loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 76 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • اگر بین دو دختر  ، یکی کمی زیبا و دین دار و دیگری زیبا و کمی دین دار مردد باشیم . کدام را انتخاب کنیم ؟
    قطعا گزینه اول بهتر است یعنی کمی زیبا ودین دار . زیبایی مقطعی است و چیزی که در زندگی خانم ها  می ماند ، دین و ارزش اخلاقی و نقش مادریشان است .
    ما باید از چه مصادیقی کمک بگیریم تا بفهمیم یک فرد ، به معتقدات دینی پایبند است یا خیر؟
    این به خود طرف برمی گردد. ما نمی گوییم ببینید او دیندار است یا خیر ؟ این دقیقا به خود شما برمی گردد . ببینید چه به چه مصادیقی حساسیت دارید . مثلا شما به عمل به واجبات حساس هستید، حتما این را سوال کنید . حتی در مورد خمس و زکات هم بپرسید چون این ها مربوط به زندگی مشترک شما میشود . ممکن است شما تا فرزند نداشته باشید خیلی برایتان مهم نیست که طرف نماز بخواند یا نه ولی وقتی که فرزند دارید ، برایتان مهم است چون آقا نقش الگویی برای فرزند را دارد . حتی مستحبات هم در خیلی از زندگی ها تنش ایجاد میکند . خانم دوست دارد زیارت برود ولی آقا نمی رود . آقا مستطیع است ولی می گوید من عربستان نمی روم .من اروپا می روم . این تفاوت های اعتقادی مشکل ایجاد می کند . یکی از طرفین به محافل مذهبی علاقه دارد و دیگری علاقه ندارد . مثلا شرب خمر هم در زندگی مهم است . اگر شما می دانید طرف و خانواده اش متدین است ، احتیاج به پرسیدن ندارد . این سوالها را می توان غیر مستقیم پرسید .  مثلا  اگر همسر شما  کاهل  نماز باشد ، آیا برای شما مهم است ؟ با این سوال می توانید از نظر آقا ، در مورد نماز مطلع شوید . اگر یکی از نزدیکان اهل شراب باشد رابطه شما با او چگونه خواهد بود ؟ با این سوال می توایند نظر طرف را در مورد شراب بدانید . غیر مستقیم مطرح کنید و رودربایستی نکنید .
  • دخترخانم بیست ساله ای هستم . خواستگاری دارم که اخلاقش خیلی خوب است ولی اهل نماز نیست . آیا این اشکال دارد ؟
    باز این به خودتان برمی گردد که چه تیپ آدمی هستید . اگر نماز و روزه برای شما مهم است ، شما نمی توایند با این آقا زندگی کنید ولو ایشان سمبل اخلاق باشند . کسی که نماز نمی خواند معمولا به خمس و زکات هم توجه نمی کند . یا خیلی به نجس و پاکی اهمیت نمی دهد . شما باید ریسک نکنید . مخصوصا پدر که نقش الگویی در خانواده دارد و در آینده بچه های شما هم به پدر نگاه می کنند و نماز نمی خوانند . بنظر من از خیر این آقا بگذرید .
    406 – خواستگاری دارم که خیلی مهربان است و شرب خمر می کند . آیا می توانم با او ازدواج کنم؟
    ببینید کسی که نماز نمی خواند در واقع یک گناهی بین خود و خدای خود انجام میدهد و  خللی در زندگی ایجاد نمی کند . ولی شرب خمر گناهی است که در زندگی خلل ایجاد می کند . کسی که شراب مصرف میکند خیلی از وقتها ، نمی تواند عاقلانه تصمیم بگیرد و به خانمش بی حرمتی     می کند . جسم آقا نابود می شود . کبد از بین می رود . شراب مساوی سم است و کبد که باید سم های بدن را از بین ببرد ، خود نابود میشود. او بیمار میشود و برای خانم مشکل ایجاد می کند . در ضمن روی مغز هم اثر می گذارد و طف دچار اختلالات مغزی میشود . اراده شخص را می گیرد و روی نطفه اثر می گذارد . و موجب نقص عضو میشود . ما چقدر د رمورد مذمت شراب روایت داریم و حضرت رسول تاکید کردند : دخترتان را به کسی که شراب می خورد ندهید . حضرت علی (ع) فرمودند : اگر در چاهی یک قطره شراب بیفتد و بعد آن چاه را پُر کنند وبعد روی آن مناره ای بسازند و روی آن مأذنه قرار دهند ، من روی آن اذان نمی گویم . نوع احکام ما ، فقط برای صحت و سلامت روح است . مثلا گوشت خوک ، خوک کثیف ترین حیوان است و کثافات خود را می خورد و خود آمریکایی ها هم به این رسیده اند که هر چیزی را که انسان می خورد ، رویش اثر می گذارد . ولی نمی دانم چرا خودشان می خورند .
  •  خواستگارم اهل نماز و روزه نیست ولی قول داده که بعد از ازدواج ، آنها را بجا بیاورد . آیا این طوری مشکل حل می شود ؟
    خیر . تاکید ما این است که وضعیت فعلی طرف  مهم است . حالا اگر ایشان منقلب شده اند و بخاطر آَشنایی با شما ،این تصمیم را گرفته اند ، از حالا شروع کنند . چرا بعد از ازدواج این کار را بکنند . شاید مدتی بگذرد و ایشان این کار را بکنند وشما مطمئن شوید . بعضی ها می گویند : طرف گفته : من اعتقادی به نماز و روزه ندارم ولی بخاطر تو می خوانم . این ارزش ندارد چون بخاطر خدا نیست . این نماز روزه که بخاطر تو است تا زمانی ادامه دارد که تو باشی . یعنی عشق تو باشد . و وقتی عشق ها فروکش کرد ، نماز هم قطع میشود . ریسک نکنید . ازدواج خیلی مهم است . اگر     می خواهید به کسی کمک کنید و او را نمازخوان کنید ، راه دارد و راهش ازدواج نیست. به قول ها خیلی اعتماد نکنید . 
