loading...
اندیشه های دینی
سامان امیری بازدید : 142 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
  • آیا در جلسه خواستگاری ، میتوان دروغ مصلحتی در مورد سربازی و تحصیلات گفت ؟
       اصل دروغ مصلحتی چیز اشتباهی است . ما در فقه دروغ مجاز داریم یعنی جواز دروغ . ولی دروغ حرام است . در جامعه ما همان دروغ جایز در فقه را دروغ مصلحتی می گویند ولی به همه جا تعمیم می دهند . این اشتباه است . دروغ جایز در فقه ما ، یکی در جنگ است . در جنگ مسلمان می تواند به دشمنش دروغ بگوید . یکی اینکه می خواهید بین دو نفر دوستی ایجاد کنید . یکی هم در ضررهای متنابه جانی و  مالی است . یعنی ضرر جدی مالی و جانی . اینجا می توانید دروغ بگویید  دینی که می گوید : دروغ حرام است ، در جایی می گوید : دروغ واجب است . جایی که جان مومنی در خطر است ، دروغ واجب است . دین ما به همه ظرافت ها توجه دارد . این دروغ هیا مصلحتی شرعا جایز نیست . این دروغ ها را نگویید . اصلا زندگی که بر اساس صداقت بنا نشود چه زندگی میشود؟ شما تا کی می خواهید مسئله سربازی و تحصیلات را لاپوشانی کنید ؟ فردا وارد زندگی میشوید و طرف می فهمد . زندگیتان را بر اساس دروغ بنا نکنید . روایت داریم : نجات شما در راستی است . در دروغ رهایی نیست . بعضی مواقع طرف راست را می گوید و طرف مقابل خیلی خوشش می آید . و می بیند صداقت طرف برایش مهم است و روی آن عیب را می پوشاند . طرفی که بعدا می فهمد  احساس شکست می کند و احساس می کند سرش کلاه رفته است . این زندگی به سرانجام نمی رسد . این دروغ فقط برای خودشان مصلحت دارد که کارشان بگذرد . 
      آیا صحبت با دختر در خواستگاری ، اشکال شرعی ندارد ؟ 
    نخیر.ما در فقه داریم : اگر گفتگو به قصد لذت نباشد و ترس از افتادن در حرام هم نباشد ومفسده ای هم به دنبال نداشته باشد ، اشکالی ندارد . حتی نگاه به دست و صورت نامحرم بشرطی که به قصد لذت نباشد اشکالی ندارد . 

  •  آیا صحبت هایی که در خواستگاری میشود  ، ضمانت اجرا دارد ؟
    اینکه طرف صداقت دارد راه مار زیاد داریم ولی اینکه گفتگو چه خاصیتی دارد . ما با گفتگو نمی خواهیم به مطلوب صددرصد برسیم . ما نظرمان مطلوب نسبی است . اگر شما دیدید جواب های طرف ، هفتاد درصد  برایتان قابل قبول است ، این مورد برای شما مناسب است . خود حرف زدن ، به انسان  نکته های زیادی   می دهد . مثلا درون آدم را بیرون می ریزد . خیلی از مکنونات قلبی با زبان بیرون ریخته می شود . حضرت علی (ع) می فرمایند : چیزهایی که انسان ها در دل دارند ، از لغزش زبان و حالت چهره شان آشکار می شود . هر قدر که طرف شما هنرمند باشد و بخواهد نقش ایفا کند ، بالاخره یک جاهایی لو می دهد . نکته بعدی این است که با حرفهایی که طرف      می زند ، شما متوجه  رشد شخصیتی و رشد عقلانی او می شوید . واژگان و تعبیرات و اصطلاحاتی و لغاتی را که بکار می برد ، خیلی مهم است . شخصیت دیگران را با حرفهایشان می فهمیم که شخص متشخصی است یا خیر . درجه تشخص هم معلوم میشود . همین صحبتی که شما می کنید و می گویید من آدم آرامی هستم ، خود این حرف تعهد می آورد . پس سعی می کند آدم آرامی  باشد . ما طلبه های مردم را توصیه به کارهای خوب می کنیم و اگر یک وقت خودمان به آن کارها عمل نکنیم ، برایمان تعهد ایجاد می کند . مثلا الان شما در جلسه خواستگاری سوال نمی کنید بعد وارد زندگی می شوید و طرف مشکلی دارد . شما گله می کنید و طرف می گوید : شما می پرسیدید تا من جواب بدهم و می گفتم که این اخلاق را دارم . اگر ما صحبت کنیم و نقاط منفی طرف را بفهمیم ، در آینده راحت تر با آن کنار می آییم . این خیلی مهم است . ما در گفتگو سبک و سنگین می کنیم  و وارد زندگس می شویم و در زندگی احساس خسران نمی کنم چون دانسته وارد زندگی شده ام .حالا شما نقاط منفی را می گویید و بعد تعهد می دهید و طرف قبول می کند . آقا کاهل نماز است . این را میگوید و خانم قبول می کند و از او تعهد می گیرد و آقا خودش هم این را قبول دارد و سعی می کند این مشکل را از بین ببرد .  
