loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 214 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

لطفا در باره ازدواج خانم هایی که سن شان بالا رفته ، توضیح دهید و اگر سن خانم از آقا بیشتر باشد چه اشکالی دارد؟

  • اگر خانم سنش  بالاتر باشد ، مشکلاتی ایجاد میکند . سن خانم باید سه تا هفت سال کوچکتر از آقا باشد . اگر بخواهد خانم بزرگتر باشد ، مشکلاتی ایجاد میکند . بلوغ جنسی خانم ها خیلی زودتر از آقایان است و خانم ها  ، برای اینکه به نیازشان پاسخ گفته شود ، باید زودتر ازدواج کنند و لازمه زودتر ازدواج کردن این است که از آقا کوچکتر باشد و بلوغ فکری خانم ها ، زودتر اتفاق می افتد . وقتی بزرگتر هستند ، بلوغ فکری آنها جلوتر است و با مردشان بُعد فکری پیدا میکنند و ما دوست داریم  که زن و مرد با هم قُرب فکری داشته باشند . در سنین بیست وهفت به بالا ، بارداری ها و زایمان ها سخت تر میشود . مقداری از نشاط و شادمانی شان کم میشود . بعد مردشان کوچکتر است ، خانم با نشاط و شادابی می خواهند . نکند حواسش پرت شود و سر و گوشش بجنبد و این به ضرر خانم است . اگر ما میگوییم خانم دقت کنید ، با آقایی ازدواج کنید که از شما بزرگتر باشد ، بخاطر پیامد منفی آن است که به ضرر شماست . چون خانمها  ، حسی دارند بنام حس تملک ، که میخواهد مرد مال خودشان  باشد و اگر ببیند که مرد سر و گوشش می جنبد ، رنج می برد . گذشته از این در سنین بالای چهل و پنج و پنجاه سال به بالا ، خانم ها هورمونهای جنسی شان به حد قابل توجهی فروکش می کند ولی آقایان این جوری نیستند . وقتی خانم چند سال بزرگتر است ، نمیتواند به نیازهای غریزی آقا پاسخ دهد و مهمتر از همه،  خانم وقتی سنش بالاتر است ، جلوی اقتدار مرد را میگیرد و نمیگذارد ، مرد اقتدارش را تثبیت کند ، نقش محوریت و تکیه گاهیش ایجاد شود . و نقش مامان را پیدا میکند و نصیحتش میکند با دوستانت حرف نزن و حواست پرت نشود و مرد نمیپذیرد .عرف هم نمی پذیرد . خانمی  میگفتند : من هشت سال از شوهرم بزرگتر هستم . برای شوهرم خرید رفته بودیم . آقای مغازه دارمیگفت : خانم من به پسرتان گفتم این خوب نیست . خانم گفت : داشتم منفجر میشدم و رویم هم نمیشد که بگویم این شوهر من است . ایشان رنج می بردند ، چرا آدم این کار را بکند . معمولا خانواده پسر هم راضی نمیشوند و در مواردی ما داشتیم خانم و آقا عاشق شدند و خانم بزگتر بودند و برغم میل باطنی خانواده عروسی کردند و خانواده شوهر مثلا مادر شوهر ، از آنها  حمایت نکردند و مشکل ایجا د شده است . عده زیادی میگفتند : چرا حضرت محمد (ص) و خدیجه در سن بیست و پنج سالگی و چهل سالگی ازدواج کردند ؟ ما میگوییم اگر شما معرفت این دو بزرگوار را دارید . پنجاه درصد نه ، ده درصد این معرفت را دارید ، این کار را انجام دهید که آن مشکلات پیش نیاید . اشکالی ندارد . دغدغه ما این مشکلات است . بعضی از کارشناسان ما میگویند : اشکالی ندارد و ما مستند دینی برای این قضیه نداریم . نیازی نیست ما برای همه چیزمستند دینی داشته باشیم . ما شواهد تجربی داریم . ما با جامعه شناسان و دکترهای متخصص گفتگو کردیم و آنها هم معتقد هستند اشکال دارد . ولی یک عده دیگر که خوش بین تر هستند . می گویند باید بیست الی سی سال دیگر بگذرد چون تازه مد شده ، ما الان نمیتوانیم قضاوت کنیم . باید چند سالی بگذرد تا ببینیم چه میشود.
