loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 160 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  •  سه ماه است ازدواج کرده ایم و دائم با هم مجادله می کنیم . لطفا در باره مجادله توضیح دهید

  • بله مجادله یک آفت بزرگ است و خیلی خطرناک است . یک وقت ، زوج ها  مشکلی در زندگی دارند .  همه مشکل دارند . یک وقت اختلاف سلیقه هایی دارد ، بعد می خواهند ، برای حل این اختلاف با همسرش گفتگو کنند . این خیلی عالی است . این گفتگو یک مهارت است ولی متاسفانه خیلی ها مهارت این گفتگو را ندارند تا می آیند شروع به گفتگو کنند ، تبدیل به بگو و مگو و مجادله میشود . گفتگو چیز جالبی است . و روی آن تاکید شده است . یک وقت شما یک حرف حقی دارید و می خواهید به همسر خود اثبات کنید ، اندیشه حقی دارید ، شما از مقوله گفتگو خارج میشوید . گفتگو برای اختلاف سلیقه و حل مشکلات است ولی اینجا به وادی جدل وارد میشود و جز راه کارهای اثبات حق درمنطق ، بقیه جدل است . اینجا جدل می کنیم . آیا عیبی دارد ؟ خیر . این یک ابزار برای اثبات حق است به معنای منطقی آن . این شیوه اولیا خداست : نحن المجادلون . ما از مجادلون هستیم و جادلهم هی بالتی احسن یعنی مجادله ای که توی آن دروغ ، بهتان ، افترا ، بی حرمتی ، فحش ، واژگان زشت نباشد ، اشکال ندارد .  
    اما یک وقت شما روی مطلبی ، با هم گفتگو و جدل می کنید که نه رفع مشکل است نه اثبات حق. خودشان میگویند مابا هم سر ، مسائل بیهوده بحث میکنیم . نه برای رفع مشکل است نه برای اثبات حق است . این  یک جدال و نبرد بی حاصل است . چون نتیجه ای ندارد . خودشان میدانند به جایی نمیرسند و یک نبرد بی حاصل است . اگر این شد ، مراء( مراع ) میشود . مراء ، یک چیزی  ورای جدل است . این یکی از آفات زندگی است و به زندگی لطمه میزند وبخاطر همین است که این قدر روی مراء تأکید کرده اند. رسول اکرم (ص) فرموده اند : ایمان بنده تکمیل نمیشود مگر اینکه مراء را ترک کنند . چرا؟ زیرا المراء بذرالشر. مراء بذر شر است . یعنی این بذری است که می کارید و شرارت رشد میکند . بذر ظاهرش کوچک است . بعضی ها می گویند چه اشکال دارد ، با هم جرو بحث میکنیم و چند ساعت بعد آشتی میکنیم . این بگو و مگو ها بذر کوچک است . شما این را می کارید . این قضیه بامبو است که بعد از مدتها مثلا چهل رشد میکند . شما بذر را می کارید و زندگی را تباه می کنید . این کار شیطان است. المراءخلق ابلیس : من تقاضا میکنم دست بردارید . مراء بسیار خطرناک است . حالا هر کس که این مشکل را دارد و می فرماید من حرف حقی دارم ، میخواهم به همسرم اثبات کنم و او زیر بار نمیرود . خوب عزیز من وقتی که شما میدانید او زیر بار نمیرود ، این هم مراء(مراع )است . چون نتیجه ای ندارد . بنابراین فرموده اند : اترک المراءو لو کنت محقا : مراء را ترک کنید حتی اگر به حق باشد . پیامبر فرموده اند : پرهیزگارترین مردم آن کسی است که مراء را ترک کند  حتی اگر به حق باشد. عزیزان مراء را ترک کنید چون خطرناک است . به فرض می گوید همسرم شروع میکند ، ما میگوییم شما سکوت کن . بلغاری ها ضرب المثل هایی دارند که می گویند با سکوت میتوان شیطان را عصبانی کرد . یک طرف اگر سکوت کند ، مراءشکل نمیگیرد و تمام میشود . باید با یک لبخند تمام کرد نه با بی اعتنایی و ما بگوییم جواب ابلهان خاموشی است . در این صورت بیشتر حرصش می گیرد. با آرامش،  لبخند بزنید . سکوت کنید یا حق را هم به او بدهید تا زندگیتان در معرض مراء قرار نگیرد.

