loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 139 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

خواهرم مدت شش ماه است که به خواستگارهایش جواب منفی میدهد و منتظر پسری است که خواهر مجردی دارد و می گوید تا خواهرش ازدواج نکند ، نمی تواند به خواستگاری او بیاید . آیا او  کار درستی میکند ؟

  • این کار غیر عقلانی است . ممکن است خواهر این آقا تا ده سال دیگر هم ازدواج نکند، اصلا معلوم نیست خواهر ایشان ازدواج بکنند و شما میخواهید ، تا ده سال دیگر ، برای این آقا صبر کنید ، بعد فرصت ها را از دست میدهید . بنظر من ، عقل سلیم ، این کار را اجازه نمیدهد . دختران خوب فرصت ها را به علل واهی ، از دست ندهید . فرض کنید سن ایشان بیست و دو سال است ، سه سال دیگر صبر کنند میشود بیست و پنج ، هر مقدار سنشان بالاتر برود فرصت ها را از دست میدهند . الان میگویند که  خواستگار دارند و بخاطر اینکه ، آقا روزی خواهرش ازدواج کند و به خواستگاریش  بیاید ، به خواستگارانش جواب نمی دهد . گذشته از این که ، فرصت ها را از دست میدهید ، حالا بفرض خواهر ایشان هم ازدواج کنند ، چه تضمینی وجود دارد که آقا به خواستگاری شما بیاید . آقا قول داده ، مگر کم داریم قول دادند و به قولشان عمل نکردند . نه آقا قسم خورده . مگر نداشتیم کسانی که قسم خورده اند و کفاره می دهند و قسم خود را می شکنند و این گناه ، بخشودنی است . این کار را نکنید . زیرا شرایط آدمها عوض میشود و دو سال دیگر که خواهر ایشان ازدواج کنند ، شرایط عوض میشود . اصلا شرایط عوض نمیشود ، موانع ایجاد میشود و الان مراجعانی دارم که آقا و خانم راضی هستند ، ولی مادر این آقا اجازه نمیدهد . چه کار کند ؟ از مادرش بگذرد ، نمیگذرد و نباید بگذرد . خانم عزیز ، مردی که از مادرش بگذرد ، به طریق اولی از شما هم می گذرد . نمیتوانید  به او اعتماد کنید و قابل اعتماد نیست پس سرخوردگی ها و استرس بوجود می آید . از خیر این آقا بگذرید . اینکار،  آب در هاونگ کوفتن است . این ریسک است . خواستگار دارید ، جواب بدهید و سر زندگی خودتان بروید.

  • - اگر مردی خواستگاری کند و بگوید الان شرایطش را ندارد و فقط می خواهد از دختر قول بگیرد . شما در این شرایط چه میفرمایید.
     
    مثلاً میترسند این خانم از دست بدهند . اینجا قول دادن کار معقولی نیست که قول به این خانم بدهد  که من با شما ازدواج میکنم . آقای عزیز چه تضمینی است که شما زنده باشید . ما یک ساعت دیگرمان را هم نمیدانیم ، شما چطور برای سه سال بعد قول میدهید . واقعا هیچ تضمینی نیست . سه سا ل دیگر شرایط شما عوض میشود . مگر ما کم داریم که شرایطشان عوض شده ، خوب چه اتفاقی می افتد شرایط عوض میشود و انتظارات هم عوض میشود . نکته اش همین است من خیلی مورد داشته ام که آقایی کاردانی بود و به من قول داد و بعد کارشناس شد و زیر قولش زد . مدرک تحصیلی او بالا رفت آن موقع بعنوان کاردان مرا پذیرفته حالا که کارشناس شد ، من را قبول ندارد. آقا نمره اش پنج بود و بعد از سه سال، نمره اش  بیست شد و میگوید من در حد او نیستم . این اتفاقات می افتد .