loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 208 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • متوجه شده ام در دوران عقد که شوهرم وقتی عصبانی میشود از حالت طبیعی خارج میشود و حلت غیر عادی دارند . داد میزنند و وحشت تمام وجود مرا فرا میگیرد . اگر با ایشان وارد زندگی مشترک بشوم ، مشکلی برایم پبش نمی آید ؟

  • اگر صرفا داد زدن باشد ، ما را ناراحت نمیکند یا عصبانیتها ی موردی باشد که همه در زندگیشان پیش می آید . یک وقتی عصبانی میشوند و داد میزنند ف نگران کننده نیست . البته همین مقدارش هم در زندگی خوب نیست . در دوران عقد چون شدت عواطف زیاد است ، رعایت همدیگررا میکنند . مگر اینکه آن شقی باشد که من عرض خواهم کرد . همه مجردها به این مواردی که میگویم توجه کنند که با چنین مردی ازدواج نکنند . وقتی عصبانی میشود ، چشم هایش قرمز میشود ، رنگ چهره اش تغییر میکند ، به شدت نفس نفس میزند ، تپش قلب شدید دارد ، دست هایش میلرزد ، بدنش می لرزد ، هرچه دم دستش می آید پرت میکند ، خودش را میزند ، با کله توی شیشه می رود ، دیگری را میزند ، خودش را میزند . بعد از مدتی بشدت پشیمان میشود . موردی داشتیم که میگویند : بعد می آمد ، گریه میکرد و می گوید مرا ببخش . دست خودم نیست . این اختلال در سیستم عصبی است . این مورد قبل از ورود به زندگی مشترک باید درمان شود . چرا پیش می آید؟ هیجانات شدید دوران بارداری مادراین آقا بوده یا تشنج در دوران کودکی داشته یا در هنگام تولد سرش به جایی خورده و یا صرع گیجگاهی دارد یا دمل یا آبسه مغزی دارد یعنی قسمتی از مغزش چرک دارد و آسیبی به دستگاه مرکزی اعصاب رسیده . بی شک فیزیولوژیک است . یا اگر تشنج در کودکی باشد ، کار روان پزشکُی و متخصص اعصاب است. حالا یکی کمتر ، یکی  بیشتر . اگر دمل یا آبسه باشد ، متخصص مغز واعصاب . گاهی کار متخصص غدد است . من به همسر این آقا می گویم در این مورد جدی باشید . ایشان ممکن است هم به خود و هم به شما و دیگران لطمه بزند . مورد خود زنی داشتیم که سر و کله اش را کبود کرده و بعد خودش تعجب می کرد. توی جامعه و سر کار و درگیری و دعوا و کت کاری ، کار به این جاها هم میرسد . برای خودش مشکل ایجاد میکند و برای دیگران تحمل این ها سخت است . من که آقا هستم وقتی صحنه های این جوری می بینم ، وحشت میکنم . ما مرد هستیم وحشت میکنیم چه  برسد به شما که خانم هستید .
    حالا یک خانم با این روح لطیف ، حق دارند که وحشت کنند . سعی کنید ایشان درمان شوند و متخصصان می توانند ایشان را درمان کنند و اگر می خواهید با همین وضعیت ادامه بدهید . آینده را ببینید و راه سختی در پیش است و کارتان سخت است . 

  • شوهرم به شدت بد دل است و سوءظن دارد . میگوید تا من به تو اعتماد نکنم با تو ازدواج نخواهم کرد.  می گوید با هیچ کس حرف نزن . به هیچ کس نباید نگاه کنی و به خیابان هم نباید بروی . آیا با چنین شخصی میتوان زندگی کرد؟

