loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 149 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
پرسش: 
سلام من خیلى دعا میکنم ولى خدا دعاهاما مستجاب نمیکنه یه زمینه گناه هم برام فراهم شده ولى من فقط به خدا پناه بردم ولى چرا خدا صداما نمیشنوه هیچ زمینه ازدواج برام پیش نیومده راهنمایى کنید؟

پرسشگر محترم؛ گرایشات معنوی شما را می ستاییم و به همین خاطر باید به خود ببالید و خداوند منان را شاكر باشید.
ما نیز خوشحالیم كه به چنین افرادی مشورت می دهیم و مورد اعتماد بندگان پاك خداوند هستیم.
اهمیت دادن شما به دعا و مناجات با خداوند با وجود این مشكل نشانه صبر و استقامت شما است. توفیق دعا نعمتی است كه به هر كس داده نمی شود.
دوست عزیز!
با براهین قاطع عقلی اثبات شده كه خدا رحمان و رحیم می باشد و محال است بدخواه بنده ی خویش باشد. او كه قبل از خلقت انسان، غذای او را در سینه ی مادرش قرار می دهد و مهر او را در دل والدینش می كارد تا مراقب و مواظب او باشند، چگونه ممكن است بدخواه انسان باشد؟!
آن خدایی كه بهترین بندگان خویش را برای راهنمایی بشر فرستاد و فرشتگان را واداشت كه بر مقام والای انسان سجده كنند چگونه ممكن است راضی شود كه بنده اش بی جهت سختی بكشد؟!
پس بی شكّ و تردید، بلاها و سختی هایی كه انسان به آنها دچار می شود در صورتی كه نتیجه ی عمل زشت خود شخص نباشد، برای به كمال رساندن انسان و از سر رحمت اوست. لذا او تنها كمال بنده ی خود را می خواهد و كاری را با او انجام می دهد كه به نفع خود اوست. اگر ثروت و رفاه و سلامتی و ازدواج به نفع كمال حقیقی شخصی باشد، به او ثروت و رفاه و سلامتی می دهد و شرایط ازدواج او را فراهم می كند و اگر فقر و بیماری و مشقّت و مجرد بودن به نفع كمال حقیقی شخصی باشد، فقر و بیماری و مشقّت و تجرد را نصیب وی می كند.
همانگونه كه اگر مادر مهربان غذای لذیذ را به نفع كودك خود بداند، او را غذای لذیذ می دهد و آنگاه كه داروی تلخ را برای او مفید تشخیص می دهد، داروی تلخ را در كام كودك دلبند خویش می ریزد. آنگاه كه پدر می بیند فرزندش با تشویق خوب درس می خواند، او را تشویق می كند و آنگاه كه تشخیص دهد فرزندش با تنبیه دنبال تحصیل می رود، او را تنبیه می نماید؛ و این هر دو از سر مهربانی و عطوفت و خیر خواهی است.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا یُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَیْرِهِمْ وَ لَا بَلِیَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَیْهِمْ، برای خدای عزّ و جلّ بندگانی در زمین هست از بندگان خالص كه خدا تحفه ای از آسمان نمی فرستد مگر اینكه آن تحفه را از آن بندگان بر می گرداند به سوی دیگران؛ و بلایی نازل نمی شود مگر اینكه آن را متوجّه اینان می كند.» (الكافی، ج2، ص253 )
لذا شیفتگان محبّت پروردگار به عمق حوادث نظر كرده، از پشت زلف سیاه و آشفته ی بلایا، صورت زیبای یار را دیده می گویند: «اگر با من نبودش هیچ میلی، چرا ظرف مرا بشكست لیلی؟»
و جناب حافظ شیرین بیان چه خوش سروده است كه:
به تیغم گر كُشد دستش نگیرم - به تیرم گر زند منّت پذیرم
كمان ابروی ما گو بزن تیر - كه پیش دست و بازویت بمیرم».