    آیا با ازدواج می توان دین طرف را تغییر داد و آیا خللی در زندگی ایجاد می کند یا خیر ؟
    در این قضیه ما یکسری ممنوعیت شرعی داریم . مثلا خانم مسلمان حق ندا رد با آقای غیر مسلمان ازدواج کند چه مسلمان کتابی باشد چه غیر کتابی . نه ازدواج دائم و نه ازدواج موقت . در آقایان در شرایطی می توانند . من با این ازدواج قطعا مخالف هستم . من می گویم : شما با آقایی که از روی تنبلی نماز نمیخواند ، ازدواج نکنید . الان شما می خواهید با کسی ازدواج کنید که دین دیگری دارد . این ریسک است . از کجا معلوم شما بتوانید این آقا را مسلمان کنید . کار سختی است . بفرض هم که شما توانستید دین او را عوض کنید ، فرهنگ و آداب او را چه کار می کنید . خانواده اش را چه کار       می کنید؟ در قضیه مذهب هم ، همین طور است . به این امید ازدواج نکنید . شما اگر می خواهید کسی را مسلمان کنید با فرد مسلمان ازدواج کنید و بعد با طرفی را که می خواهید مسلمان کنید رابطه دوستی خانوادگی برقرار کنید و او را مسلمان کنید. البته استثنا هم وجود دارد . ولی استثنا نمی تواند مورد زندگی ما قرارگیرد . 
    ملاک های اصلی ازدواج چیست ؟
    اعتقادات مشترک خیلی مهم است . اگر خانم و آقا در اعتقادات مشترک نباشند مسکل پیش می آید . ما به دین کاری نداریم . شما باید ببینید در اعتقادات مشترک هستید یا خیر؟ اگر در این مورد مشترک باشید ، مشکلات دیگر را می توانید تحمل کنید . ولی اگر در اعتقادات مشکل داشته باشند ، زندگی خیلی سخت است . من به خانم ها و آقایان متدین عرض می کنم که اولین سوال شما باید ، درمورد دین باشد . چون اگر طرف شما دین داشته باشد می توانید نواقص او را تحمل کنید . اگر دین نداشته باشد و همه چیز داشته باشد ، برای فرد متدین ، زندگی جهنم میشود . بیشترین اختلافات زناشویی معتقدات دینی است .

  • چه لزومی دارد که در هنگام ازدواج از فرد مقابل بپرسیم که آیا او از لحاظ اعتقادی ( ارزش دینی و ملاک اصلی ازدواج ) با خانواده ی خود هم عقیده است یا خیر ؟ ما می خواهیم با خود فرد ازدواج کنیم نه با خانواده ی او .
    پاسخ – درست است که شما نمی خواهید با خانواده ی ایشان ازدواج کنید و می خواهید با این آقا ازدواج کنید اما قطعاً می خواهید با خانواده ی ایشان ارتباط داشته باشید . چون امکان ندارد که شما ارتباط خود را قطع کنید . اینجا ایران است و به لحاظ آن ساختار سنتی که دارد روابط فامیلی خیلی جدی است . همان صله ی رحمی که اسلام عزیز هم تأکید کرده که چقدر برکت دارد . بنابراین  چاره ای جز ارتباط ندارید . ممکن است بگویید نه من رابطه برقرار نمی کنم . در این صورت از جهت دیگری دچار مشکلی می شوید به این دلیل که شما ارتباط فرزندان خود را با پدر بزرگ ، مادر بزرگ ، عمو و عمه قطع می کنید ، چون خانواده ی این آقا این افراد هستند . بدانید که بچه ها یک نیاز عاطفی دارند که با مادر بزرگ ، پدر بزرگ و عمو و عمه ارتباط داشته باشند . در این صورت در حقیقت شما آنها را محروم می کنید . در حقیقت می توان گفت ما در ایران مجبور هستیم که ارتباطات فامیلی داشته باشیم . در نتیجه باید دقت کنید . شما نمی توانید با ایشان ازدواج کنید ، به این جهت که بعداً همین افراد ، پدر بزرگ ، مادر بزرگ ، عمو و عمه بر روی فرزند شما اثر می گذارند . نقش الگویی این افراد خیلی قوی است . شما می دانید که چقدر بچه ها مادر بزرگ ، پدر بزرگ و عمه و عمو را دوست دارند . از این افراد اثر می پذیرند . بعد شما دچار مشکل می شوید . اگر بخواهید رابطه ی خود را قطع کنید یک جور مشکلاتی دارد . اگر بخواهید رفت و آمد کنید آنها بر روی بچه ی شما اثر می گذارند . الان فرض بر این است که شما انسان معتقدی هستند و این آقا نیز مانند شما است. یعنی شما دونفر انسان معتقد هستید و دوست دارید که فرزندان شما هم مانند خودتان شوند. وقتی ارتباط برقرار کنید آنها نیز بر روی بچه های شما اثر می گذارند و متأسفانه ما چقدر شاهد هستیم که همین قضایا مشکلات درست کرده است . مشکلاتی که در زندگی دو جوان بحران ایجاد    می کند. بنابراین این مسئله جدی است  و خواهش می کنم که ساده از کنار آن نگذرید . ملاک اصلی در ازدواج ارزش دینی است . این ها مهم است .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 278
  • بازدید سال : 728
  • بازدید کلی : 48,983