loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 149 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • دوسال است که عقد کرده هستم و شوهرم تا سه سال دیگر هم نمیتواند شرایط ایده ال زندگی را فراهم کند ، چه باید بکنم ؟

  • یعنی ایشان انتظار دارند که همسرشان ، در مدت عقد تمام امکانات را فراهم کنند . این شرایط ایده آل خیلی لازم نیست و فرمودند : میخواهند سه سال دیگر به شرایط ایده ال برسند . این یک آرمان گرایی هست و اختلال است . این یک اختلال روان شناختی آرمان گرایی است و اینکه هیچ یا همه ، این مشکل درست میکند .لازم نیست . ما باید در حدی ، امکانات اولیه را داشته باشیم و بعد وارد زندگی بشوییم و آرام آرام زندگیمان را بسازیم . این خودش لذت دارد . من بارها عرض کرده ام اگر شما انتظار دارید که همه نیازهایتان را با قبل از ورود به زندگی رسمی برآورده کنید و دیگر هیچی کم و کسر نداشته باشید ، دیگر چه انگیزه ای برای تلاش و کار دارید ؟ بویژه که مرد اصلا بطور فطری دوست دارد که زحمت بکشد ، تلاش کند و نیازهای اولیه همسرش را برآورده بکند . وقتی شما همه این نیازها منزل و ماشین و ... را برآورده کردید ، شاید دیگر انگیزه ای نداشته باشید . این فکر خوبی نیست . گذشته از اینکه دو سال عقد هستید و سه سال دیگر هم میخواهید ادامه بدهید،  خوب اینجا زمان عقد خیلی طولانی میشود یادم می آید ، گفته بودیم دوران عقد حداقل شش ماه ، مطلوب یکسال و حداکثر دو سال است .مگر اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد . قطعا پنج سال زمان زیادی است و واقعاً مشکل درست میکند . ممکن است بیشتراز دوسال هم باشد اما باید دلیل منطقی و عقلانی داشته باشد نه دلیل ایشان که منطقی و عاقلانه نیست . چرا طولانی نشود ؟ اول اینکه خانم و آقا از هم خسته میشوند زیرا یک حالت برزخ است نه مجردند نه متاهل . دوران برزخی است و خسته میشوند و برای خانواده دختر سختی دارد . شما میخواهید به منزل دختر خانم بروید . در بیشتر فرهنگ ها اجازه نمیدهند دختر خیلی برود و محدودیت هایی است ، پس دچا رمشکل میشوید . شما دو عزیز ، نقطه ضعف هایی دارید ، در این دو سال این نقطه ضعف ها پر رنگ میشود ، ممکن است در شما تردید ایجاد کند . ما موارد اینجوری داشتیم . حالا با این ازدواج های دیر رس که با سن بالا ازدواج میکنند ، شما فکر نمیکنید نشاط و شادابی تان  کمتر میشود و در خانم های محترم ،  در سن بالا بارداری سخت میشود.
    لذا من توصیه ام این است که به این فکر نکنید . چون برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد . این سوال ، هم به درد کسانی که عقد کرده اند ، می خورد و هم به درد  خانم و آقای مجرد . این حرفها برای شما هم هست . نشاط و شادانی و فاصله سنی شما هم به فکر خودتان باشید . ازدواجتان را به تأخیر نیندازید. این آقا هم نباید ازدواجش را به تاخیر بیندازد . فرانسویان جمله قشنگی دارند : ازدواج ، زودش مشکلی بزرگ است و دیرش ، مشکلی بزرگتر است . واقعا مشکل بزرگتری است از این فکر آرمان گرایی بیرون بیاید و  سر زندگیتان  برویید .