*توجه به نكات زیر لازم و ضروری است:
- انسان به هنگام دعا كردن، با قلب و زبان، فقط باید خدا را بخواند و از خدا طلب برآورده شدن حاجت را داشته باشد. گاه انسان در دعا با زبان، خدا را می خواند، ولی در قلب چشم امید به خلق خدا دارد. این خود مانعی است بر سر راه استجابت دعا.
- در هنگام دعا باید «مضطر» بود. مضطر همچون كسی است كه در دریا خود را در حال غرق شدن می بیند و برای خود پناهی جز خدا نمی یابد؛ در این صورت چگونه خدا را می خواند؟
- ما باید به هنگام دعا یقین داشته باشیم كه حق‏تعالى قادر است- اگر این دعا و خواسته به مصلحت ما باشد و منافات با حكمت الهى و نظام آفرینش و ربوبیت نداشته باشد- حاجت ما را برآورده مى‏نماید و اگر مصلحت نباشد به بهترین شكلى آنچه كه خیر و صلاح ما را در آن مى‏بیند عنایت مى‏فرماید و تشخیص اینكه دعای ما به چه علتی در حال حاضر اجابت نشده است، به عهده ی ما نیست. بلكه آن چیزى كه بر عهده ما و كار و وظیفه ما است دعا نمودن و میل و نیت و قصد و یقین به اجابت آن است؛ مصلحت‏سنجى و محاسبه خیر و شر آن بر عهده رب‏العالمین است. مهم این است كه بدانیم دعا خود عبادت مستقلى است و تنها براى خواستن و برآوردن حوائج نیست. دعا گفت‏وگو با خدا و خواندن حق‏تعالى است كه ممكن است در ضمن آن سؤال و تقاضا و درخواست نیز باشد و یا نباشد.
- ممكن است خداوند برای امتحان بنده، حاجت او را ندهد، یا به تاخیر اندازد. اگر در دل، باور كنیم كه همه نقصها از ما است، مشكل حل می شود. حضرت یونس نبی (علیه السلام) گفت: «انی كنت من الظالمین» سپس دعایش مستجاب شد؛ «فاستجبنا له و نجیناه من الغم و كذلك ننجی المومنین»
- اگر به فرض، صلاح ما در برآورده شدن حاجتمان نباشد، خداوند جبران می كند. در روایت آمده كه اگر اجابت دعا به صلاح بنده نباشد، گناهی از او برداشته می شود و یا اگر گناهی نداشته باشد، درجه ای بر درجات او افزوده می شود. براستی آیا این، خود اجابت دعا نیست!
پرسشگر گرامی!
داشتن دغدغه ی ازدواج در سنین جوانی، كه برای دختران به وجود می¬آید، امری طبیعی است و ما نیز شرایط شما را درك می كنیم؛ اما تأخیر افتادن در امر ازدواج، مسأله¬ای است كه در آن عوامل متعددی دخیل هستند كه یكی از مهمترین آن عوامل برای دختران، نبود و یا كمبود خواستگار است.
بعضی از عوامل این مسأله، از حیطه اختیارات انسان خارجند و برخی دیگر، مربوط به خود فرد و خانواده او می شود كه طبیعتاً در این موارد فرد می¬تواند با تغییر دادن آنها موانع را برطرف نماید. ما برخی از این عوامل را كه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند مطرح می كنیم.
1-گاهی اوقات موانعی بر سر راه آمدن خواستگاران وجود دارد كه یكی از این موانع در برخی از موارد خانواده¬ دختر هستند. یعنی اگر خانواده دختر به یك ویژگی یا صفت ناپسند اجتماعی، ظاهری، اخلاقی و یا مذهبی در بین فامیل، آشنایان و همسایه¬ها شناخته شوند، در این صورت طبیعی است كه دیگران تمایلی به ارتباط برقرار كردن با چنین خانواده¬ای نداشته باشند. این امر نیز باید مورد توجه خانواده‏ها قرار گرفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ایجاد نمایند تا زمینه ازدواج دختران آنها فراهم گردد.