  • اگر واقعا با این قرائن باشد ایشان اختلال دارند و نمیشود با ایشان زندگی کرد و کار خیلی سخت است . ما باید مرزهای مشخص کنیم . هر کس که یک وقت هایی در او بدبینی ایجاد میشود را نمیتوانیم بگوییم بیمار است و دارای اختلال یا مسئله دار است . فرض بفرمایید بعضی آقایان با کارکردن خانم ها مخالف هستند . نمیخواهند در فضاهایی بروید که آقا در آنجا باشد . بلافاصله میگویند : بد دل هستی و سوءظن داری . نه بابا . این مرامش این است . سبکش این است . غیرتی است  و این جوری دوست دارد و برعکس هم هست . اگر آقایی به خانمش اجازه بدهد سرکار برود ، غیرتش کمرنگ است ، آدم بی قیدی است ، خیر. لذا دقت کنید . این ها اشکالی ندارد و نمیتوانیم بگوییم اختلال است . حتی در این مورد با هیچ کس نباید حرف بزنی . ممکن است این خانم یک رفتاری کرده اند ، یک کاری کرده اند ، یک تدبیری در رفتارشان داشته اند که الان اعتمادشان از خانم سلب شده است . ولی سه ماه با هم ارتباط داشته اند ، این مسائل نبوده و حالا میگوید نباید با کسی حرف بزنی و از خانه بیرون نرویی . نمیتوانیم بگوییم این آدم بیمار است . اعتمادش سلب شده است . شما باید سعی کنید اعتمادشان را جلب کنید که راه کارهای زیادی دارد .
    یا نه ، اتفاقاتی افتاده ، آقا سوال میکندکه  شما اینجا رفته بودی ؟ چه کار داشتی ؟ خانم استدلال می آورد و آقا می پذیرد و تمام میشود و این بدل نیست و سوءظن ندارد. اختلال هم ندارد ولی یک وقت خانم استدلال میآورند و آقا نمی پذیرند . استدلال پذیر نیست.
    مثلا در بحث ازدواج گفتیم شما در مرحله قبل از محرمیت با آقا گفتگو می کنید . خیلی رو ی نگاه شما روی نامحرم حساس است و روی نگاهتان حساس است . مثلا برای خرید بیرون رفته اید. روی پوششتان حساس است . نگاه میکند . چپ چپ نگاه میکند . یا سوالات عجیب و غریب میکند که آیا خانم شما موبایل داشتی ؟ مزاحم تلفنی داشتی ؟ یا نه پسر عمو داری ؟ خوب این چه ربطی دارد . این ها نگران کننده است . دبیرستان می رفتی ؟ با چی می رفتی ؟ با تاکسی یا آژانس ؟ بعد می آید چنین شروطی برای زندگی می گذارد که حق نداری عمویت را ببوسی . با برادرزاده ات  دیده بوسی کنی. پوشش باید مثل جلوی نامحرم باشد و شرط می گذارد . اگر این نشانه ها باشد ریال این اختلال دارد و بیماراست . اختلالی دارد بنام اختلال هذیان (خذیان )زناشویی و حتما باید درمان شود . ولی متاسفانه یکی از پیچیده ترین مشکلات اختلالی به حساب میآید که بعضی روان پزشکها می گویند درمان ندارد . ولی با دارو میتوانیم آرامش بدهیم . بعضی ها میگویند : سی درصد امکان درمان دارد . مراجعه بکنند خانم بدانند با این جور آدمها زندگی خیلی سخت است . دائم تعقیبتان خواهد کرد و خلاصه توی خانه آسایش ندارید . تلفن را چک میکند . اگر اشغال باشد یک جوربدبختی دارید و اگر جواب ندهید یک جور ممکن است از سر کارش به منزل بیاید و شما را چک کند . ممکن است در خانه را به روی شما تا چهار بعد از ظهر قفل کند . خلاصه کار سخت میشود . حتی مورد داشتیم که طرف خوابی دیده و صبح بلند شده ، قشقرق بپا کرده که تومشکلی داشتی و کاربسیار سخت میشود.