    ولی آنهایی که این را قبول دارند . بر اساس آمارجدایی ها است . اطلاعاتی که از وضع طلاق داریم ، این را نشان میدهد که یکی از عوامل جدایی و طلاق ، همین عامل سن بالاتر است . حالا می گویند : پس خانم سن بالا چکار کند ؟ حالا اگر سن از سی به بالا رفت ف حساسیت باید کمتر بشود . همسن اصلا اشکالی ندارد . حالا اگر خانم یک سال هم بزرگتر باشد ، اشکالی ندارد زیرا جزء شروط کمال است و ما خیلی سخت نمیگیریم . ولی آنجا توصیه هایی به خانم خواهیم داشت . البته الان کسانی هستند که ازدواج کرده اند ، خانم پنج سال بزرگتر است . آیا باید جدا شوند ؟ قطعاً خیر. ولی ما راه کارهایی برای آنها داریم . فرهنگ غرب با ما فرق می کند . دنیای ما با دنیای آنها فرق میکند . شاید برای آنها یک چیزهایی مهم نباشد مثل تملک ، ولی آنها هم روی این مسئله حساسیت دارند . ولی جنس حساسیتشان با خانمهای ما فرق میکند . ازدواج رسمی که مسئولیت پذیر باشند ، برایشان اتفاق نمی افتد . چندین سال با هم ، هم خانواده میشوند . در امریکا خانم و آقایی ده سال ازدواج کرده بودند و پسر هشت ساله ، هدیه ازدواج مامان و بابا را بهشان میدهد . دنیای آنها باهم فرق میکند و نمی توانیم خودمان را با آنها مقایسه کنیم .
  •  

    • در مورد دخترانی که سنشان بالارفته و فرصتهایی را در این زمینه ، از دست داده اند صحبت کنید .
    • این یکی از سوالات ازدواجی است که مورد زیاد دارد . ما در مسائل خانوادگی هستیم ولی این سوال فراوانی دارد زیرا تعداد خانم هایی که ازدواج نکرده اند و سنشان بالارفته ، متاسفانه زیاد است . من از این فرصت استفاده میکنم و به خانم هایی که سنشان بالا نرفته توصیه میکنم به علل واهی ازدواجتان را به تاخیر نیندازید . گاهی ممکن است علت دست خود آدم نباشد و بحث قسمت باشد که قبلا مطرح کرده بودیم . مثلا یکی اصلا خواستگار ندارد و هیچ مانعی از طرف شخص نبوده ولی یک وقت هم هست که خواستگار دارند متاسفانه یا توقعات بالا یا توقعات بالای خانواده گاهی وسواس گاهی آرمان گرایی گاهی تحصیلات . خانمها تحصیلات برای شما نمیتواند مانع باشد برای آقایان چرا .آقایی که ترم دو است و کارشناسی میخواند و شش ترم دیگر دارد سربازی هم دو سال دارد حالا ازدواج کند مشکل زیاد دارد . واقعیتی است ولی خانم  ترم یک و دو را که رد کرد و پایش را سفت کرد میتواند ازدواج کند .عزیزان ازدواجتان را به تاخیر نیندازید طوری نشود که سن بالا برود و فرصت ها از دست برود . حضرت رسول (ص) فرمودند: ان الابکار بمنزلت فمر علی الشجره اذا ادرک ثمارها فلم تشتن افسدته شمس و نفرته ریاحی : دوشیزگان مثل میوه درخت هستند نور خورسید آنها را خراب میکند و بادها این ها را به این ور و آن ور می برند . گله نکنید عزیزان واقعیت جامعه است . حالا سوال میکند سی ساله ام و دوشیزه هستم و میخواهم ازدواج کنم چه کار کنم ؟