2- یكی دیگر از موانع آمدن خواستگاران وجود ویژگی های ظاهری، جسمانی و اخلاقی ناپسند در خود دختر می¬باشد. یك ویژگی اخلاقی زشت مثل حسود بودن، مغرور بودن، تندخویی یا ... سبب پا پس كشیدن خواستگاران و سطحی شدن روابط فرد با دیگران خواهد شد. رعایت نكردن آداب اجتماعی در گفتار و رفتار سبب بد جلوه كردن انسان در نظر دیگران می شود.
همچنین وضعیت ظاهری هر فرد نشانه و ملاكی است برای تشخیص دادن آنچه كه در ذهن و قلب او می گذرد، بنابراین اگر خانمی با ظاهری شلخته، نامنظم و نامرتب در اجتماعات حاضر شود و یا اینكه شئونات دینی و عرفی را در پوشیدن لباس، آراستگی و آرایش رعایت نكند حتماً برداشت¬های نادرستی از او در فكر دیگران شكل خواهد گرفت كه این مسأله خود مانع بزرگی بر سر راه ازدواج خواهد بود.
3- گاهی اوقات هم موانعی در این مسأله دخالت دارند كه ما انسانها از درك و برطرف كردن آنها عاجز هستیم. مثل اینكه گاهی اوقات مصلحت انسان در كاری كه آن را می خواهد و بر آن اصرار دارد نیست، اما او متوجه نیست.
قرآن كریم در این زمینه كه انسان نمی تواند همیشه صلاح خود را درست تشخیص دهد و گاهی اوقات چیزی را می خواهد كه به خیر و صلاح او نیست و گاهی اوقات چیزی را كه خوب است نمی خواهد، می فرماید: «چه بسا شما چیزی را دوست ندارید ولی خیر شما در آن است و چه بسا شما چیزی را دوست دارید ولی آن چیز برای شما شر است؛ عسی ان تكرهوا شیئا و هو خیر لكم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لكم» (سوره بقره آیه 216).
در هر حال انسان نسبت به آینده خود ناآگاه است و در این گونه موارد تنها و بهترین راه، توكل بر خداوند و متوسل شدن به امامان معصوم علیهم السلام و دعا كردن است. چه موانع متعدد و بزرگی كه با دعا كردن و توسل از پیش روی انسان برداشته می¬شود تا مسیر زندگی صاف و هموار ¬گردد.
4- محل زندگی نامناسب نظیر محله بدنام و یا جرم¬خیز نیز یكی دیگر از عواملی است كه باعث كم شدن شانس ازدواج یك دختر می¬تواند قلمداد گردد. شایسته است در چنین مواردی جهت تغییر در سرنوشت دختر هم كه شده خانواده وی دست به هجرت زده و محل زندگی خود را تغییر دهند.
5- ضعف در روابط اجتماعی نظیر انزواجویی دختر نیز یكی از این عوامل هستند. در چنین مواردی پیشنهاد می¬گردد چنین دخترانی با حفظ عفت و رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی در مجامع و محافل زنانه نظیر روضه¬های خانگی، مراسم¬ هیأت¬های مذهبی و ... حضور یابند تا زمینه آشنایی مادران نیازمند عروس و یا واسطه¬ها با چنین دختری مهیا گردد.
6- گاهی نیز دختر در محلی زندگی می¬كند كه همتایی برای ازدواج با وی نیست؛ مثلاً دختر مورد نظر دارای تحصیلات عالیه در حد دكتراست و یا اینكه وضع مالی پدرش بسیار بالاست و... در چنین مواردی یكی از راهكارها، هجرت و نقل مكان كل خانواده به محله و یا شهر بزرگتر و یا میهمان شدن خود دختر(در صورت نبودن مانع و با رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی) در منزل یكی از محارم در شهری بزرگتر است.