نه ، اصلا شرایط هم عوض نشود ، مانع ایجاد میشود . الان ما کم ندارد . مامان آقا پسر دختر را نمی پسندد . آزمایش تالاسمی هر دو مینور است ، اجازه نمیدهند یا فامیل هستند ، رفتند مشاوره ژنتیک در صد ریسک بالا است و ازدواج را نهی میکنند . هنوز فرایند خواستگاری شکل نگرفته ، شما چطور قول میدهید . باید جلو بیایند تا با اطمینان  بگویید  با او ازدواج میکنم.  قول ندهید . این قول ها خیلی هایش عملی نمیشود و شما هم آقایان عزیز و خانمهای محترم بویژه خیلی این قولها را باور نکنید ، بعداً عملی نمیشود و احساس شکست ، سرخوردگی ، افسردگی مردم گریزی ، نفرت از جنس مخالف در شما بوجود می آید و اگر مادر به زوز وادار به ازدواج کرده باشد ، سرد مزاجی بوجود می آید . پس من باید از این آقا بگذرم یا نه . به این چهار شرط و قول می توانید منتظر بمانید : یکی به این شرط اگر خواستگار مناسب تری از من داشتی جواب بده سر زندگیت برو این جوانمردی است ، د م شرایط من تا سه سال دیگر عوض نشود ،سوم  مانعی ایجاد نشود ، چهارم  من خواستگاری بیایم فرایند شروع بشود در پایان فرایند به این برسیم که به در د همدیگر میخوریم . خانم ها میگویند این آقا چه حقی دارد . اینها ممکن است از طرف خانم هم باشد که قول میدهد و بعد شرایط شما عوض میشود. 
    من یک بار این حرف را گفتم . آقایان از من گله کردند و حق هم داشته اند که آقای دهنوی شما همه اش میگویید آقا قول داده و زیرش زده است ، بخدا من زندگیم نابود شده ، خانم به من قول داده و حالا زیرش زده است . دیشب کارت عروسی کسی را که دوستش داشتم بدستم رسید که به من قول داده بود ف این ها نظام زندگی را بهم میریزد.
    بنظر من با این شرایط ، کار جوانمردانه این است که گفتیم و شما خانم عزیز با این شرایط است که میتوانید به قولتان عمل کنید .
  •  
  •  کسانی که قول داده اند چه کار کنند؟
  • اگر قول داده اند و میخواهند بی دلیل بهم بزنند جوانمردی نیست . وضع مالیش بهتر شده و خانم خوش تیپ تری پیدا کرده ولی اگر به قراین و شرایطی رسیده اند که این ها به درد همدیگر نمیخورند و اگر این ها با هم ازدواج کنند بعد از عقد و عروسی ، با دو تا بچه از هم جدا میشوند . عقل انسان حکم میکند نباید به این قول عمل کنند . اینجا بین بد و بدتر باید بد را انتخاب بکنند حتی اگر انسان قسم خورده باشد کفاره میدهد . هشت مسکین را طعام دهند یا بپوشانند یا سه روز روزه بگیرند که کفاره قسم میشود ولی تا جا دارد بی دلیل زیر قولش نزند که پیامدهای زیادی دارد.