      ازدواجم مثل زمانی است که هجده ساله بودم که فرصت ها زیاد بود طبیعی است یک تفاوت جزیی خواهد کرد شما آن موقع فرصت زیادی داستید الان فرصت شما کم شده است . شما باید از شروط کمالتان دست بردارید . البته سخت هم هست خیلی ها هم  دست بر نمیدارند و چاره ای هم نیست . چون ما در ازدواج دو گونه شروط داریم  ، شروط کمال داریم : یعنی شروطی که اگر باشد بهتر است و مطلوب تر است و اگر نباشد لطمه نمیخورد . شما از این شروط دست بردارید پس بالا بودن تحصیلات آقا ، بهتر است بالاتر باشد حالا اگر هم سطح هستند  یا برعکس هستند خانم بالاتر است،  ما میگوییم سخت نگیرید هم سن هم باشند در سن سی سال به بالا اگر آقا یکسال هم کوچکتر باشد مشکل ایجاد نمیکند . در وضعیت طبقاتی اختلاف دارند و از نظر فرهنگی که گفتیم همتایی داشته باشند از نظر زیبایی فاصله دارند از نظر تحصیلات خانم بالاتر است من توصیه هایی دارم فعلا در همین حد عرض میکنم نگران نباشید ولی از شروط اصلی دست برندارید . این مهم است اما توصیه میکنم به هر قیمتی ازدواج نکنید . ما به هیچ قیمتی دست از اصول بر نمیداریم .اصول چیست ؟ اعتقادات است . یک خانم معتقد چطور میتواند با یک آقای بی اعتقاد زندگی کند . یا طرف اعتیاد دارد من به هیچ وجه زیر بار خواستگار معتاد نمیروم . بله ممکن است در بعضی از مناطق کشور ما جا افتاده است و تمام مردان آنجا معتاد هستند ولی در اکثر شهرها اجازه نمیدهیم . عدم تعادل روحی و روانی اصل است بله خانمی متدین نیستند با شراب خواری آقا کنار می آیند ولی کسی که معتقد است و نجس و پاکی سرش میشود نمیتواند کنار بیاید . این ها شرایط اصلی و اساسی است . و به هیچ وجه از این ها دست بر ندارید . ازدواج نکردن به مراتب بهتر از ازدواج غلط کردن است.  حتی اگر لازم باشد تا آخر عمر ازدواج نکند . چون ازدواج نکردن یک مشکل است بعضی ها میگویند مصیبت است ولی من اعتقاد ندارم ازدواج نکردن مصیبت نیست . کلی راه کار برای عزیزان مجردی که ازدواج نکرده اند داریم . بیایید نشاط داشته باشید . برنامه ریزی کنید اگر هم مصیبت باشد ، ازدواج نکردن مصیبت است ازدواج غلط کردن پنج تا مصیبت و چقدر آدم داریم که به هر مصیبتی ازدواج کردند و حالا میگویند که ای کاش زبانم می برید و بله نمیگفتم . چقدر من آرامش داشتم . گاهی عوامل خود تحمیلی باعث میشود که خانمها در سن بالا توجه به اصول نکنند . مثلا میگویند نکند من تا آخر عمر دیگر خواستگاری نداشته باشم . یک خواستگار می آید و شرایط اصلی را ندارد جواب میدهد . بخاطر گوشه کنایه های دیگران . مثلا خواهر بزرگتر هست ، یکی  دو تا خواهر پشت سرشان دارند ایثار میکنند ، فداکاری میکنند . نه دین ، نه عقل ، هیچکدام اجازه نمیدهند شما چنینن کاری بکنید . شما بله میگویید . خواهران من ، من قصد ازدواج ندارم کمکتان هم میکنم اصلا ناراحت نمیشوم راه برای شما باز است ولی با این عامل خود تحمیلی ازدواج نکنید که مشکلاتش خیلی  زیاد است .