    قصد ازدواج با دختر خاله ام را دارم . مادرم می گوید اول به آزمایش برویم و بعد خواستگاری برویم . آیا این درست است ؟
    این کار متعارفی نیست و عجیب است . شما هنوز خواستگاری نرفتید . درست است که دخترخواهرتان است . چطور شما می خواهید به خواهرتان بگویید دختر ت با ما به آزمایش بیاید . شما باشید اجازه می دهید ؟ بنظر من بعد از جلسه اول ، زمان مناسبی است . بعضی ها در آخرین فرایند خواستگاری ، این کار را انجام می دهند . این هم جالب نیست . زیرا به یکدیگر دل می بندند و جواب آزمایش مطلوب نیست و مشکلات دارند . در ضمن باید برای آزمایش از محضر نامه بگیرند و مدت دارد . کسانیکه مایل هستند فرایند خواستگاری بیشتر طول بکشد ، می توانند آزمایش را برای جلسات بعدی بگذارند. 
    آیا این همه سخت گیری در خواستگاری لازم است ؟
     بله عزیزان ، این مهمترین اتفاق زندگی شما است . ما منظور مان سخت گیری نیست . در ضمن تمام این سوالات ، برای یک خانواده نیست . هر خانواده روی یک موضوع مشکل دارد و سوال مطرح می کند . و اینگونه بنظر می رسد که خواستگاری سخت جلوه می کند . 
    چه چیزی باید درباره  خواستگار پرسید ؟
    خیلی وقتها خانواده ها نمی دانند چه باید بپرسند . از خانواده طرف بپرسید . خیلی مهم است . ما همه محصول خانواده مان هستیم . ویژگی اخلاقی و رفتاری مان را از خانواده می گیریم  . یا از طریق ژن یا از طریق تربیت . به هر حال ما در این خانه  تربیت  شده ایم . راجع به جایگاه و منزلت اجتماعی خانواده شان بپرسید . در مورد خوش نامی و اصالت خانواده هم بپرسید البته برای کسانی که برایشان مهم است . این نکته خیلی مهم است . در مورد منزلت اجتماعی پسر بپرسید . کسانی که منزلت اجتماعی بالا دارند خیلی به فکر جدایی نمی افتند چون خلاف منزلت اجتماعی شان است . اینها همسرشان را کمتر کتک می زنند  و در خیابان قشقرق راه نمی اندازند و در خیابان داد و فریاد نمی کنند . در خیابان با خانمشان دعوا نمی کنند زیرا خجالت می کشند . ولی آنهایی که منزلت اجتماعی پایین دارند ، اصلا برایشان مهم نیست . منظور جایگاه اجتماعی است نه مقام و اینکه چقدر در اجتماع احترام دارند . هر کس یک مرتبه اجتماعی دارد . ممکن است یکی مقام بالایی دارد ولی مردم او را دوست نداشته باشند و به او احترام نگذارند . دیگر اینکه از دوستانشان بپرسید . رفتار و اعتقاد دوست خیلی موثر است . دوست روی دین آدم اثر می گذارد . رسول گرامی (ص) فرمودند : انسان بر دین دوستش است . حضرت علی (ع) فرمودند : اگر می خواهید ببینید طرف ، دین دار است یا خیر ، ببینید دوستانش با دین هستند یا نه  . امام صادق (ع) فرمودند : درباره کسی قضاوت نکنید تا دوستانشان را بشناسید . روایت زیاد داریم . تو اول بگو با کیان دوستی  تا من بعد بگویم ، که تو کیستی . اگر بخواهیم در مورد برخورد طرف یعنی اینکه طرف عصبانی ،  تند خو ، پرخاشگر و مغرور است یا  خیر ، باید بروییم از دوستان و همکارانش بپرسیم . ما هر سوالی را از طیفی می کنیم تا  بداند و اطلاعات داشته باشد . اگر می خواهی بدانی طرف اهل ارتباطات خانوادگی هست یا خیر ، باید از عمو یا دایی ایشان بپرسید آخرین باری که ایشان را دیده اید کی بوده است ؟ می گویند : سه چهار سالی است که ایشان را ندیده ام . این نکته دارد و آدم را نگران می کند مگر می شود آدم چهار سال عموی خود را ندیده باشد ؟ ممکن است آدم درون گرایی باشد یا اصلا آدمی است که اهل گره گشایی نیست . وقتی چهار سال از عموی خودش خبر ندارد احتمالا از مشکلات او هم خبر ندارد . در مورد اینکه ایشان اهل خرج کردن هستند یا نه ، باید از دوستانشان بپرسیم . چون با دوستانش کوه و تفریح و مسافرت رفته است ومخارجی هم در مسافرت بوده است و دانگی حساب می کردند . شما ببیند ایشان دانگ خود را می داده یا نه . خرج کردن برایش سخت بوده یا خیر . از همسایگان راجع به سر و صدای خانوادگی اش بپرسید . خانواده آرامی بوده اند یا نه ؟ صدای پخش شان را  نصف شب بلند می کردند یا نه ؟ این ها خیلی مهم است . اگر شما به همین مقدار تحقیق کنید به شما خیلی اطلاعات می دهد . و اینکه می گویند : نمی شود تحقیق کرد ، من این را قبول ندارم . مهم این است که ما به وظیفه مان عمل کنیم که بعدا پشیمان نشوییم . و دیگر اینکه توکل را هم فراموش نکنیم . البته مورد داشته ام که طرف همه جور خوب بوده و حرف نداشته و همه جور تحقیق هم کرده اند ولی وقتی وارد زندگی شده اند ، فهمیده اند آقا جنون ادواری دارد . و خانم را به شدت کتک می زد تا آرام بگیرد . انشاء الله خداوند قسمت خوب  نصیب همه بکند .
  •  آیا اینکه خانواده دختر پس از چند جلسه صحبت و گفتگو جواب نمی دهند و خانواده پسر را معطل می گذارند ، کار درستی است ؟
    اگر بیخودی جواب نمی دهند کار خوبی نیست . چون چشم انتظاری سخت است . یک موقع می بینید ادامه فرایند خواستگاری است و دارند تحقیق می کنند.به جایی نرسیده اند.  اگر چنین چیزی است من توصیه می کنم خانواده طرفتان را دست پاچه نکنید . در کار خیر عجله است راجع به اصل ازدواج است .که ازدواجتان را به تاخیر نیندازید البته به شرط اینکه شرایط ازدواج راهم داشته باشید زیرا ازدواجهای زودرس هم خطرناک است . ولی وقتی فرایند خواستگاری شروع می شود ، دیگر عجله نکنید . ممکن است دو سه ماه هم طول بکشد ، عجله نکنید . این بزرگترین اتفاق زندگی شماست . امام صادق (ع) می فرمایند : در ازدواج خیلی دقت کن و ببین که خودت را کجا می گذاری و چه کسی را در مال و اسرار و امانت خود  شریک می کنی . ازدواج خیلی خیلی مهم است . آقای مرحوم علامه جعفری فرمودند : راسل به من نامه ای نوشت و پرسید : چرا اسلام این قدر به قضیه ازدواج اهتمام دارد و این قدر اهمیت داده و در این مقوله احکام دارد ؟ ایشان برایشان نوشته بودند : چون بحث انسان است . بحث تشکیل یک آدم است . زیرا با ازدواج می خواهد یک آدم درست بشود . توصیه من این است که اگر بیخودی این کار را می کنند ، اشتباه است و این کار را نکنند ولی اگر دارند تحقیق می کنند ، عجله نکنند  و شتاب زده عمل نکنند ولی دچار وسواس هم نشوند . تجربه نشان داده که کسانی که زیادی کش می دهند اولا طرفین خسته می شوند و گاهی در چند مورد ، این قدر وسواس بخرج می دهند که در مورد بعدی ، اصلا دقت نمی کنند . این چیز جالبی نیست. 