  • - چندی پیش به سبب ارتکاب جرمی که انجام داده ام ، هر جا که خواستگاری میروم به من جواب رد میدهند . آیا به خاطر جرمی که قبلا مرتکب شده ام باید این جوری با من رفتار شود ؟
  • بخاطر این جرم طبیعی است که ایشان فرصت ها را ازدست داده اند . خیلی از فرصت ها را از دست داده اند . من زندان رفتم و حبس را کشیده ام و الان همان آدم قبلی هستم . لذا تاکید میکنم مراقب باشید این چیزها مسیر زندگی را عوض نمیکنند اما معنایش این نیست که شما حق ازدواج ندارید . فقط مهم این است که شما حبس را گذرانیده اید و توبه کرده اید و بنا ندارید راه قبلی را ادامه بدهید اگر حق الناسی هم بوده  ، داده اید . اگراین ها را عمل کرده باشید و خودتان هم بخواهید رویکرد زندگی خودتان را میتوانید عوض کنید . دیگر با دوستان بد نگردید ، با شرورها رابطه نداشته باشید ، محافل گناه نرویید ، اگر خودتان روی خودتان کار کنید و توبه کنید خدا هم کمک میکند و ذهن مردم را پاک میکند . خداوند مقلب القلوب است اثرگذار است . او موثر واقعی است آن موقع زمینه برای ازدواج آماده میشود ولی یک مقدار توقعات را پایین بیاورید . یعنی اگر شما توقع دارید با یک خانواده ای که قبل از رفتن به زندان وصلت کنید خوب این دیگر امکانش نیست من پیشنهادم این است که یکی دو سال صبر کنید تا دید مردم عوض شود و خاطرات گذشته از بین برود . ثابت کنید به مردم که آدم دیگری شده اید ولی اگر به دلایلی نمیتوانید صبر کنید میخواهید ازدواج کنید که جلوی انگیزه و انحرافات را بگیرد ، خوب است ولی باید با یک خانواده مشابه وضعیت خود ازدواج کنید . همتایی در ازدواج . یعنی اینکه نه خانم خودش به زندان رفته باشد بلکه پدر یا برادرش  سوء سابقه داشته باشند .
    البته اینها برای افرادی است که مرتکب خلاف جرم شده اند و گرنه افرادی که بر اثر اتفاق یا سانحه به زندان رفته اند روی صحبت ما با آنها نیست . 

  • دردوره عقد هستیم . برای رسیدن به همسرم ، دروغ هایی گفته ام . حالا می خواهیم عروسی کنیم. چکار کنم؟
  • اگر دروغها تاثیری روی زندگی مشترک شما نمی گذارد و خیلی روی انتخاب همسر شما  اثر گزار نبوده لازم نیست بگوبند. چون دروغ گفتند گناه کبیره کردند ، توبه کنید و بعضی  یکسری دروغ های می گویند لکه اف زنی است . دروغ هایی که خیلی روی انتخاب خانم تاثیری ندارد و اگر این ها را هم نمیگفت او را می پذیرفتند . حالا می خواهد یک مقدار کلاس بگذارد و جایگاه خود را بالا ببرد . لازم نیست اینها را بگویید . اگر شما بخواهید این ها را بگویید ایشان دل چرکین میشوند ، کدورت پیش می آید و آن مهرو صفا و محبتی که بین شما است  از بین می رود ولی اگر دروغ هایی بوده که اثرگذار روی آینده است ، اگر شما در مورد تحصیل وکار و درآمد دروغ گفتید مثلا شما بنا نداشتید خانه مستقل بخرید یا اجاره کنید ، الان می خواهید با مادر و خانوده تان زندگی کنید یا قول داده اید خانه برایشان بخرید ، بنا نداشتید و دروغ گفتید من نظرم این است که صادقانه بیایید این را بگویید . فلانی ، من اشتباه کردم و میخواهم جلوی ضرر را بگیرم . این جور دروغ هایی گفتم و میتوانستم نیایم و بنایم این است که خودم را اصلاح کنم ولی دیدم اگر من این راه را ادامه دهم ضرر میکنم و باعث خسران و زیان شما میشود و میخواهم جلوی ضرر را بگیرم . چون شما صادقانه دارید میگویید در حالیکه می توانستید نگویید . و اگر ویژگی مثبتی هم داشتید شاید ایشان بتوانند با شما کنار بیایند و اگر هم نتوانستند شما حداقل جلوی مشکلات عدیده بعدی را میگیرد . زندگی که بر مبنای دروغ بنا شود بالاخره لو میرود و تا آخر عمر مخفی نمی ماند ، آشکار میشود و زندگیتان خراب میشود و راضی نشوید که زندگی بدی داشته باشید و اگر خانم گفت : میخواهم جدا شوم من واقعا حق را به خانم  میدهم چون دوران عقد است و دوران تجدید نظر است . شما اگر اینها را نگویید و وارد زندگی بشویید چه زندگی بدی خواهید داشت ، گذشته از این دروغ هایی گفته اید به ازای هر دروغ باید دو تای دیگر دروغ بگویید تا روی آن را بپوشاند ولاپوشانی کنید . مجبور هستید با خوش بینی ما دو تا دروغ بگویید . این یک سیر تصاعدی است ، بالا میرود وهمیشه دغدغه دارید که این ها لو نرود . تحت فشار روحی قرارمی گیرد و این چه زندگی میشود ! چون شما دائم میخواهید که این دروغ ها لو نرود و روز به روز هم این دروغ ها بیشتر میشود و پرونده شما را سیاه می کند رسول گرامی (ص ) میفرمایند : ان الکذب یهدی الفجور ویهدی من النار. همان دروغ آدم را به سمت فجور می کشاند و فجور آدم را به سمت جهنم می کشاند . شما بگویید و جلوی این گناهان را بگیرید .
