حتی انجام دادنش برای ما مجاز نشده و باعث ویرانی روح و جسم ما می شه. فیلترهایی که در این زمینه وجود دارند به نظر من بر دو نوع اند : دسته اول فیلترهای کنترل کننده و اصلی دسته دوم فیلترهای اجرا کننده.اول دومی رو میگم , دسته دوم فیلترها عبارتند از پلک ها فقط برای دیدن خوبی ها و وظایف خوب ،لب ها و دندانها فقط برای گفتن خوبی ها و تکالیف خوب و.... واما دسته اول که فیلتر های اصلی هستند و همردیف و ملازم همدیگرندعبارتند از دین و عقل و نفس لوامه و.. آری این ها کنترل کننده فیلترهای اجرایی هستند . 
همه این فیلترها نعمت اند آره تعجب نکید . این فیلترها از جانب بهترین و مهربانترین دوست ماست و اون کسی نیست جز خداوند باری تعالی. ولی برای محک زدن ما و رسیدن به عدل الهی ، خدای مهربون , قوی ترین فیلتر شکن دنیا رو که همون نفس اماره انسانه رو در دنیا قرار داده و اگه از فیلترها درست استفاده نکیم و نفس سرکشمون قدرت بدیم لجامش میوفته بدست شیطان رجیم. و این است همون اختیار انسان که بعضیا بهش معتقد نیستند.
آره دوستان عزیزم اگه از این فیلتر شکن قوی استفاده کنیم و بهش قدرت بدیم می تونیم اکثر فیلترهای دنیا رو بشکنیم واز اشرفیت به اسفل السافلینی برسیم ولی اگه با استفاده از این فیلترها و رهنمودهای پیامبران و امامان معصوم به این دنیا کانتک بشیم اونوقته که میشیم مصداق این شعر که میگه : رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند * بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت. اون وقت دیگه همیشه با خوبی ها کانکت می مونیم و و هیچ گاه از فیض و رحمت خدا دیسکانکت نمی شیم.اگه خوب دقت کنیم میبینیم که خداوند خیلی به ما لط داره اونقدری که حتی از عهده شکرش بر نمیایم ، این همه فیلتر و این همه نعمت و لذت حلال در دنیا در مقابل تنها یک فیلتر شکن که اونهم با رهنمودهای الهی و قدرت اختیار انسان قابل کنترله ؛     ان شاء الله .
امیدوارم با کمک خدا همیشه با استفاده از این فیلترها کانکت بشیم.
و من الله التوفیق
سامان امیری بازدید : 142 یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
***فیلتر شكن جدید***
آی بدو بدو تا فیلترش نكردند دشمنای فلان فلان شده!!!
***فیلتر شكن جدید***
با این فیلتر شكن می تونید هر جای آسمون و زمین كه خواستید سرك بكشید!!!
***فیلتر شكن جدید***
این فیلتر شكن به صورت رایگان عرضه می شه و هیچ وجی دریافت نخواهد شد!!!
***فیلتر شكن جدید***
برای دریافت این فیلتر شكن باید تقاضا داده شود!!!
***فیلتر شكن جدید***
این فیلتر شكن قابلیت عبور از انواع موانع و فیلتر ها رو داره!!!
***فیلتر شكن جدید***
از قابیلت این فیلتر شكن این است كه می توانید هر لحظه با خودتون حملش كنید!!!
***فیلتر شكن جدید***
راستی یادم رفت اسمشو بگم :proxyshohada30
كه اسم فارسیش همون فیلتر شكن شهداست!!!
مشـــــــــــــــــــــــــــخصات :
* می شه باهاش همه فیلتر ها و پرده های ظلمانی كه با گناه پدید اومده را از بین برد!!!
*فرقش با فیلترشكن هایی كه بعضی ها دنبالشن اینه كه اونا  فیلتر و پرده های حیا و عصمت رو میدرند و این ...
*راستی مشتری این فیلترشكن بیشتره یا اون ؟!!
*من كه میگم این!!! چرا؟ چون فكر میكنم خوب توی وب سایت ها و وبلاگ ها تبلیغ نشده!!! والا كدوم اشرف مخلوقات عاشق سیر و سلوك توی آسمون ها نیست و دلش می خواد افسار قوای شهوانیش دست شیطان رجیم باشه؟!!!
جهت دانلود به مزار شـــــــــــــــــــــهدا مراجعه بفرمایید...

تعداد صفحات : 14

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 525
  • بازدید کلی : 48,780