    در جلسه دوم خواستگاری چه سوالاتی باید مطرح شود ؟
    ده سوال مشترک باید مطرح شود . پنج سوال مختص آقایان و پنج سوال مختص خانمها  است . این سوالات برای همه موضوعیت ندارد . ممکن است شما نباید همه سوالات را طرح کنید . و چند سوال کافی است . شما در باره اعتقادات طرف با خانواده اش سوال می کنید . اعتقادات شما و خانواده تان چه اندازه باهم هماهنگ است ؟ در جلسه اول بعد از معرفی گفتیم درباره اعتقادات مذهبی طرف سوال کنید و این مهم بود ولی این سوال در جلسه دوم مطرح میشود . الان می خواهیم بدانیم از نظر اعتقادی و مذهبی چقدر با خانواده اش هماهنگ است و نکته اش این است که وقتی کسی به خواستگاری می رود ، او با توجه به اعتقادات مذهبی خانواده این کار را انجام می دهد و تلقی شان این است که چون خانواده این طرف پنجاه نمره عرق مذهبی دارد ، پس پسر یا دختر شان هم همین طور هستند . خیر همیشه این جوری نیست . البته غالبا خانواده های مذهبی فرزندانشان هم مثل خودشان هستند ولی بعضی مواقع این طور نیست . گاهی نمره مذهبی طرف از خانواده اش بالاتر است . در ایران گفتیم که خانواده های هم با هم ازدواج می کنند و مهم است . سوال دوم در مورد سلایق و علایق در خانه است که شما چه سلایق و علایقی در منزل دارید ؟ ممکن است از دید طرف این سرگرمی مناسبی نباشد و یا اصلا مشروع نباشد . یا اصلا خوشش نمی آید ، مثل موسیقی های حرام  و فیلم های مبتذل . اگر برایتان مهم است سوال کنید . ما می توانیم غیر مستقیم این سوال را بکنیم . اگر سرگرمی همسر شما ، موسیقی های حرام و فیلم های مبتذل باشد ، نظر شما چیست ؟ جواب های این طرف می تواند به ما کمک کند . ممکن است بگوید نه . من اصلا نمی توانم یا او زندگی کنم . چون ما در خانواده مان این طوری نیستیم و من هم خودم  این طوری نیستم و دین اسلام هم اجازه نمی دهد . و یا ممکن است بگوید چه اشکالی دارد . با هم می نشینیم و این فیلم ها را نگاه می کنیم . ما این جوری نظرش را می فهمیم . سوم در مورد بد دهنی سوال می کنیم . ما الان صفات رذیله اخلاقی را مطرح می کنیم که در زندگی مشترک اثر دارد . یکسری گناهان شخصی است و بین خودش و خدا باهم کنار می آیند . ما روی آنها حرفی نداریم آنها باید در کلاس اخلاق مطرح شود . بددهنی بی حرمتی به همسر می کند و فحش می دهد و فردا نقش الگویی برای بچه هایش دارد . این را هم سوال می کنید و این طوری می پرسید که اگر همسر آینده شما بددهنی کند عکس العمل شما چیست ؟ اگر خودش این طوری نباشد می گوید من نمی توانم با این فرد زندگی کنم . من خودم اهل فحش نیستم و خانوادهام هم این جوری نیستند و در خانه ما فحش نبوده . و ممکن است بگوید : که بنده خدا چه کار کند؟ عصبانی شده باید فحش بدهد . اگر خودش را تخلیه نکند ، می ترکد و این نشان می دهد که خودش هم اهل فحش دادن است . چهارم درباره عصبانیت و پرخاشگری سوال کنید. اگر شما در زندگی عصبانی بشوید با دیگران چه برخوردی می کنید ؟ ممکن است دیگران را هم کتک بزنید . می خواهیم بدانیم حد عصبانیتش چقدر است . پنجم دروغگویی . شما چقدر دروغ را جایز می دانید و چقدر معتقد به دروغ مصلحتی هستید؟
    ششم در باره وسواس سوال کنید . وسواس در رفتار  و وسواس در فکر را مستقیما سوال کنید . هفتم در باره وابستگی به دوستان سوال کنید . شما چقدر علاقمند هستید با دوستان زمان مجردی تان در محافل رفت و آمد کنید ؟ این یکی از محورهایی است که در زندگی مشکل ایجاد کرده است . هم محافل مذهبی و هم محافل پارتی ، اگر بصورت افراط باشد مشکل ایجاد می کند . آقا فکر می کند هنوز مجرد است و تا نیمه ها یشب همسرش را رها می کند و به محافل مذهبی می رود . هشتم در مورد قهر و زودرنجی سوال کنید . نهم خط فکر سیاسی باید برای شما روشن بشود . چهر ها ی محبوب سیاسی شما چه کسانی هستند؟ دهم در مورد حساسیت خاص سوال کنید . روی چه چیزهایی حساس هستید ؟ بعضی ها به خرو پُف حساس هستند و بعضی ها به بدخوردن و صدا در آوردن هنگام خوردن حساس هستند . ما نمی گوییم اگر این مورد ها را داشت ، شما جواب منفی بدهید . بلکه اینها به شما کمک می کند تا جوا ب نهایی را راحت تر بدهید .