  •  
  • اگر دختری به پسر قول ازدواج  بدهد و وقتی به خواستگاری آمد ، دید  پسر شرایط لازم را ندارد و او را رد کند . آیا به پسر مد یون است ؟
    خیر . این قول صحیحی نبوده و شما نمیتوانستید قول بدهید و به ایشان مدیون نیستید .
  •  دختر چهارد ه ساله ای گفته اند : آقای بیست و دو ساله به من گفته مرا دوست دارد و قول داده  با من ازدواج کند . مرا راهنمایی کنید  .
    معمولا این حرفها صادقانه نیست . این قولها بطور معمول یعنی 90 درصد صادقانه نیست . آقا     می دانند ایشان زمینه ازدواج ندارند . دختر چهارده ساله نمیتوانند ازدواج بکنند . لازمه این ازدواج این است که چند سال صبر بکنند . این آقا این کار را نمی کنید چون اگر چند سال صبر کند میشود سی سالشان و زمان ازدواجشان می گذرد و مطمئنا صبر نمی کند . این رایحه بدی دارد . گمان    می کنم صادقانه نیست و احتیاط بکنید و معمولا هم آقایانی که در این سن هوس باز هستند ، دنبال همین مقطع سنی می روند . چند علت دارد چون این دختر در این سن یک گلوله عاطفه است . از عواطفشان ازدواج می کنند و قول ازدواج می دهند . رشد عقلانی یک دختر خانم چهارده ساله هنوز خیلی کامل نشده است . و در جامعه تجربه ندارند . یک خانمی که دانشگاه رفته و مواردی را دیده ، آسیب شناس شده است . الان آسیب شناسی او خیلی قوی شده است نسبت به خانم چهارده ساله و لذا معمولا دنبال این مقطع سنی می آیند . البته من رد نم یکنم . ممکن است الان یک آقای متدین در بین نزدیکان یک دختر خانم چهارده ساله ای را برای همسر آینده نشان کرده اند . خوب این خوب است ولی اگر آقا صادقانه و بدون شائبه و بدون هوس می خواهد با او ازدواج کند چرا به ایشان الان گفتید؟  خوب این اشتباه بوده است . شما نظام فکری این طفلک را بهم می زنید. این دختر تازه     می خواهد وارد دبیرستان بشود چطوری انتظار دارید که درس بخوانند . شما چطور انتظار دارید ایشان آرام باشند . اصل کار غلط است اگر شما دغدغه دارید که ایشان از دست شما برود با بزرگتر هایشان صحبت کنید به این شرط که بزرگترها هم به او چیزی نگویند . به مادر دختر خانم برسانند که چنین علاقه ای هست ما صبر می کنیم . به دختر خانم هم چیزی نگویند . چون نظام فکری شان بهم می ریزد .
