loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 97 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • در دوران عقد شوهرم میگوید ، بدون اجازه او  به منزل خواهرم نروم . این توقع بی جایی است یا نه ؟

  • بعضی مراجع میگویند ولایت برعهده شوهر است و برای رفت و آمد باید از شوهر اجازه گرفت و بعضی مراجع می گویند خیر . شوهر ولایت ندارد و برای رفت و آمد اجازه لازم نیست . بعضی ها می گویند بستگی به آداب و رسوم آن شهری دارند که زندگی می کنند . حالا از این ها بگذریم . وقتی دختر عقد میشود ولایت همچنان با پدر است و همه امرشان را از پدرشان اجازه میگیرند . من به همسر این خانم توصیه می کنم که وادارشان نکنید اجاره بگیرند . چون شما به عرف عمل کرده اید و چرا می خواهید خودتان را به دردسر بیندازید و اصلا فلسفه دوران عقد این است که درکنار همسر آرامش بگیرید و تعهد نداشته باشید. یکی از خوبی هایش این است . شما می خواهید تعهد بعهده بگیرید که کارتان سخت میشود . شما خیالتان راحت باشد . ایشان دختر پدرشان هستند و در منزل پدر و شما پسر پدرتان و در منزل پدر. در حد عرف دوران عقد همدیگر را هر چند وقت می بینید و آرامش می گیرید . نیازهایتان بر آورده میشود و مسئولیتی هم ندارید . حالا با گفتن این حرفها ، کار را برای خانم سخت می کنید و این یک تنش است و این جزء توقعات فراتر از دوران عقد است . دوران عقد یک فضای خاص است . حا لا ما نمیگوییم ایشان بد دل است و... بلکه می گوییم آقا میگوید من شرعا همسر شما هستم و جایی می رویید به من اطلاع بدهید . ولی حالا خانه خواهرت نرو و تلفن نزن ، یک کم رایحه بدگمانی است .

  •  ده ماه است که عقد کرده ایم و شوهرم به من خرجی نمیدهد و من هم خجالت می کشم که به او بگویم . چه کار کنم ؟

  • اگر منظور از خرجی نفقه است یعنی همان نفقه ای که وقتی وارد زندگی زناشویی میشوند آقا به خانم می دهد، این یک توقعات بالاتر از دوران عقد است و بر اساس قول مشهور فقهاء نفقه در دوران عقد تعلق نمیگیرد . چرا ؟ چون نفقه را در مقابل تمکین خانم قرار میدهند . به این معنا که دختر خانم در دوران عقد ، دوشیزه خانم می ماند و بعد از عروسی ارتباطات همسری فراتر میشود و تمکین میکنند و نفقه تعلق میگیرد. من از این خانم محترم تقاضا دارم این توقع را ازهمسرتان نداشته باشید . چون وظیفه اش نیست . اینکه جوانان را تشویق به ازدواج زودتر می کنید این است که دوران عقد احتیاج به نفقه ندارد. جوان میگوید من الان دانشجو هستم ، می گوییم ازدواج کن . دو سال عقد باش که احتیاج به نفقه ندارد ولی درکنار همسرت  آرامش بگیرد و تعهدی بعهده ات  نیست . شیرینی دوران عقد بخاطر این است که تعهدی نیست ولی آرامش هست . نه آقا نه خانم تعهدی ندارند . می فرمایند واجب نیست . نمی گوید حرام است . حالا آقایی با خانمی  ازدواج کرده اند و آقا تمکن مالی دارند و خانواده همسر تنگدست تر هستند. خیلی خوب است آقا همین الان ، به شکل های مختلف به همسرشان کمک کنند . البته محترمانه که جسارت نباشد . مثلا بصورت هدیه بدهند نه خرجی . ولی خرجی دادن در حد نفقه ، در دوران توقع بی جایی است  .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 300
  • بازدید سال : 750
  • بازدید کلی : 49,005