چند راهكارعملی برای حل مشكل:
1. درمجالس زنانه با ظاهری آراسته وزیبا حاضرشوید.
2. روابط اجتماعی خود را افزایش دهید و سعی كنید دراینگونه روابط با دیگران با گرمی و مهربانی برخورد كنید.
3. درگفت و گوهای خود به صورت غیرمستقیم علاقه و میل خود را برای ازدواج با فرد مومن و متدین ابراز دارید (حتما به صورت غیر مستقیم باشد).
4. مهارتهای زندگی خود را افزایش دهید. برای این كار می توانید در كلاسهای خیاطی گلدوزی و... شركت كنید.
5. چنانچه در رفتار و كردار خود نقاط منفی مشاهده می كنید سعی كنید این نكات را برطرف كنید.
6. بادقت به بررسی موانع ازدواج خود بپردازید و از این موانع لیستی تهیه كنید؛ سپس با تمام وجود سعی در بر طرف كردن این موانع داشته باشید. چنانچه بر طرف كردن این موانع را از توان خود خارج می دانید از افراد آگاه و دلسوز كمك بگیرید.
7. از والدین خود بخواهید برای بر طرف شدن مشكل شما دعا كنند.

بیان راهكارهای معنوی حل مشكل:
1. متوسل شدن به امامان معصوم (علیهم السلام) به ویژه حضرت جوادالائمه (علیه السلام). چه موانع متعدد و بزرگی كه با دعا كردن و توسل از پیش روی انسان برداشته می شود و مسیر زندگی انسان صاف و هموار می گردد. نقل است كه حضرت آیه الله العظمی بهجت (رحمةالله علیه) دراین گونه موارد نماز جعفر طیار (كه در مفاتیح الجنان آمده است) را سفارش می كردند.
2. از امیرالمؤمنین نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد؛ در هر ركعت پس از حمد سوره یاسین بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3. دو دعا را نیز زیاد بخوانید در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده یا هر وقت دیگر:
الف. «اللهم اغننی بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصیتك؛ خدایا مرا بی نیاز كن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداریت از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه كرده اند این دعا 114 مرتبه در یك مكان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.
ب. «ربِّ انّی لِما أنزلتَ الیّ مِن خیرٍ فقیرٌ؛ خدایا! بی تردید من به خیری كه تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم».(قصص، آیه 24) قرآن مجید می فرماید كه وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای عالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
4. برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آیه 21 سوره روم را برای این منظور كارساز و مفید می دانند و آن آیه چنین است: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ (21) و از نشانه‏هاى خداوند این است كه همسرانى از جنس خود شما براى شما آفرید، تا در كنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هایى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند.
5. دعای «معراج» و «نادعلی» برای گشایش همه گرفتاری ها مفید است.
6. امام صادق (علیه السلام) به ابوبصیر می فرمایند: هرگاه خواستی ازدواج كنی ابتدا دو ركعت نماز بجا بیاور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أنی اُرید أن أتزوّج، اللهم فاقدر لی مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لی فی نفسها و فی مالی، و اوسعهن رزقا و اعظمهن بركه، و اقدر لی منها ولدا طیبا تجعله خلفا صالحا فی حیاتی و بعد موتی»؛ خداوندا! من می خواهم ازدواج كنم، خداوندا! برای من پاكدامن ترین زنان را مقرر فرما و كسی كه خویشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداری كننده ترین فرد در مالم باشد، كه به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، كسی كه فراخ ترین روزی و بیشترین بركت را در زندگی داشته باشد، و از وی برای من فرزندی طیب در نظر بگیر كه جانشینی شایسته در حیات و ممات من باشد.
7. دعاى زیر در اواخر جلد 103 بحارالانوار كتاب النكاح باب «الدعاء عند التزویج» از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل گردیده است. این حدیث ضمن آنكه درخواست از خداست خود بیانگر عالى ترین معیارها در گزینش همسر نیز هست: هر كه قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره یاسین بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و این دعا را بخواند: «اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا ودودا غیورا قنوعا ان احسنت شكرت و ان اسئت غفرت و ان ذكرت الله تعالى اعانت و ان نسیت ذكرت و ان خرجت من عندها حفظت و ان دخلت علیها سرت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت علیها ابرت قسمى و ان غضبت علیها ارضتنى یا ذالجلال والاكرام هب لى ذلك فانما اسالك ولا اجد الا ما قسمت لى»
مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توكل كنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنید، خداوند به بهترین وجه و شكل به آن رسیدگى خواهد كرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى‏داند.

راه های كنترل شهوت:
«پناه بر خدا»
از خداى بخواهیم كه از زمین خوردن‏ها نگه‏ مان دارد، زیرا« لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى‏ مِنْكُمْ؛ اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاك نمى‏شد».1
بنده‏ى شهوت ندارد خود خلاص * جز به فضل ایزد و انعام خاص‏
از او عاجزانه بخواهیم ما را بر خاك نگذارد و از افلاك بگذراند؛ مبادا كه گرفتار ذلّت و زمین‏گیر شهوت و پاى‏بند بت‏ها شویم. مبادا كه دیر شود و از دست‏هاى خدا جدا شویم و در زیر پاى شیطان بمانیم، در آن صورت حقیر و خوار خواهیم شد، چرا كه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؛ از گامهاى شیطان پیروى نكنید! هر كس پیرو شیطان شود (گمراهش مى‏سازد، زیرا) او به فحشا و منكر فرمان مى‏دهد!».2
حضرت یوسف- علیه اسلام- كه پیامبر خدا بود، در مقابله بر نفس و جاذبه های آن به خدا پناه برد «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی؛ من هرگز خودم را تبرئه نمى‏كنم، كه نفس (سركش) بسیار به بدیها امر مى‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كن».3
اگر حال پیامبری چنین است، حال و روز ما مشخص است، كه همواره باید از خدا استمداد نمود و به ریسمان او چنگ بزنیم تا بتوانیم از ظلمت نجات پیدا كرده و به نور راه یابیم «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ؛ به خدا ایمان آورد، به دستگیره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نیست و خداوند، شنوا و داناست».4
عروة الوثقى است این ترك هوا * بر كشد این شاخ جان را بر سما
تا برد شاخ سخا اى خوب كیش * مر ترا بالا كشان تا اصل خویش‏
آری كسی كه دست نیاز خود را به سوی خدا دراز كند، او صدای بنده ی خود را می شنود. در این صورت مگر او بنده اش را در طوفان شهوات رها می كند!!