  •  خواستگارمن رفتار غیر عادی دارد وعصبانی میشود و بعد معذرت خواهی  میکند و میگوید:  این رفتار بخاطر این است که می ترسد من را از دست بدهد . آیا ازدواج با ایشان ، مشکلی برای من پیش نمی آورد ؟

  • اگر عصبانیت موردی و معمول باشد و همه دارند . کسی نمی تواند مدعی شود که عصبانی نمی شود  همه این را داریم ولی بستگی دارد که چقدر روی این صفت کار کرده ایم که بتوانیم آن را ابراز نکنیم . همه عصبانیت را دارند و به قول طلبه ها ، مقوله به تشکیک است . یعنی همه دارند و این نگران کننده نیست . اگر طرفتان عصبانیت موردی دارد و این صفاتی را که می گوییم ندارد ، شما می توانید در آینده با از بین بردن زمینه ها این عصبانیت را کم کنید و از بین ببرید . حالا اگر طرف شما عصبانی میشود و حالت غیر عادی دارد و طبیعی نیست و نشانه هایی دارد مثلا چشمهایش قرمز میشود و رنگ چهره اش عوض میشود و دستهایش می لزرد و تپش شدید قلب دارد و هرچه گیرش می آید پرت میکند و دیگران را می زند و گاهی خودزنی می کند. گاهی با کله توی شیشه می رود و یا روی شیشه مشت می زند . اگر چنین چیزی باشد ، اختلال در سیستم عصبی است و باید درمان بشود و خوشبختانه درمان دارد . و خیلی ها     نمی دانند و رنج می برند . شش ماه تحت نظر روان پزشک باشند ، خوب میشوند . شما می توانید فرصتی بدهید تا درمان کنند و بعد بیایند . ممکن است ده تا ویژگی مثبت داشته باشند . حیف است ، ایشان را رد نکنید . درمان کنید . 

  •  از کجا می توان تشخیص داد طرف سوءظن دارد یا خیر ؟

  • حالا خواستگار به شما بدگمان می شوند و شما دلیل می آورید و ایشان می پذیرند ، و دیگر دنبالش را هم نمی گیرد ، چنین شخصی دچار بیماری سوء ظن نیست . حالا شما دلیل قانع کننده می آوری و آقا نمی پذیرد و تکرار می کند و رفتارهای عجیب و غریب دارد . حتی در مورد رفتارهای مشروع شما حساس است روی حرف زدن شما با نامحرم حساس است . روی خنده های معمولی شما با نامحرم حساس است . روی دیده بوسی شما با محارم هم حساس است . نگا ه های معنادار و چشم غره و کنترل های دائم و دائم حرص می خورد . و از درون منقلب است .با اینکه پوشش شما شرعی است باز حساس است . سوالهای بودار می کند . شما از کی موبایل داشتید ؟ آیا مزاحم تلفنی هم داشته اید ؟ از مدرسه با چه وسیله ای به خانه می آمدی ؟ مسیر دانکده تا منزل را با چی می رفتی بااتوبوس یا تاکسی ؟ شرط های آنچنانی میگذارد . شما با هیچ نامحرمی حق نداری حرف بزنی . مگر میشود ؟ یا می گوید پوشش جلوی محارم مثل پوشش جلوی نامحرم باشد . اگر چنین چیزی شد ، این اختلال است . این بیماری است و در روان پزشکی به آن اختلال هذیانی یا هذیان زناشویی می گویند وطرفینی است . ممکن است این برای خانم هم باشد . ولی آقایان بیشتر این مشکل را دارند. این اختلال در یک حیطه است و شدید هم هست ولی اختلال شخصیتی پارانوئیدی در همه زمینه ها است . این یک بیماری بدی است .  با همین نشانه ها شما می توانید بفهمید . حالا می پرسند طرف همه شرایط را دارد ، زندگی با او چه جوری است ؟ زندگی با کسی که اختلال هذیانی دارد خیلی سخت است . متاسفانه این ها درمان ندارند و بعصی ها می گویند درمان این بیماری شبه معجره است و درمان آن خیلی سخت است . چون آقا پریشان است . خواب می بیند و صبح که بیدار میشود می گوید  شما به من خیانت کردی وگر نه من خواب نمی دیدم . کار خیلی سخت است . البته خانمی بودند که هفده سال با چنین آقایی زندگی کرده اند و سازگار است . ما هشدار می دهیم واقعا زندگی با این آدم سخت است .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 128
  • بازدید ماه : 327
  • بازدید سال : 777
  • بازدید کلی : 49,032