  •  دوسال است عقد کرده ام وهنوز مسائلی را در مورد شوهرم میبینم و میشنوم که اطلاع نداشتم . این باعث تردیدم  در ازدواج با ایشان شده است . لطفا ً راهنمایی بفرمایید .
  • من با عقد طولانی موافق نیستم . به جهت همین است که نقاط ضعف برجسته میشود ، کم کم تردید ایجاد میشود . ما قبلا عرض کردیم ، یکسال برای دوران عقد مناسب است مگرضرورتی  باشد و واقعا نگذارید ازدوسال بیشتر باشد مگر اینکه دلیل خاص داشته باشید . شما می بینید ومیشنوید ، این را قبل ازعقد باید انجام میدادید ، گوشها را بازمیکردید و چشمهایتان را باز کنید . قبل از عقد باید دو تا چشم دیگر هم قرض کرد و با چهارچشم  دید ولی حالا عقد کرده اید ، پس چشمهایتان را ببندید . اگردر مسائلی که شما می بینید و میشنوید ، موردی هست ، آنرا به حساب سی درصد نقاط منفی ایشان بگذارید. ما همه گل هستیم ولی گل بی خار نیستیم . همه سی درصد نقاط منفی داریم . اگر موردی وجزئی است وکلان نیست ، حمل بر صحت کنید . تغافل کنید . برای آن محمل درست کنید . یکی ازدستورهای دین است که تغافل کنید . خودت را به ندانستن بزن . از شریفترین اخلاق انسان کریم ، این است که تغافل کند. وجه خوب را برداشت کنید . مثلا همسرشما موبایل را برمیدارد و صحبت میکند ، صدای خانمی را میشنوید . شما میتوانید دو جوربرداشت کنید . یکی اینکه بگویید نکنند این خانم نامحرم است  و شوهر من با او رابطه ناپسند دارد ، این یک برداشت است . حضرت علی (ع) فرمودند : وامر اخیک علی احسن . کار برادرت را به وجه احسن و نیکو قرار بده . یک وجه آن این است که بگویید مادرش بود یا خواهرش بود یا نه خواهرزاده اش بود . محمل بسازید . شاید همکارش بود که با او کار داشت . حالا یک چیزی از او شنیده اید ، بگویید برای قبل از ازدواجش بوده والان نیست . بله من شنیدم که او رفتاری داشته ، بله او برای قبل از ازدواجش بوده ، بگو توبه کرده است . اینها وجوه احسن است . اگر این کار را بکنید ، دلتان چرکین نمی شود . این برای آن است که کانون خانواده ازهم نپاشد . کینه و بد دلی ایجاد نشود . اینها برا ی قوام خانواده است . به قول سهراب سپهری چشمها را باید شست . حالا اگر نه ، ازامور کلان است ، شما ازاعتیاد ایشان میشنوید ، از رابطه نامشروع ایشان میشنوید، حالا اگرموردی را شنیدید که میتوان ازآن گذشت ، می گذرید ولی اگرآنقدر دارید میشنوید ، که درشما تردید جدی ایجادشده  ، که نکند ایشان کاسب کار است و روشش ارتباطات نامشروع است یا خانم متدینی هستید که ازمجاری مختلف میشنوید که ایشان شراب خوار است ، نماز نمی خواند یا مثلا اعتیاد دارد اینها از امورکلان است . یکی از امورعقد بستگی همین است برای رفع این ابهامات است . دوره تجدید نظر است واگر واقعاً می بینید طرف شرایط شما را ندارد و در اینجا بی دقتی کنید و چشم پوشی کنید و بگویید انشاء اله درست میشود ، اینجا جایش نیست . الان دوران عقد است و شما دوشیزه هستید ، لطمه کمتری می خورید ، البته فرصت ها راازدست میدهید . البته ارزش دارد ، اگر وارد زندگی بشوید فرصت ، به مراتب بیشتر از دست میرود . فرزندی هم داشته باشد خیلی بدتر است . اینجا دفع افسد به فاسد میکنیم . بین بد و بدتر بد را انتخاب میکنیم که دچا ربدتر نشویم

  •  مدت عقد بستگی چقدر باید باشد ؟

  • ما نمی توانیم زمان بدهیم . ما نمی توانیم یک حداقل و یک حداکثر را بگوییم . چون فرهنگ ها و آداب ها متفاوت است . مبنای من اعتدال است . نه افراط و نه تفریط . اگر مدت زمان عقد طولانی بشود ، خسته می شوید ، در این رفت وآمدها ممکن است بین اعضای خانواده تنش هایی ایجاد شود ، در این مدت طولانی نقطه ضعف ها پررنگ  بشود ، حساس بشوند و در آنها تردید ایجاد شود ، بار اقتصادی برای خانواده دختر خانم دارد . پس این مدت را طولانی نکنید مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشید . مثلا آقا  هنوز درسشان تمام نشده ، سربازی شان تمام نشده ، بواقع امکانات اولیه مادی را ندارند
    یا اینکه مسائلی در دوران عقد بستگی پیش آمده که به تردید رسیده اند و می گویند : شش ماه دیگر به تاخیر بیندازیم تا ببینیم چه میشود تا نگراناز بین برود . در ضمن خیلی کم هم نکنید . اگر این دوران اصلا نباشد و یا خیلی کوتاه باشد ، فواید آن از بین می رود. یکی از فواید دوران عقد بستگی ، شناخت عمیق تر و فراهم آوردن زمینه تفاهم بیشتر است . فرصت تجدید نظر را به دو طرف می دهد . ممکن است شما همه نکات را رعایت بکنید و بعد ببینید مشکل جدی پیش آمده پس وقت تجدید نظر همین الان است زیرا وارد زندگی بشوید ، کار سخت تر میشود . وقتی همزمان عقد و عروسی بکنند خانم دیگر دوشیزه نیستند و جدا شدن سخت تر میشود ولی اگر عقد کرده باشند، مشکلات کمتر است هرچند که خانم فرصت ها را از دست می دهد ولی باز بهتر است . این دوران ، دوران کار ورزی ازدواج است . حالا اگر خانم در دوران زندگی خود را آماده نکرده اند ، این فرصت خوبی است و آقایان هم عقل معاش پیدا کنند یعنی مدیریت پول داشته باشند . در این دوران ، ارتباط عاطفی کم کم قطع میشود تا طرفین راحت تر این کار را انجام دهند . دیگر اینکه خانواده ها آمادگی برای ازدواج پیدا می کنند .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 240
  • بازدید سال : 690
  • بازدید کلی : 48,945