«خویشتن داری»
راه نزدیك كنترل غریزه ی جنسی ازدواج است. اما برای كسانی كه امكانات ازدواج ندارند و یا ازدواج نموده اند، برای هدایت و كنترل خود باید خویشتن داری كنند «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏یابند، باید پاكدامنى پیشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز گرداند».5
اگر خویشتن داری و پاكدامنی نباشد، حتی افرادی كه ازدواج نموده اند در ورطه ی آلودگی قرار دارند. این مطلب را باید خاطر نشان كنیم كه تحمل و خویشتن داری برای رفع نیازها در تمام مراحل زندگی لازم است. در جوانی به یك صورت و در سنین مختلف به صورت دیگر.
فرض كنید، شخصی یاد گرفته كه نیازهای خود را سریع و به هر صورتی بر طرف كند، اكنون كه دارای فرزند شده است، بچه ها از او طلب ماشین گران قیمت می كنند، به نظر شما اگر این مرد كارمند یك بانك باشد چه مقدار احتمال می دهید كه برای رفع نیاز خود و بچه هایش برای تهیه ی اتومبیل رشوه و یا كارهای از این قبیل انجام دهد؟
آری باید بیاموزیم برای رفع نیازهای خود ظرفیت، خویشتن داری و صبر خود را افزایش دهیم. كسانی كه خویشتن داری را در زندگی سرلوحه ی خویش قرار دهند خداوند راه حل هایی را در پیش پای آنها قرار خواهد داد «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند».6

«یاد خدا»
نام و یاد خدا سبب می گردد، فضای فكر و ذهن دارای رنگ الهی شود. در این صورت از كارهای پست و كوچك انسان دور می شود، زیرا نام و یاد كسی را در دل و جان دارد كه بزرگ است و وقتی دل انسان یاد بزرگی را بجا می آورد نمی شود به كار كوچك مشغول شود «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمى‏دارد، و یاد خدا بزرگتر است»7
هر مقدار نماز خود را زیباتر بجا بیاورید شما را از كارهای زشت بیشتر دور می كند. امتحان كنید داروی بی بدیلی ست.
ذكر حق پاك است چون پاكى رسید * رخت بر بندد برون آید پلید

«راهبردهای عملی»:
1. افكار جنسی را كه به ذهنتان خطور می‌كند بلافاصله با ذكر خدا و یاد آسیب‌های معنوی گناه از ذهن خود دور سازید.
2. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، تفریح، ‌زیارت، عبادت و سایر فعالیت‌های مثبت پر كنید.
3. از نگاه كردن به مواضع جنسی و برجستگی‌های بدن دیگران پرهیز نمایید.
4. ایمان مذهبی خود را تقویت كنید و توسل و دعا داشته باشید.
5. از مشاهده اعمال، رفتار و گفتار زوج های جوان خودداری كنید.
6. از معاشرت و سخن گفتن و نگاه كردن به جنس مخالف، حتی كودكان جذاب و خوش سیما خودداری ورزید.
7. خوردن غذاهای محرك و دارای كالری زیاد، مانند خرما، پیاز، فلفل و غیره را به حداقل برسانید.

دوست گرامی، علاقه و تصمیم شما برای دوری از گناه و نیفتادن در دام شهوات نشانه ایمان و آگاهی شماست؛ در واقع شما شرایط لازم برای پاكی و طهارت و بنده خو ب خدا بودن را دارا هستید كه همان آگاهی و ایمان است. به همین دلیل ادامۀ این راه برای شما كار سختی نخواهد بود. برایتان آرزوی موفقیتهای بیشتری داریم.
سالم و سعادتمند باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 114
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 148
  • بازدید ماه : 347
  • بازدید سال : 797
  • بازدید کلی : 49,052