  •  لطف کنید در باره کسانی که با هم دوست میشوند و قو ل ازدواج میدهند ولی به ازدواجشان به سرانجام نمیرسند ، راه کارهایی را بفرمایید که طرفین مخصوصا خانم ها کمتر لطمه بخورند.
    این بحث عشق ورزی خانم ها است . خانم ها عشق ورز هستند و بخاطر همین مسئله شدت عواطف دارند ، در قضیه ازدواج دوست دارند ازدواج کنند و زندگی خوبی داشته باشند ، بچه داشته باشند ، سایه مردی بالای سرشان باشد و دغدغه دارند نکند سنشان بالا برود و ازدواج نکنند . بخاطر همین با دل پاک ، میتوانم بگویم هشتاد درصد خانم ها با دل پاک با جنس مخالف رابطه برقرار می کنند . و به قصد ازدواج است . بخاطر شدت عواطف ارتباط برقرار می کنند ، و غافل هستند که آقایان عشق باز هستند نه عشق ورز . و شدت عواطف ندارند بلکه سردی عواطف دارند . در آقایان قضیه ازدواج خیلی برایشان مهم نیست . و این یک واقعیت است . آقایان وقتی می بینند خانمی بطرفشان  می آید ، بخاطر غرایزشان ارتباط برقرار می کنند و قصدشان عشق ورزی نیست زیرا آنها عشق باز هستند . ولی متاسفانه با ابزار عشق ورزی جلو می آیند در حالیکه قصدشان عشق بازی است . مورد بسیار زیاد داشته ام که همان اول آقا به خانم گفته : من می خواهم با شما ازدواج کنم . چون میداند خانم یک گلوله عواطف است . و این برایش مهم است . اگر از اول می گفت من میخواهم ارتباط نا مشروع با شما داشته باشم مسلم است خانم فرار می کند . و وارد این مسائل نمیشود . بنابر این با قول ازدواج ، سوء استفاده می کند و خانم را ترک می کند . و برای خانم ها سرخوردگی ها و افسردگی ها را بوجود می آورد . خانم ها به این نکته خیلی دقت کنند . چون متاسفانه آقایان با این ابزار جلو می آیند . مورد داشته ام که آقا به خانم قول ازدواج داده و بعد معلوم شده که آقا ، زن و سه فرزند دارد . آقایی به خانم گفته بودند : تو تنها ستاره آسمان من هستی و بعد معلوم شده آقا شانزده ستاره دیگر هم در آسمانش داشته است . دختران دقت کنید . ممکن است بعضی ها قول ازدواج می دهند و قولشان واقعی است . ما می گوییم به خواستگاری بروند و اگر شرایط را ندارند قول ندهند . این ها بهانه است . اگر واقعا شرایط را ندارند ، من به خانم ها توصیه می کنم به آقا بگویند خداحافظ . و به آقایان توصیه می کنم به خانم بگوید من شما را دوست دارم ولی الان شرایط را ندارم شما به سوی زندگی خودت برو و من هم به سوی زندگی خودم . اگر شرایط مهیا شد ، آن گاه اقدام می کنم . ولی باز مشکل این جاست که خانم ها در این مواقع خواستگاران را رد می کنند . این کار اشتباه است و حتی آقا باید به خانم بگوید : تا وقتی شرایط من آماده بشود ، اگر خواستگار خوب داشتی جواب بده و اگر تا آن موقع ازدواج نکردی من به خواستگاری می آیم . و شما منتظر من نمان .