    ممکن است آقایی اختلال وسواس داشته باشد ولی همه شرایط خوب را دارد و خانمی به این نتیجه می رسد که به درد همدیگر می خورند و این اختلال را می پذیرد . مهم این است که شما بدانید تا راحت ترتصمیم بگیرید .
  • در مورد سوالات اختصاصی جلسه دوم خواستگاری توضیح دهید .
    گفتیم پنج مورد سوال اختصاصی برای خانم و پنج مورد برای آقا داریم . سوالاتی که آقایان باید از خانم ها بپرسند یکی محور اطاعت پذیری زن است . شما تا چه حد می خواهید و می توانید رضایت همسر آینده را جلب کنید ؟ و چقدر روحیه اطاعت پذیری دارید ؟ این اواخر عقاید فمنیستی یعنی مقابل مرد ایستادن وارد ایران شده است . دوم در مورد قناعت سوال کنید.  سوم در مورد تشریفات و تجملات سوال کنید . حد و حدود تشریفات از نظر شما چیست؟ چهار در مورد وفاداری و سازگاری سوال کنید . پنجم در مورد زن سالاری سوال کنید. ما می گوییم زن نباید مسلط به مرد باشد بلکه باید مشاوری  دلسوز باشد . سوالات خانم ها این است . در مورد سیگار و مواد مخدر سوال کنید . بگویید نظر شما در مورد افراد سیگاری و غیره چیست ؟ از این سوال می فهمید طرف خودش اهل سیگار هست یا خیر . دوم درباره میزان درآمد آقا سوال کنید . اما جلسه اول سوال نکنید . اگر در جلسه اول سوال کنید این سوال پیش می آید که نکند شما پول پرست هستید . البته این سوال را هم لطیف بپرسید . این طور سوال کنید . آیا میزان درآمد شما در حدی است که کفاف زندگی متوسط شما را بدهد ؟ مورد سوم در مورد اعتقاد به مشاوره سوال کنید . بیشتر آقان به مشاوره در مشکلات زندگی علاقه ندارند . اگر در زندگی تنش و مشکلی داستیم آیا شما به مشاوره اعتقادی دارد ؟در مورد درآمد و شغل خانم سوال کنند . نظر شما در مورد دارایی یا در آمدی که دارم چیست ؟ و چگونه باید خرج شود ؟  از نظر اسلام اگر مرد به خانم اجازه کار بدهد و خانم درآمد داشته باشد می تواند در آمد برای  خانم باشد . ممکن است بگوید من به دارایی شما کاری ندارم یا ممکن است بگوید خیلی مهم است . اگر آقا برای شغل خانم آمده باشد ، در اینجا مشخص میشود . و آخرین نکته همان دغدغه مردسالاری است . بعضی از آقایان دید خوبی به زن ندارند . و تعبیراتی مثل ناقص العقل و ضعیفه را بکار می برند . ما در سیره اولیاءالله چنین چیزی نداریم . این آقایان غالبا آدم های سلطه جویی هستند . از خانم نظر نمی خواهند و دوست دارند هر نظری می دهند ، خانم بدون چون و چرا قبول کند . این یک فضای مردسالاری میشود و سلطه جویی است که مشکل ایجاد می کند . پس در مورد جایگاه زن سوال کنید . 