     

    •  دخترها و پسرها بهتر است در چه سنی ازدواج کنند و اختلاف سنی چقدر باید باشد ؟ اگر دختر از پسر بزرگتر باشد شما صلاح میدانید؟
    • ما نمیتوانیم سن بگوییم چون کشور ی با اختلاط فرهنگی داریم . من سفرهای در خارج از کشور و داخل داشتم . تنوع فرهنگی برایم خیلی جالب بود . واقعاً نمیشود سن گفت . ولی میتوان شرایط  را به صورت نسبی گفت و مطلق نیست . فرض کنید آقای  بیست و یک ساله شرایط مطلوبی دارد میتواند ازدواج کند . فرد دیگری بیست و شش ساله هنوز آن شرایط را ندارد . واقعاً به صلاح او نیست . حالا این شرایط چیست ؟ امکانات اولیه ما دی لازم است . چون از کف دست مو کنده نمیشود . بلوغ شرعی و بلوغ جنسی در خانم ها زمان بلوغ شرعی و جنسی با هم فرق می کند. بلوغ فکری ، رشد جسمی ، رشد روحی ، رشد شخصیتی ، رشد اجتماعی ، استقلال فکری ، چقدر به مادرش وابسته است چه در پسر و چه در دختر.  یکی دیگر ثبات عاطفی است . بهتر است با کسانی که آمادگی ازدواج ندارند ، ازدواج نکنید . مثلا زیرهجده سال ازدواج نکنند چون شدت عواطف دارند مگر اینکه بر عواطفشان حاکم باشند . ما رد نمیکنیم . ممکن است کسی شانزده سالگی هم ازدواج بکند با همان تنوع فرهنگی که گفتیم ،  تزلزل عاطفی نداشته باشد . دیگری ، ثبات فکری و قدرت مدیرت بحران است . البته ما در بحث ازدواج بطور نسبی مطلق گرا نبودیم . اگر شما بطور نسبی 60 الی 70 درصد این زمینه ها را دارید ، میتوانید ازدواج کنید . و در مورد سن خانم بین سه تا هفت سال کوچکتر باشد البته اصراری نداریم . وحی منزل نیست . یک چیزهایی است که قابل کم و زیاد شدن است مثل قرآن نیست که نتوان تغییرش داد . ممکن است شرایط نسبی مطلوب را دارد و خانم همسن آقا است . خیلی سخت نمیگیریم . حالاممکن است آقا شرایط نسبی مطلوب را دارد و دوسال بزرگتر است . اگر این دو در یک دنیای سنی باشند ، دغدغه ما کمتر است . اینکه با اختلاف سنی زیاد مخالفیم در دو دنیای مختلف است . دختر 15 ساله و آقا 25 ساله ، ما صلاح نمیدانیم .
      مشکلاتی دارد . خانم زودتر به بلوغ جنسی میرسد پس بهتر است کوچکتر باشد . بلوغ فکری خانم بالاتر است و آقا عقب بر . خانم سن بالا در زایمان ها نشاط کمتری دارد و مرد دوست دارد خانم با نشاط داشته باشد . البته در سن 40 سال به بالارا عرض می کنم .  زن هورمونهای جنسی اش فرو کش میکند ولی آقا اینطور نیست . خانمهایی که سنشان بالاتر است جلوی اقتدار مرد را می گیرند و نقش مامان را پیدا میکنند . امرونهی میکنند و مرد خوشش نمی آید . اصلا پدر و مادر آقا پسر این را نمی پسندند مثلا دختر خانمی چهار سال بزرگتر است . پدر و مادر پسر حمایت نمیکنند .چون او را نمی پسندند و مشکل برایشان ایجاد میشود حتی عرف هم نمی پذیرد . سوالهای زیادی راجع به ازدواج حضرت رسول (ص) و حضرت خدیجه (س) بود که پیامبر بیست وپنج  سال و خدیجه چهل سال سال سن داشتند این یک اسثنا بوده است . در زندگی معمولی هم ممکن است باشد آنها معرفت داشتند اگر شما هم معرفت به اندازه آنها معرفت داشتید بروید ازدواج این جوری کنید . آنهایی که این جوری ازدواج کرده اند نگران نباشند زیرا سخنان ما روی زندگی آنها تاثیر نمیگذارد چون روی سخن ما با مجردین و کسانی که می خواهند ازدواج کنند است .
    ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 244
  • بازدید سال : 694
  • بازدید کلی : 48,949