    بعضی ها می گویند : می خواهم به دختری قول بدهم که شش سال دیگر با او ازدواج کنم . آیا این درست است ؟ من این جور قول دادن ها را صلاح نمی دانم . شما از کجا می دانید که تا آن موقع زنده هستید که قول می دهید ؟ ما فرض می گیریم این ازدواج در شش سال دیگر صورت بگیرد ، شما فکر نمی کنید از حالا تا شش سال آیند ه ، شما نظام زندگی ایشان را بهم می ریزید . مثلا ایشان الان شانزده سال دارند ، دچار افت تحصیلی میشوند و هنگام مطالعه ، شما به یاد ایشان می آیید . این یک واقعیتی است و دچار هیجانات مختلف میشوند . و اگر به ازدواج ختم نشود ، که این مورد بسیار زیاد است چون شرایط عوض میشود و شرایط که عوض شد، ملاک ها عوض میشود . یا مواردی هست که دست خود انسان نیست مثلا پدر ومادر اجازه نمیدهند یا آزمایش جوابش خوب نیست . یا مشاوره ژنتیک جواب نمیدهد و ازدواج صورت نمی گیرد .  و حالا که به ازدواج ختم نمیشود ، هم آقا لطمه میخورد و هم خانم که البته بویژه خانم لطمه میخورد از جمله سرخوردگی ها ، احساس شکست ، مرد گریزی ، من این تعبیر را زیاد در پیامک ها دارم که میگویند از هر چه مرد است متنفر شده ام . ازدواج گریزی ، دیگر ازدواج نمی کنند و یا احساس گناه می کنند . و در مواردی انتقام جویی می کنند و بعد از ازدواج طرف ، وارد حریم خانواده او می شوند . مهمتر از این ها ، فرصت هایی است که خانم از دست می دهد . پسر خوبم این کار را نکنید . این خانم ازدواج نمی کنند و روی قول شما حساب می کنند و خواستگاران را رد می کنند . بعد از قطع ارتباط خانم سنش بالا می رود و مشکلات بعدی پیش می آید . این قول ها غالبا عملی نمیشود . پس قول ندهید .
  •  آقایی قول داده که  به سربازی برود و بعد با هم ازدواج  کنیم و حالا زیر قولش زده . چه کار باید بکنم ؟
    خوب این همان قیه قول است که توضیح دادیم که در ازدواج نباید قول داد زیرا شرایط عوض میشود  شما این را به فال نیک بگیرد و با این مسئله چالش پیدا کنید و به رابطه قبلی فکر نکنید . و نگران نباشید .
  •  پسری است که مرا دوست دارد ولی ترک تحصیل کرده و کاری هم ندارد و دوستان خوبی هم ندارد . ولی قول داده من را خوش بخت کند .آیا این مشکل دارد ؟
    من از شما این سوال را دارم که بنظر شما آیا این آقا خوشبخت هستند یا خیر ؟ من مطمئن هستم جوابتان منفی است . البته اگر بخواهید عقلانی جواب بدهید . سوال بعدی من این است که کسی که خوشبخت نیست ، چطور می تواند شما را خوشبخت کند ؟ مگر میشود ؟ من معتقد هستم ما خودمان را بیشتر از دیگران دوست داریم . اگر ایشان می توانستند شما را خوشبخت کنند ، اول خودشان را خوشبخت می کردند . به این قول ها توجه نکنید . سرخورده میشوید و احساس شکست می کنید . البته استثنا هم وجود دارد . اگر الان شما به ایشان علاقمند هستید ، باید به این آقا بگوید : شما باید به من ثابت کنید که میتوانید من را خوشبخت کنید و شما باید اول خودتان را خوشبخت کنید . من رابطه ام را قطع می کنم و سه سال فرصت می دهم تا بروی و خودت را خوشبخت کنی  و دلم گرم بشود و اطمینان پیدا کنم . اگر بتوانداین کار را بکند خوب است ولی خیلی باور نکنید .