  •  بگو و مگوهای دوران عقد تا چه حد می تواند سلامت دوران عقد را به خطر بیاندازد؟

  • باز از همان آفت ها است . تنش و اختلاف و بسیار هم جدی است . ما در زندگی درگیری های کلامی را در اصطلاح مراء می گوییم . مراء)مراع )جدال بی پایان و بی حاصل است . ما جدال داریم . نفس مجادله خوب است . مجادله اثبات حق ، برای دشمن است .  یک مسلمان ، برای  اثبات حق در مقابل کافر می تواند مراع کند ، تا این حق را ثابت کند . نحن مجادلون و همین مجادلون را قرآن می گوید بالتی هی احسن یعنی در مقابل دشمن می خواهی حق را اثبات کنی ، توهین و تحقیر و  بی ادبی نباشد. اگر چنین چیزی است اشکال ندارد . اما اگر شما یک جدال را شروع میکنی که دلت خنک شود یا پیروز میدان باشی ولی نمیخواهی حقی را ثابت کنی به آن مراء میگویند . می خواهد خود راثابت کند یا برتری خود راثابت کند که این ها بیهوده است و آفت ازدواج است . یا از این دو نفر یک نفر حرف،  حقی دارد وی می خواهد با جدال به همسرش بقبولاند ولی همسرش مقاومت میکند و میرسد به اینجا که این یک جدال بی پایان است و هر چقدرهم بگوید او نمیپذیرد ولو به حق است . این آقا محق است . امام رضا میفرماید : اترک المراء ولوکنت محقا . مراء را ترک کن حتی اگرحق با تو باشد . این بگو مگو ها دل راچرکین می کند . کینه می آورد و شما را به جدایی می کشاند .آقا علی (ع) فرمودند : مراء پیوندها را قطع میکند . این ارتباط مقدس را ، بگو ومگو ها از بین میرود و این مسئله این قدر مهم است که رسول اکرم (ص) میفرمایند : لایستکملوا عبدحقیقه الایمان حتی المراء . بنده در حقیقت ایمان به کمال نمیرسد اگر مراء را ترک نکند . این بگو و مگوها در این دوران ترک نشود ، پایه های زندگی ما متزلزل میشود و این یک چرخه معیوب است . یعنی ما میخواهیم این ساختمان را روی پایه های سست بنا کنیم و خطرناک است .

  •  من و شوهرم همه اش از هم ایراد میگیریم و سر هر چیز کوچکی دعوا و قشقرق به پا می کنیم. چه کار کنیم ؟

  • این به یک اشکال  بنیادی بر میگردد . این زوج جوان که این قدر ایرادهای  همدیگر را می گیرند ، گمان می کنم به این قضیه برمیگردد که شاید یک فکر آرمان گرانه در قضیه ازدواج داشته اند و یک احساس شاعرانه داشته اند که من با یک نفر ازدواج خواهم کرد که مطلق خوب است . اگر چنین چیزی باشد ، ایرادگیری زیاد میشود . ولی اگر فکرمان این باشد که من با مطلق خوب ازدواج نکرده ام ، من با خوب نسبی ازدواج کرده ام ، من باکسی ازدواج کرده ام که هفتاد درصد خوب است و سی درصد صفات منفی دارد . ما همه گل هستیم ولی بی خار نیستیم . جالب است گل سرخ که مظهر عشق است پر از خار است . اگر این برای ما جا بیفتد که ما معایبی داریم و نقطه مثبتی ، دیگر این طور بهم ایراد نمی گیریم و سراغ نقاط مثبت می رویم . من به خانم و آقا میگویم اگر یک نقطه منفی در عضو خانواده دیدید ، فکرکنید یک نکته مثبت هم دارد . می بینیم خیلی نکته مثبت دارد و این نکته منفی حذف میشود و اگر ما روی نقاط مثبت ذون کنیم ، دیگر نقطه منفی شما را آزار نمیدهد . اگر مبنایمان را عوض کنیم زندگی خوبی خواهیم داشت .
برچسب ها جرو بحث و جدل ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 311
  • بازدید سال : 761
  • بازدید کلی : 49,016