    در جلسه سوم گفتگوی خواستگاری چه محورهایی مهم است ؟
    این جلسه در صورتی است که طرف خودش احساس نیاز کند . ایرانیان چون حجب و حیا دارند ، قضیه میزان سرد مزاجی مغفول می ماند . اگر در غرایز خود احساس تعادل می کنید لزومی ندارد که این سوال را مطرح کنید . یک موقع می بینید در غرایز خود تعادل ندارید یعنی نیاز بالا یا پایین را دارید . مثلا خانمی به شدت سرد مزاج هستند . شما باید این را از طرفتان سوال کنید که نکند او قطب متضاد شما باشد . یا آقا بشدت گرم مزاج هستند و احساس نیاز بیش از حد متعارف دارند . شما باید این را سوال کنید . متاسفانه یکی از عوامل مشکلات در زندگی زناشویی همین قضیه است . تنش ایجاد   می کند و عامل جدایی است و روی اعصاب و روان طرف اثر می گذارد و بعضی مواقع طرف را به انحراف می کشاند . اگر حیا مانع از این کار می شود ، این را بصورت مکتوب بنویسید . مثلا ارضاع غرایز در زندگی شما چقدر مهم است ؟ و دوم در مورد کیفیت مجلس عقد و عروسی صحبت کنید . اگر برایتان مهم است که در عروسی گناه بشود یا نه و در این مورد هم صحبت کنید . سوم درباره کیفیت ملاقاتهایی را که می خواهید داشته باشید . مثلا خانواده دختر به شما اجازه ملاقات می دهد یا خیر؟ و چهارم درباره اصل فرزند و زمان فرزند دار شدن صحبت کنید . آقایی هستند که    می گویند : من اصلا بچه نمی خواهم . گاهی اختلافات روی زمان فرزند دار شدن است . شیوه تربیتی فرزند را هم بگویید و آخری درباره انتظارات خاص صحبت کنید . خانم یا آقا از همسرشان انتظارات خاص و ویژه ای دارند.
  •  
  •  خواهر دوستم برای برادرش از من خواستگاری کرده است . من باید چه پاسخی بدهم ؟
    فرقی نمیکند که خود این آقا از شما خواستگاری کند یا خواهر ایشان . من معتقد هستم که این غیر اصولی است . اگر این آقا از شما خواستگاری می کردند ، شما با متانت به او می گفتید : آقای محترم هر کاری آدابی دارد . الان که خواهر آن آقا خواستگاری کرده اند باز هم باید اصول رعایت بشود . خیلی مودبانه به دوستتان بگویید : هر کاری آدابی دارد . جواب ندهید . اگر شما الان به این خانم جواب بدهید ، خلاق شان شماست . شما گوهر هستید و باید شما را بخواهند و از شما خواستگاری کنند و بعد جواب بدهید . اگر الان جواب بدهید ، جایگاه شما پایین می آید . در ضمن شما الان می خواهید به خواهر این آقا چه بگویید . آره یا نه . شما که برادر ایشان را ندیده اید . اصلا دیده اید . باز بر اساس دیدن و ظاهر نمی شود جواب داد . باید در فرایند خواستگاری به این نتیجه برسید . اگر بگویید . بله ، غیر عقلانی است و اگر بگویید : خیر . خوب بر چه اساسی می خواهید جواب رد بدهید . من معتقد هستم شما هیچ جوابی ندهید . فقط بگوید : هر کاری آدابی دارد . در اینجا مشکل دیگری هم وجود دارد . الان خواهر دوست شما آمده ولی برادرش خبر ندارد . ما این مورد زیاد داشته ایم . ما داشته ایم که مادر بزرگ آقا و خاله آقا و خواهر آقا از خانم خواستگاری کرده اند و روح آقا هم خبر نداشته است . بعد دیده اند آقا نیامده است . بعد فهمیده اند که آقا اصلا خبر نداشته است . باید مادر به آنها زنگ بزند و اجازه بگیرد . این بهتر است . چون داستان زود معلوم میشود . در ضمن بعضی ها می گویند : هر چیز سنتی بد است . چه کسی این حرف را زده است ؟ بله خیلی از جلوه های مدرنیته خوب است . مثل این دوربین و امکانات ولی ازدواج مدرن برای ما غلط است . ما یک سنت های خوبی داریم . خوب است ابتدا خواهر و مادر این آقا بیایند . زیرا کلی به نفع شماست . اگر اینها نپسندند می روند . اتفاقی نمی افتد . حالا اگر پسر با مادرش بیاید و پسر بپسندد و مادر نپسندد ، مشکلات شروع میشود . در ضمن اگر همراه با پسر بیایند ، نمی توانند زیبایی شما را ببینند . البته این برای کسانی است که غریبه هستند . برای آشنا دلیلی ندارد . در خانم همانقدر که صورت زیبایی دارد ، مو هم به همان اندازه زیبایی دارد . البته بعضی ها قصدشان از این سوال این است که فعلا همدیگر را بشناسید و بعد به خواستگاری برسیم . من با این مخالف هستم . برای شناخت قبل از خواستگاری باید خانواده ی دختر یک تحقیق اجمالی بکند و اگر شرایط اولیه مهیا بود ، اجازه بدهند که به خواستگاری بیایند و در خواستگاری هرچه          می خواهند با هم گفتگو کنند و شناخت پیدا کنند . فرایند خواستگاری از یک ماه تا ده مال طول بکشد ، اشکالی ندارد . البته نظر من این است که بیشتراز سه ماه طول نکشد چون خسته کننده میشود مگر مورد خاص باشد . سه جلسه برای سوالات خواستگاری کافی است . ولی اگر هفت جلسه هم طول بکشد ، اشکالی ندارد . زیرا زیر نظر خانواده است و مشکلی را پیش نمی آورد . می شود آقا قبل از اینکه خواستگاری برود خانم را در جایی ببیند وبعد به خواستگاری برود . زیرا اگر وقتی به خواستگاری می رود ، دختر را نپسندند ، پس می زنند و خانم لطمه می خورد . مراعات حال دختر خانم را بکنید . وقتی خواستگاری زنگ می زند ، اول شرایط اولیه را بپرسید و بعد بگویید : باید با دخترم صحبت کنم و بعد جواب بدهند . اگر یک دختر خانم پنجاه خواستگار داشته باشد نباید به آقا بگوید . خواستگاری یعنی کاندیداتوری . یعنی فردی را برای ازدواج نامزد میکنیم و اگر نشد هیچ مشکلی پیش نمی آید . این باید فرهنگ سازی بشود .
  •  خواستگاری دارم که شرایط مطلوب را دارد ولی من نسبت به ایشان احساسی ندارم . چکار باید بکنم ؟
    وقتی کسی خواستگاری می رود و یا به خواستگاری او می آیند با فرض اینکه ایشان را ندیده باشد ، سه حالت وجود دارد . یکی اینکه تا طرف را می بینید دلتان تکان می خورد و طرف جاذبه ای دارد و عاشق طرف می شوید و این جور مواقع باید مواظب اصولتان باشید و بعضی ها دست از اصولشان بر می دارند و همان عشق های کر و کور کننده منتهی بعد از خواستگاری بوجود می آید . یکی دیگر اینکه وقتی طرف را می بینید ، حالت نفرت به شما دست می دهد . و احساس بدی دارید ما به شما می گوییم چه خانم و چه آقا ، باید این را قبول نکنند و به دنبال کارشان بروند . اما ایشان این دو حالت  نیستند . ایشان نه جاذه دارند و نه حالت دافعه . ما میگوییم اگر شرایط مطلوب نسبی را دارند ، در 95 در صد انسانها بعد از محرمیت عشق ایجاد می شود . در 5 درصد این عشق نمیشود . شما اگر جزء 95 درصد هستید جواب مثبت بدهید و به خداتوکل کنید ، محبت ایجاد میشود . صیغه محرمیت یک اثر متافیزیکی دارد و اثر ماورایی دارد . دختر و پسر وقتی با هم محرم می شوند ، برای پدر آقا پسر نسبت به دختر خانم یک احساس پدرانه ایجاد میشود و در ضمن خدا فرشته ای دارد که همینکه دختر و پسر بهم محرم می شوند ، خدا به این فرشته امر می کند که برو ودر دل این پر و دختر محبت ایجاد کن و محبت ایجاد میشود . حالا اگر شما جزء 5 درصد هستند یعنی انسانهای آرمان گرا هستید یعنی سخت گیر هستند و در همه موارد مثل دوست و حتی خرید لباس هم     سخت گیر هستید ، اینکار را نکنید و جواب منفی بدهید .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 141
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 374
  • بازدید سال : 824
  • بازدید کلی : 49,079