  • با دختری بی نماز و غیر محجبه آشنا شده ام . بخاطر ازدواج با من محجبه و نماز خوان شده است . آیا می توانم اعتماد کنم ؟
    خوب این خیلی خوب است . شما سبب خیر شده اید که ایشان محجبه و نماز خوان    شده اند . اگر یک نفر زنده بشود ، گویی تمام مردم دنیا زنده شده اند . امیدوارم استمرار پیدا کند . ولی معمولا استمرار پیدا نمی کند و نکته اش هم این است که ایشان بخاطر شما این کار را می کنند نه بخاطر خدا این حجاب و نماز و عشق  ، حجاب و نماز عشق است . و من معتقدم این عشق ها ی قبل از محرمیت با محرمیت دفع میشود . به قول افلاطون وصال مدفن عشق است . و به قول چینی ها ، ازدواج گورستان عشق است  شما ازدواج می کنید و ده ماه بعد عشق از بین می رود و حجاب و نماز هم از بین  می رود . این احتیاط است . نمیخواهیم دل این آقا را بشکنیم . اگر ایشان تمام شرایط شما را دارند و فقط حجاب و نماز است خوب این حیف است . شما میتوانید این کار را بکنید  رابطه تان را با ایشان قطع کنید و بگویید ما به درد همدیگر نمیخوریم . و متوجه نشوند که این یک طرح است . بگذارید یکسال بگذرد و دورادور ایشان را ببینید . و تحت نظر داشته باشید . اگر دیدی دست از حجاب و نماز برداشتند معلوم میشود این حجاب و نماز عشق بود ه است . ولی اگر دیدید استمرار پیدا کرد ، ایشان هدایت شده اند . و می توانید با ایشان ازدواج کنید . ولی روی این قول ها خیلی حساب نکنید .
  •  شغل خواستگارم خوب نیست و قول داده که شغلش را عوض کند . آیا می توان اعتماد کرد ؟
    ما باید بد را تعریف کنیم . گاهی شغل آزاد از دید بعضی ها بد است و پدر دختر مجبور می کند تا پسر شغلش را عوض کند . یا شغل فنی بد است یا نقاش بد است . آیا واقعا این شغل ها بد است ؟ ما باید این فرهنگ را اصلاح کنیم . این کار را نکنید . چون ایشان با کارش آشنا است و راه کارش را می داند . وقتی کارش را عوض می کند ، بنده خدا گیج میشود . ولی اگر واقعا شغل نامشروعی است و بد است ، الان عوض کند . چرا قول می دهد که عوض کند . قبل از عقد عوض کند . من تقاضا می کنم طرف را مجبور نکنید که شغلش را عوض کند . اگر شغلش شرافتمند است و پایین است ، این کار را نکنید .
    ملاک شما شغل فعلی طرف است .
  •  
  •  بیست و دو ساله بودم که آقایی بیست و پنج ساله به من قول ازدواج داد و حالا بعد از سه سال می گوید : ما به درد همدیگر نمی خوریم . آیا بازی کردن با احساسات دختران درست است  ؟
    ما در بحث ازدواج گفتیم که جوانان عزیز قول ندهید . این قول دادن مشکلاتی را پیش می آورد . جریحه دارکردن احساسات ، احساس شکست ، ازدواج گریزی و انتقام جویی و در خانم ها نفرت از مردان را بوجود می آورد . در ضمن از دست دادن فرصت ها هم هست . چرا ما تاکید می کنیم که قول ندهید ؟ زیرا شرایط آدمها عوض میشود و یا مانع ایجاد میشود . یک موقع آزمایش ازدواج جواب نمی دهد یا مشاوره ژنتیک جواب نمیدهد . در جواب این خانم باید بگویم که این کار درست نیست و به این آقا می گویم : اگرشما بخاطر یک هوس مثلا یک خانم زیباتر را دیده اید و یا مثلا پولدارتر شده اید و می خواهید زیر قولتان بزنید ، این کار را نکنید . از دل شکسته پرهیز کنید و دل کسی را نشکنید . حالا شاید در این چند سال ، ایشان به این رسیده اند که این دو بهم         نمی خورند و آقا فهمیده که شما همتای هم نیستید  ، در اینجا بنفع شما خانم است که با ایشان ازدواج نکنید . چون در آینده از هم جدا میشوید و مشکل بیشتر میشود .

  •  خواستگاری دارم که نماز نمی خواند و قول داده که بعد از ازدواج بخواند . با توجه به اینکه  نماز برای من مهم است ، آیا می توانم روی این قول حساب کنم ؟
    ازدواج یک رخداد مهم درزندگی است . ازدواج تقریبا یک راه بی بازگشت است . روی این قولها خیلی حساب باز نکنید . فرض کنید شما می خواهید با ایشان ازدواج کنید وفرزندانی داشته باشید . خوب ایشان نماز نمی خوانند . شما برایتان خیلی مهم است . اگر فردا آقا نماز نخوانند ، فرزندان شما بویژه آقا پسرها ، از پدر الگو می گیرند و پسران شما نماز نمی خوانند و دچارتعارض میشوند . احتیاط کنید . این آقا با همتای خودشان ازدواج کنند . یک موقع آقا قول داده خانه بخرد و یا ماشین بخرد ، شما به قول آقا اعتمادمی کنید ومی گویید انشاءالله میخرد و اگر هم نخرید خیلی لطمه نمی خوردید . ولی بحث نماز خیلی مهم است . مهمترین اصل همتایی ، همتایی اعتقادی است و مهمترین اصل مصداقی همتای اعتقادی ، نماز است. نماز ستون دین است . نماز اولین چیزی است که در قیامت از آن سوال می شود . اگر شما در این اصل با هم مشکل داشته باشید ، معلوم نیست زندگی شما به سرانجام برسد . متدین با متدین و غیرمتدین با غیرمتدین ازدواج کنند . حالا اگر اختلاف آنها درجه اش کم است ، اشکال ندارد . حالا خواستگار ی آمده و تمام شرایط را دارد وفقط نماز نمی خواند ودارد به خانم قول      می دهد ، کسی که مقید به نماز نیست ، ممکن است در جاهای دیگر دین هم مقید نباشد. مثلا در بحث حج و خمس مقید نباشد . حالا خانمی با آقایی آشنا شده و عاشق شده و فهمیده نماز نمی خواند ، قول داده نماز بخواند والان هم شروع به نماز خواندن کرده است ، من به شما هشدارمی دهم  که این نماز خواندن ، نماز خواندن عشق است . این عشق ها دفع می شود. عشق که برود ، لوازم آن هم از بین می رود . 90 درصد این طوری بوده است . اعتماد نکنید .   

  •  بیست و دو ساله بودم که آقایی بیست و پنج ساله به من قول ازدواج داد و حالا بعد از سه سال می گوید : ما به درد همدیگر نمی خوریم . آیا بازی کردن با احساسات دختران درست است  ؟
    ما در بحث ازدواج گفتیم که جوانان عزیز قول ندهید . این قول دادن مشکلاتی را پیش می آورد . جریحه دارکردن احساسات ، احساس شکست ، ازدواج گریزی و انتقام جویی و در خانم ها نفرت از مردان را بوجود می آورد . در ضمن از دست دادن فرصت ها هم هست . چرا ما تاکید می کنیم که قول ندهید ؟ زیرا شرایط آدمها عوض میشود و یا مانع ایجاد میشود . یک موقع آزمایش ازدواج جواب نمی دهد یا مشاوره ژنتیک جواب نمیدهد . در جواب این خانم باید بگویم که این کار درست نیست و به این آقا می گویم : اگرشما بخاطر یک هوس مثلا یک خانم زیباتر را دیده اید و یا مثلا پولدارتر شده اید و می خواهید زیر قولتان بزنید ، این کار را نکنید . از دل شکسته پرهیز کنید و دل کسی را نشکنید . حالا شاید در این چند سال ، ایشان به این رسیده اند که این دو بهم         نمی خورند و آقا فهمیده که شما همتای هم نیستید  ، در اینجا بنفع شما خانم است که با ایشان ازدواج نکنید . چون در آینده از هم جدا میشوید و مشکل بیشتر میشود .
  • ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 98
  • بازدید ماه : 297
  • بازدید سال : 747
  • بازدید کلی : 49,002